Het Sign & Print Festival in het Nederlandse Gorinchem was een tussentijds en kleinschaliger spin-off evenement tussen de tweejaarlijkse grote en vernieuwde Sign & Print Expo's in eveneens Gorinchem. Een bevraging van beursorganisator Easyfairs bij leveranciers, had aangetoond dat daar belangstelling voor bestond. Het nieuw evenement stond in het teken van inspiratie en beleving en minder in het tonen van machines. Het expoconcept in festivalsfeer was voor iedereen -zowel bezoekers als de ongeveer 60 standhouders- helemaal nieuw en dus wist niemand wat hij ervan mocht verwachten. Het was een opzet met kleinere standjes, 4 seminariezones met een uitgebreid programma rondom vier verschillende thema's en een centrale food court met gratis hapjes en drankjes.
...

Het Sign & Print Festival in het Nederlandse Gorinchem was een tussentijds en kleinschaliger spin-off evenement tussen de tweejaarlijkse grote en vernieuwde Sign & Print Expo's in eveneens Gorinchem. Een bevraging van beursorganisator Easyfairs bij leveranciers, had aangetoond dat daar belangstelling voor bestond. Het nieuw evenement stond in het teken van inspiratie en beleving en minder in het tonen van machines. Het expoconcept in festivalsfeer was voor iedereen -zowel bezoekers als de ongeveer 60 standhouders- helemaal nieuw en dus wist niemand wat hij ervan mocht verwachten. Het was een opzet met kleinere standjes, 4 seminariezones met een uitgebreid programma rondom vier verschillende thema's en een centrale food court met gratis hapjes en drankjes. We bezochten de expo op de eerste dag en waren aangenaam verrast door de aankleding en indeling waarmee ingezet werd op een optimale beleving. De standhouders kwamen overwegend uit de hoek van de brede print & sign-branche, standhouders uit de traditionele grafische sector waren nauwelijks aanwezig. Uiteindelijk brachten zo'n 1520 professionals een bezoek aan het Sign & Print Festival hetgeen volgens de beursorganisator beantwoordt aan het vooropgestelde doel. De grote Sign & Print in Gorinchem staat geprogrammeerd voor 16, 17 en 18 maart 2021. Hierna volgt een beknopt beursverslag. Ekocups.nl werd begin van dit jaar overgenomen door De Groot Drukkerij uit Goudriaan (ongeveer 10 km van Gorinchem) in Nederland. De Groot Drukkerij is een familiebedrijf met een geschiedenis die ongeveer 50 jaar teruggaat. Het is een fullservicedrukkerij met ondermeer een KBA Rapida 145 offsetpers (106 x 145 cm), een KBA Rapida 106 offsetpers (74 x 106 cm) en digitale tonerprinters. Met Ekocups.nl biedt de firma de mogelijkheid milieuvriendelijke bekers in full-color te laten bedrukken. De bekers zijn gemaakt uit PaperWise karton van 100% landbouwafval. De biocups zijn 100% composteerbaar (EN-13432). Het karton voor de bekers wordt bedrukt in offset op de KBA Rapida 106 of op een printer van Ricoh met voedselveilige toner. De bekers zijn te verkrijgen voor inhouden van 180 cc en 230 cc. Via de website kunnen eigen bestanden voor de decoratie van de drankcups opgeladen worden. Op de foto: Jeroen Ammeraal van Ekocups.nl. Over PaperWise: "PaperWise is een nieuwe generatie milieuvriendelijk, sociaal verantwoord papier en karton gemaakt van landbouwafval, de stengels en bladeren die overblijven na de oogst. De milieuimpact is 47% lager dan papier van bomen en 29% lager dan recycled papier. PaperWise wordt geproduceerd in fabrieken in Indië en Zuid-Amerika die van grote betekenis zijn voor de lokale gemeenschappen daar. Er wordt geïnvesteerd in scholing, infrastructuur en gezondheidszorg en het fabricageproces