Waarom een spin off van de Sign & Print Expo?
...

Waarom een spin off van de Sign & Print Expo?ORGANISATOR: De Sign & Print Expo in maart vorig jaar was de eerste keer dat de nieuwe versie van de vroegere Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign werd georganiseerd. Deze beurs met een volle beurshal is tweejaarlijks. We hebben ondertussen veel exposanten en bezoekers gepolst naar hun toekomstverwachtingen, strategieën en behoeften en hen gevraagd of ze een jaarlijks evenement wensten? Het antwoord was 'ja' maar de exposanten wensten geen groot jaarlijks evenement omdat dit een te grote hap uit de budgetten zou vergen. Een groot gedeelte van de bezoekers vertelden dat ze niet zo vaak grote buitenlandse beurzen bezochten maar dat ze graag geinformeerd wilden blijven over nieuwe toepassingen. Hieruit groeide het idee bij de organisatie voor een tussenevenement met een andere invalshoek. "We gaan voor een nationaal event met een Belgisch tintje. De locatie is namelijk ook uitstekend bereikbaar voor onze zuiderburen. We mikken hiermee weer op bezoekers uit Nederland en België. Op de Sign & Print Expo in 2019 kwamen 8% van de bezoekers (zo'n 800) uit België en dat is een zeer mooi aantal", aldus Rowdy van den Nieuwenhuizen, Marketing Manager Sign & Print Festival.Wat moeten we ons van het Sign & Print Festival voorstellen?ORGANISATOR: Het betreft een praktisch informeerevenement waar kennisoverdracht de sleutel is. Tijdens het festival ontdek je het creatieve aanbod aan innovatieve toepassingen in visuele communicatie. De beursvloer wordt opgedeeld in aandachtsgebieden volgens vier thema's: Duurzaamheid, Materialen, Technologieën en De'sign. In elk aandachtsgebied is er een centraal punt voor workshops, interactieve expert sessies en (live) exposities. De vier aandachtsruimten zijn gegroepeerd rondom een centrale food court, zeg maar een binnenplein met hapjes en drankjes, waarmee we het netwerken tussen de bezoekers willen bevorderen.Voor welk publiek is het Sign & Print Festival bedoeld?ORGANISATOR: Voor de bezoekers van onze grote tweejaarlijkse expo waarvan een groot aantal werkgevers en werknemers uit de productiebedrijven. Met het festival mikken we ook op creatieve functieprofielen uit projectbedrijven (o.a. dtp-specialisten, designers en merkeneigenaars). Ons doel is om kennis uit te breiden, bewustwording te creëren en zowel productie- als projectbedrijven op de hoogte te brengen van de nieuwe innovaties binnen de grafimediabranche.En een festivalsfeer zal hiertoe bijdragen?ORGANISATOR: Het evenement moet sfeer hebben en ademen. Het is een belevingsevenement met een vette knipoog naar de gezelligheid van de festivals. "We hebben al precies voor ogen hoe we deze sfeer over gaan brengen op onze festivalbezoekers, aldus Rowdy van den Nieuwenhuizen van de beursorganisatie. Het festivalgevoel krijg je al direct mee als je aan komt rijden. Een buitenexpositie van 'Flags of Peace' toont namelijk een wereldwijd spectrum van 26 vredesvlaggen, ontworpen door designers van over de gehele wereld. Dit is uniek er daar zijn we best trots op. Daarnaast vindt je op de beursvloer een expositie van Graphic Matters terug. Het betreft een internationale expositie over grafisch ontwerp. Dit wordt overgebracht middels het poster project 'information superpower'. En dit is slechts een greep uit de redenen waarom je het festival niet zou mogen missen.Geraken de namen op de 'festivalaffiche' ook stilaan ingevuld?ORGANISATOR: Zeer zeker! Tijdens het festival tonen challengers en gerenommeerde namen tastbare ontwerpen aan onze bezoekers. Ze bieden praktijkgerichte informatie voor sign- en grafische doeleinden en laten alle ins and outs zien van de weg die wordt afgelegd van concept tot eindproduct. Daarnaast wordt er samengewerkt met een groot aantal partijen om op alle vraagstukken antwoord te kunnen geven. Denk aan Adobe, Blender, SketchUp, Flam3D, VIM Group, Dienstencentrum, Acer etc. Jawel. Er wordt samengewerkt met het mediamagazine 'FONK', er staan workshops gepland van Adobe (waarschijnlijk Bart Van de Wiele); Blender (een opensourceprogramma voor het maken van 3D-computergraphics en computeranimaties) met David Baron van Kubik Amsterdam (een wereldwijd opererend bureau gespecialiseerd in geïntegreerde 3-D communicatie); SketchUp 3D Design software; digital designer Rob de Winter, enz.Nog meer initiatieven?ORGANISATOR: Te veel om op te noemen. Denk hier bijvoorbeeld aan het 'digitale visitekaartje' wat we introduceren voor onze partners en festivalbezoekers. Daarnaast willen we ook een platform zijn voor de nieuwe generatie. We willen ze enthousiasmeren voor de wereld van drukwerk, print, sign en visuele communicatie. Doen we dat niet, dan dreigt de kennis en expertise van de branche te verdwijnen. Een samenwerking met Grafisch Lyceum Utrecht dekt dit uitstekend.Tot slot, vanaf wanneer kan men zich registreren?ORGANISATOR: Vanaf heden! Meld je nu via www.signprintexpo.nl/tickets gratis aan met code 9517. Nog niet overtuigd? Bekijk de arena's en line up op de website!Sign & Print Festival11 maart (woensdag): van 13 uur tot 21 uur12 maart (donderdag): van 10 uur tot 18 uurEvenementenhal Gorinchem/Easyfairs Evenementenhal