DreamLand, de speelspecialist van Colruyt Group, liet in september een verlanglijstjes-onderzoek uitvoeren bij 1.000 Belgische ouders. Daaruit blijkt dat de Sint-budgetten sterk zijn verdeeld onder de gezinnen: "Het grootste percentage (1 op 3 van de ondervraagde ouders) geeft aan tussen de 41 en 60 euro per kind uit te geven aan Sinterklaascadeaus. Dit budget blijft zo goed als ongewijzigd in vergelijking met vorig jaar." Online shoppen neemt in populariteit toe: gaf vorig jaar 58,5% van de ouders de voorkeur aan een fysieke winkel, dan is dat dit jaar nog 51%. Dieter Struye, de algemeen directeur non-food bij Colruyt Group, stelt: "We zien dat ouders steeds vaker kiezen voor een combinatie van online en offline shoppen."
...

DreamLand, de speelspecialist van Colruyt Group, liet in september een verlanglijstjes-onderzoek uitvoeren bij 1.000 Belgische ouders. Daaruit blijkt dat de Sint-budgetten sterk zijn verdeeld onder de gezinnen: "Het grootste percentage (1 op 3 van de ondervraagde ouders) geeft aan tussen de 41 en 60 euro per kind uit te geven aan Sinterklaascadeaus. Dit budget blijft zo goed als ongewijzigd in vergelijking met vorig jaar." Online shoppen neemt in populariteit toe: gaf vorig jaar 58,5% van de ouders de voorkeur aan een fysieke winkel, dan is dat dit jaar nog 51%. Dieter Struye, de algemeen directeur non-food bij Colruyt Group, stelt: "We zien dat ouders steeds vaker kiezen voor een combinatie van online en offline shoppen."De laatste maanden van het jaar zijn belangrijk voor de verkoop van speelgoed, dus winkeliers doen er alles aan om op te vallen. Promoplatform BD myShopi presenteerde eind 2017 al eens een eigen sinterklaasstudie: "Ouders gaan op zoek naar informatie over de beste deals en promo's. Sinterklaasfolders van retailers blijken een populair medium te zijn. Kinderen lezen massaal folders om hun verlanglijstjes te maken. 92% van de kinderen tussen 4 en 12 leest deze folders. In dezelfde leeftijdscategorie knipt 6 op de 10 speelgoed uit de folders om op hun verlanglijstje te plakken. Ruim 1 op de 4 ouders koopt dan ook het speelgoed in de winkel van de folders in kwestie."Het is dan ook niet voor niets dat speelgoedwinkels flink uitpakken met hun feestmaandfolders: die van de Eurotoys-keten was dit jaar 88 pagina's dik en de Toy Champ-gids telde 100 pagina's. Het enige echte Speelboek van Intertoys telde in Nederland 132 pagina's, net als de Eindejaarscatalogus van Bart Smit (dat wordt omgedoopt tot Maxitoys) in België van dezelfde moedermaatschappij. Nog omvangrijker was de 'Pak je dromen uit'-gids van Dreamland met maar liefst 172 pagina's.Ook andere spelers proberen mee te profiteren, zoals budgetsupermarkt Lidl met het eigen Grote Speelgoedboek van 48 pagina's, of Supra Bazar met een sint-folder van 100 pagina's.En sinds vorig jaar hebben ook pure internetwinkels de kracht van print ontdekt. Eind 2018 verscheen het eerste Toy Book van eBay: een brochure van 24 pagina's met daarin een collectie nieuw en oud speelgoed, verkrijgbaar op de veilingsite (waaronder bijvoorbeeld een set Transformers van de eerste generatie uit de jaren 1980, met een geschatte waarde van 100.000 dollar). Ook Amazon verstuurde in november 2018 voor het eerst aan miljoenen huishoudens in de VS een 68 pagina's tellende papieren ' Holiday of Play' speelgoed-catalogus. Met kennelijk succes, want dit jaar viel opnieuw een (nu 90 pagina's dikke) gids in de Amerikaanse brievenbussen. De gids bevat onder andere ook een stickervel waarmee kinderen hun verlanglijstjes kunnen versieren.Opvallend is ook dat er geen prijzen bij de artikelen in de Amazon-gids staan: door de afbeeldingen met de Amazon-app te scannen komt de klant op basis van beeldherkenning automatisch op de juiste plek in de online shop terecht. Daar is aanvullende productinformatie beschikbaar en uiteraard kan er ook direct besteld worden. In Amerikaanse media wordt gespeculeerd over de mate waarin Amazon de catalogus ook afstemt op de ontvanger: op basis van de leeftijd van de kinderen lijkt