is gericht op veiligheid, zero waste en behoud van ecologie." Matrix Frame uit Leiden is het bedrijf van André en Anita America. André America is al 45 jaar actief in de branche en een erg bekende figuur in de Nederlandse print & sign-industrie. Op het Sign & Print Festival demonstreerde hij zelf hoe gemakkelijk het is om zijn draagbare alumiumframes met led-verlichting (de Mobile Light Box) in elkaar te zetten. De textielbanners worden met siliconenstrips in de frames gespannen. Het levert mooie lichtbakken op. André en Anita America waren van 1976 tot september 2011 de eigenaars van het bedrijf America Digitaal Druk, dat aan een medewerker werd verkocht. Waarna ze verdergingen met een nevenactiviteit, namelijk de ontwikkeling van aluminiumframes voor reclamebanners. De frames worden inmiddels wereldwijd via dealers en resellers verkocht. 123enprint.nl is gevestigd in Zoetermeer en bedrukt kleding zoals T-shirts. Het heeft daarvoor een heel speciale 12 meter lange hybride machine van het Chinese merk Bihong geïnstalleerd. Dit printsysteem heeft zeefdruk en inkjet in één machineconfiguratie waardoor het beste van de twee werelden wordt verenigd. De printlijn beschikt over 30 plankjes waarop bijvoorbeeld de t-shirts kunnen gespannen worden. Dat levert tot 300 beprinte producten per uur op. De machine heeft 6 zeefdrukmodules voor het drukken van de lijmlaag, de witte, transparente en de topcoatlaag. Het kleurenbeeld kan worden gespoten met de digitale printmodule met 8 inkjetkoppen. Een productiecyclus kan er dan zo uitzien: drukken lijmlaag, drogen, drukken witlaag, drogen, drukken witlaag, digitaal printen, drogen, drukken transparante laag, drogen, drukken topcoatlaag, finaal drogen in de drooglijn. Alle inkten zijn op waterbasis. "De hybride productie overkomt de nadelen van de louter digitale industriële DTG-oplossingen (Direct To Garment) als die van Kornit, Ova-Jet en Aaeoon", afficheert de leverancier op het Sign & Print Festival. "En de hybride productie is bovendien goedkoper." Beat the Bag ( www.beatthebag.com) geeft oud promotiemateriaal zoals vlaggen of spandoeken een nieuw leven met ondermeer tassen. Het maken van tassen van gercycled materiaal is niet nieuw (het hippe Zwitserse Freitag is één van de pioniers), maar dit Nederlands initiatief dient een sociaal verhaal. De tas is namelijk genaaid door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waarmee wordt voorzien in sociale en lokale werkgelegenheid. In het pop-up atelier van Beat the Bag op het Sign & Print Festival was te zien hoe restdoeken zoals oude vlaggen of spandoeken worden hergebruikt (voor bijvoorbeeld tassen voor de bank ING). De producten van Beat the Bag worden 100 % lokaal in de naaiateliers van Talentfabriek010 in Rotterdam gemaakt. Materiaal van Graphic Matters 2019 werd eveneens hergebruikt om er oversized kussens van te maken. Graphic Matters is een tweejaarlijks festival over grafisch ontwerp dat in Breda wordt georganiseerd. Het thema vorig jaar was "Data is overal maar hoe maak je hier waardevolle informatie van". Er kwamen 6000 bezoekers naar dit festival waaraan 190 designers deelnamen. Pals Print & Screen demonstreerde de nieuwe generatie Brother DTG-printer, de Brother GTX met een resolutie van 1200 dpi x 1200 dpi voor een maximum printformaat van 40 cm x 53 cm. Er werd rechtstreeks geprint op voorbehandelde t-shirts uit organisch textiel uit de collectie van RTP Apparel. Omdat het textiel al is voorbehandeld, kan deze processtap door de bedrukker van de t-shirts worden overgeslagen. Op de