In Nederland mag het bedrijf Keep-it twee jaar lang haar tijds- en temperatuurindicator testen. Het bedrijf heeft daarvoor toestemming gekregen van de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit (NVWA) en het ministerie van VWS. De indicator vervangt de houdbaarheidsdatum op het etiket op de verpakking om aan te geven wanneer het levensmiddel veilig geconsumeerd kan worden. Keep-it gaat de versheidsindicator samen met een producent van levensmiddelen testen.
...

In Nederland mag het bedrijf Keep-it twee jaar lang haar tijds- en temperatuurindicator testen. Het bedrijf heeft daarvoor toestemming gekregen van de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit (NVWA) en het ministerie van VWS. De indicator vervangt de houdbaarheidsdatum op het etiket op de verpakking om aan te geven wanneer het levensmiddel veilig geconsumeerd kan worden. Keep-it gaat de versheidsindicator samen met een producent van levensmiddelen testen. De indicator zal in eerste instantie alleen worden geplaatst op vers pluimveevlees. De NVWA heeft beoordeeld dat de indicator hierbij een betrouwbare houdbaarheid aangeeft. Andere product-categorieën zijn in ontwikkeling. De smart-sensortechnologie van Keep It meet bij welke temperaturen producten onderweg bewaard zijn, en geeft aan hoeveel dagen houdbaarheid nog resteren. Consumenten hoeven een product dan pas weg te gooien als het écht niet meer goed is. De stichting Tegen Voedselverspilling verwacht dat consumenten dankzij de indicator minder voedsel zullen verspillen. Uit de resultaten in Noorwegen blijkt dit ook steeds het geval. Consumenten in Vlaanderen zien de meerwaarde van een Keep-it houdbaarheidsindicator voor verse producten in een maaltijdbox. Dat bleek uit eerder onderzoek onder bijna 1.500 klanten van HelloFresh in Nederland en Vlaanderen door de universiteit van Wageningen. Zij voerde het onderzoek uit in opdracht van Hello Fresh en Keep-it. Eerder onderzoek gaf aan dat consumenten de betekenis van de aanduiding 'Te gebruiken tot' of 'Ten minste houdbaar tot datum' vaak verkeerd interpreteren en vaak de verkeerde keuze maken. "Het resultaat is dat consumenten producten - voor de zekerheid - te vroeg weggooien om voor de zekerheid te zorgen, terwijl deze nog steeds prima te consumeren zijn", aldus onderzoekster Getrude Zeinstra van Universiteit Wageningen. "Een slimme houdbaarheidssensor kan consumenten helpen betere beslissingen te nemen. Verschillende retailers in Noorwegen gebruiken de Keep-it-indicator al sinds 2013." Across-consult, dat Keep-it vertegenwoordigt in de Benelux, meldt dat een fundamentele horde is genomen om de consument zorg uit handen te nemen. "De consument wordt bij de aanschaf en het gebruik van een product steeds meer genoodzaakt om heel veel aspecten in zijn overweging mee te nemen", aldus Peter Stael van Across. "Het gaat om prijs, kwaliteit, voedingswaarde, integriteit van het product zelf, maar ook in de hele keten, milieu, versheid, voedselverspilling." Met de dispensatie op de wet voor de versheid indicator van Keep-it, die verleend is door het Nederlandse ministerie van VWS in samenspraak met de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, is nu een belangrijke horde genomen om de consument te ondersteunen. Aldus Stael. "Op zeer duidelijke en intuïtieve wijze kan de consument nu een keuze maken welk product te kopen en te consumeren. Afwegende de belangen van versheid, alsmede ook voedselverspilling.