bijvoorbeeld de volgorde van het speelgoed te zijn aangepast. In zakenblad Forbes sluit een direct-mail expert desgevraagd niet uit dat Amazon het aanbod in de gids ook zou kunnen gaan aanpassen aan bijvoorbeeld het kijkgedrag van het gezin op hun Prime Video-account.Dichter bij huis maakte Bol.com dit jaar de overstap naar een papieren speelgoedgids. De e-tailer presenteerde in 2016 voor het eerst een digitaal speelgoedboek onder de naam 'Sints Cadeaumachine'. Daarmee konden kinderen een online verlanglijstje samenstellen. Tamara Vlootman (Bol.com) noemt het nieuwe Grote Speelgoedboek - een glossy met een omvang van 164 pagina's - 'de perfecte combinatie van online gemak en offline inspiratie': "Wij spelen altijd in op de inzichten die klanten ons geven, bij alles wat we doen. In dit geval merkten we dat mensen tijdens de feestdagen vooral behoefte hebben aan inspiratie. Dat bieden we op deze manier." Door in de papieren gids bij alle speelgoed-items een QR-code af te beelden, kan snel de koppeling naar internet worden gemaakt. Daar kan het artikel direct in de bestel-app worden gekocht, of aan een digitaal wensenlijstje worden toegevoegd; dat lijstje kan direct ook via bijvoorbeeld Whatsapp worden gedeeld. "En de prijsinformatie is altijd actueel", stelt Bol.com, dat daarmee aangeeft ook met haar prijzen in te kunnen spelen op de actuele situatie en trends.Maar kinderen worden ook aangemoedigd ouderwets een verlanglijst te knutselen: "Alles wat in dit boek staat, kun je uitknippen." In het boek zit bovendien een uitneembare 'verlanglijstposter' op A2-formaat en een stickervel ter versiering.De oplage van het Speelgoedboek maakt Bol.com niet bekend. Het boek werd niet huis-aan-huis verspreid, maar geadresseerd verstuurd aan een geselecteerd bestand met daarin de 25 procent van de huishoudens-met-kinderen in Vlaanderen en Nederland (Vlaanderen en Nederland tellen gezamenlijk in totaal een kleine 11 miljoen huishoudens). Daarnaast is de catalogus verkrijgbaar bij de winkelfilialen van Delhaize en Albert Heijn.De online-retailer lanceerde het papieren initiatief begin oktober tijdens een speciaal evenement. Daar werden ook de laatste speelgoedtrends gepresenteerd: "Met meer dan 10 miljoen klanten en 21 miljoen artikelen in de winkel, ziet bol.com snel verschuivingen in de markt. Als er een trend ontstaat, is dat dus direct terug te zien in de data." Volgens Bol.com valt op dat fysieke spellen - van bord- tot kaartspellen - sterk in populariteit groeien. Ook ouderwetse legpuzzels zijn weer geliefd, blijkt uit de top 10 speelgoedtrends die het bedrijf samenstelde met daarin ook termen als 'Gamen zonder scherm' en 'Offline battelen'.Het is nog te vroeg om het over de response of de resultaten van Het Grote Speelgoedboek van Bol. com te hebben, en het bedrijf zal ze bovendien ook niet bekendmaken, aldus Vlootman: "We kijken hoe het uitpakt. Zo zijn we twintig jaar geleden ook begonnen - door goed te kijken naar wat werkt voor de klant." Ongetwijfeld zullen de resultaten ook goed worden vergeleken met een ander verkoopkanaal dat volgens Bol.com in opkomst is: "In 2018 lanceerde Google de Nederlandstalige Google Assistent, waarbij consumenten via stembesturing (cadeau)inspiratie kunnen opdoen bij bol. com. Afgelopen jaar zag bol.com een piek in het gebruik van de spraak-assistent tijdens de feestdagen. Stembesturing wordt dan het meest ingezet om (cadeau) inspiratie op te doen." Het is ook mogelijk om een verlanglijst samen te stellen via spraak: "Door aansluitend in te loggen kunnen de artikelen ook aangeschaft worden."Bovendien creëerde Bol.com dit jaar de mogelijkheid om kinderen via de Google Assistent 'in gesprek' te laten gaan met Sinterklaas. Er ontstond daarbij een stemgestuurd interactief en(op basis van locatie) gepersonaliseerd verhaal, dat achterafals e-book kon worden besteld.Deze 'innovatieve gimmick voorde feestdagen' is volgens het online warenhuis onderdeel van een reeks aan experimenten die ze uitvoert "om ervaring op te doen met spraakgestuurd winkelen".