Brother GTX stond vermeld dat het toestel was verkocht aan Borduuratelier Elite uit Brugge. Pals Print & Screen is sinds maart 2019 exclusief dealer in de Benelux van de Coloreel draad-kleur-unit. Het unieke is dat met deze unit op borduurmachines wit basisgaren in alle mogelijke tinten kan wordt gekleurd tijdens de borduurproductie. Verschillende garens in verschillende kleuren zijn dus niet meer nodig. Pals Print & Screen is verder ook nog leverancier van ondermeer de print&cut-systemen en LED UV objectprinters van Mimaki en de industriële Aeoon DTG-printers. Alle dingen die we ontwerpen zullen uiteindelijk toegepast worden in een 3D-omgeving. De 3D-creatiesoftware van Sketch-up en Blender kwam aan bod in het 'De'sign'-seminarieprogramma van het evenement. De Nederlandse specialist David Baron die de software gebruikt bij het event marketingbureau Kubik, vertelde over zijn reis in het Blender-universum. Blender is gratis open source software voor 3D-creatie. Veel van de plugins zijn eveneens gratis of kosten weinig geld. Blender bestaat sinds 1988 en is door de Amsterdamse NeoGeo Studio op de wereld gezet. De software is community driven en wordt verder ontwikkeld door creatieven voor creatieven. De Blender-gemeenschap telt 390 leden, op Facebook zijn 80.000 gebruikers verenigt en er zijn meer dan 1 miljoen views op Youtube geregistreerd. David Baron demonstreerde Blender voor het maken van 3D visuals voor signage en grootformaatprinten, animaties, standpresentaties en panoramische rondleidingen op beurstands; 3D modelling voor 3D printen. Baron: "Blender is 3D printing vriendelijk en wereldwijd de meest populaire creatiesoftware voor 3D printen. Blender biedt heel veel mogelijkheden maar vraagt om een wat langere leercurve." Baron moedigt aan om daarvoor niet bang te zijn en om nieuwe dingen te proberen. Hijzelf heeft zichzelf van grafische filmmonteur, tot een leuke prutser en uiteindelijk een Blender-specialist omgevormd. Autodesk Maya, Vectorworks en Sketchup zijn andere voorbeelden van 3D-creatiesoftware. Epson laat de laatste jaren op zijn beursstands de creativiteit de vrije loop. Het laat aan modeontwerpers, designers en ondernemers zien wat met zijn software en printers mogelijk is voor het versieren van zachte en harde materialen: kleding, woningtextiel, zachte signage, accessoires van zachte en harde materialen, enz. De Japanse fabrikant heeft daarvoor verschillende oplossingen in huis. De SureColor SC-F2100 textielprinter op de stand, is een DTG-pakket voor het ontwerpen en bedrukken van t-shits en textielproducten. Voor het direct beprinten van textiel wordt gebruik gemaakt van watergebaseerde pigmentinkten. Epson heeft daarnaast de SureColor SC-F serie van kleursublimatieprinters (zoals de 64" brede SureColor SC-F9400) voor het printen op polysterweefsels en -coatings in zijn programma. Sublimatieprinten is een geliefde techniek voor soft signage reclametoepassingen en printtoepassingen op sportkleding. De Monna Lisa Evo Tre is het geïntegreerde systeem van Epson voor de industriële digitale textieldruk. De productielijn werd ontwikkeld met For.Tex (voorbehandeling en nabehandeling van textiel) en de Italiaanse fabrikant Robustelli (beide Italiaanse bedrijven behoren inmiddels tot Epson). Er kan geprint worden met verschillende soorten van inkt: reactive, acid, disperse, pigment. De max. resolutie van het printsysteem is 1200 dpi x 1200 dpi. De machine heeft een max. breedte van 220 cm. De max. snelheid bedraagt 234 m2 per uur (300 dpi x 600 dpi in 1 pass). Bij de Belgische fabrikant van ERP-software Dalaline, lijkt de visual op de stand wel op een plan van een metronetwerk. Het geeft echter goed aan waarmee Dataline bezig is. Het staat op de visual ook genoteerd: "MultiPress: connect alle bedrijfsprocessen van sign, print, offset, screen, afwerking en fulfillmentbedrijven". Dataline geeft nog mee dat het inmiddels in 19 landen actief is en 1000 installaties in Europa heeft. Op de stand van leverancier Vink, die ook een grote vestiging in Heist-op-den-Berg heeft, werd het uitgebreide gamma van flexibele en harde materialen voor de sign- branche gepresenteerd. Er was ook een demonstratie met het Di-Noc materiaal van 3M. Di-Noc geeft meubels en interieurs een nieuwe uitstraling. Vink België en Vink VTS (Nederland) zijn Master Distributor voor de Di-Noc interieurfolies van 3M. Er wordt vanuit Vink in België en Nederland geëxporteerd naar 7 Europese landen. Daarom kan een ruime en diverse voorraad van deze folie in de magazijnen worden aangehouden. Het hele gamma omvat 1200 kleuren en texturen voor restyling en refreshment. Signnovation International is gespecialiseerd in gevel- en lichtreclame. Door Covid-19 blijven nu noodgedwongen heel wat winkels gesloten en heeft de consument tijdelijk minder oog voor mooie gevelreclame. Desondanks blijft de mobiele lichtreclame met het ijsje, ons verleiden. 3Motion is nog een Belgische deelnemer. 3Motion uit Zele is gespecialiseerd in groot formaat printing en visuele communicatie. Op beurzen maakt het bedrijf steevast indruk met inventieve 3D-presentatiedisplays in honingraatkarton. Het bedrijf beschikt over een Massivit 1800 3D-printer voor een maximaal volume van 145 cm x 111 cm x 180 cm. Na het printen van het 3D-object moet dit nog afgewerkt worden zoals gepolijst en gelakt of gewrapped. Het wrappen van een 3D-object werd op de stand van 3Motion gedemonstreerd. SignFrezers Industry is al ruim 35 jaar een productie lettergroothandel voor Nederland en België De fabrikant uit Middelharnis in Zuid-Nederland had een stand met heel leuke toepassingen waarmee het zijn kunnen en creativiteit in de kijker zette. Zoals de 'mosletters ideaal voor groene zinnen'. Dat zijn vul-letters of vormen uit PVC die met eigen materiaal zoals mos of gras kunnen opgevuld worden. Nieuw is PVC Painting. Computergefreesde PVC forex uit verschillende diktes kan in elke ral-kleur worden gespoten. Zo kan aan de letters bijvoorbeeld een roestlook worden gegeven. Nieuw waren ook de 3D doosletters of boxletters met verlichte achterzijde en een verlicht randje aan de zijkant in kleuren zoals blauw, rood, geel, groen of wit. Nog nieuw waren letters uit zwart acrylaat met een toplaag met RVS look. Pieter Steeijger werkt voor SQuare. Hij was een van de sprekers in de kenniszone 'Duurzaamheid'. Zijn onderwerp: 'Duurzaam toepassen van printwerk in de festivalbranche.' SQuare is een evenementenbureau uit 's Hertogenbosch dat werkt voor merken, evenementen, artiesten, festivals, enz. Steeijger: "We verzorgen de volledige ketting, van concept tot productie. De wereld is ons canvas. SQuare werkt wereldwijd samen met een netwerk van partners." Pieter Steijger vertelt dat SQuare streeft om de impact van zijn activiteiten op het milieu te minimaliseren door het toepassen van het principe van de drie 'R's' (Reduce, Reuse, Recycle). Zoals decorelementen voor festivals en evenementen die door SQuare 5 tot 6 jaar na elkaar opnieuw worden hergebruikt in een andere opstelling, met een andere kleur, met andere verlichting, enz. Steeijger heeft het in dit verband over circulair design, design dat wordt herdacht in functie van een volgend project of een volgende editie. Pieter Steeijger legt uit hoe SQuare dat concreet aanpakt voor het festival Paaspop in Schijndel in Nederland (de editie van Paaspop 2020 in april werd omwille van de coronacrisis geannuleerd). -Reduce: maak gebruik van materialen die voor andere toepassingen kunnen worden ingezet: palletten, houten frames, constructiehout. -Reuse: we werken met afmetingen en systemen die dienstig zijn voor verschillende toepassingen: Layher-stellingen, Prolyte truss-systemen of standaard constructieframes. Print op kwaliteitsvolle materialen en met kwaliteitsvolle technieken: print bijvoorbeeld op PVC Frontlit bannermateriaal of op multiplex. Maak gebruik van 'content' die duurzaam is. Vermeld daarom geen datums op volledige prints. Besteed aandacht aan opslag en transport van het materiaal. -Recycle: Na het festival werken we samen met Sheltersuit uit Enshede (www.sheltersuit.com), voor het verzamelen van slaapzakken van de campingsite en banners van de festivalsite. Voormalige vluchtelingen, ex-daklozen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maken in het atelier van Sheltersuit van het ingezamelde materiaal water- en winddichte jassen die eenvoudig kunnen worden getransformeerd tot slaapzak voor daklozen en vluchtelingen. Andere beprinte banners en houtelementen die anders zouden worden weggegooid, doneren we aan andere lokale initiatieven en liefdadigheidsprojecten. Een van de 5 activiteiten van Art Nzo uit Bree is Art & Studio, waarmee het bedrijf zich richt op het grootformaat 3D-printen. Art Nzo beschikt daarvoor over een Massivit 1800. Op de stand met inspirerende voorbeelden, was een schaalmodel van de Russische vliegende tank IL-2 Sturmovik te zien. Gezien in de start-up zone, de AdRider van het jonge bedrijf Moads uit Amsterdam. De AdRider is een digitale billboard op wielen. Het gaat om kleine en compacte 100 procent elektrische scootmobielen met scherpe 55 inch beeldschermen van Dynascan. De AdRider's kunnen met stickers bekleefd worden of voorzien van een volledige wrap. "Door het formaat kunnen de AdRiders door een deur en mogen overal waar mensen lopen rondrijden." Het Belgische PC Technology is sinds 1985 een gespecialiseerd leverancier van producten en accessoires voor de zeefdrukindustrie. Het doet op beurzen vaak beroep op de diensten van Milosj de Groot van textieldrukkerij Madspecials (https://www.instagram.com/madspecials/). Die demonstreert de gekste dingen met de emulsies en capillaire films, de speciale zeefdrukinkten zoals de plastisol-inkten, glitter- en PVC-kralen, metaal polyesterfolies, enz. van PC Technology. Met deze producten kunnen zeefdrukkers aan de slag voor 3D-decoratie op textiel. Het levert spectaculaire effecten op waarvoor een nichemarkt naast de gewone zeefdrukmarkt bestaat. Cartim Print, drukker voor drukkers, beschikt sinds enige tijd over een webshop via dewelke eveneens kan besteld worden. De Belgische onderaannemer voor de grafische industrie nam op het Festival de gelegenheid te baat om zijn diensten in Nederland aan te bieden. Tot slot, ook de Belgische bedrijven Wollux en Imapres hadden een beursstand in Gorinchem. Wollux uit Moeskroen is een onderdeel van Koramic Visual Communication en gespecialiseerd in communicatietextiel. Imapres uit Ieper is producent van gepersonaliseerd hogedruklaminaat. De panelen zijn zo duurzaam dat het bedrijf er een 10-jarige garantie op geeft voor binnen- en buitentoepassingen (infoborden, bewegwijzering, enz.).