Het selfieparadijs

Een regenboog als decor, een reusachtige verjaardagstaart, een pizza als surfplank ... in het Disneyland van de Instagramgebruikers is alles ontworpen opdat de bezoeker zichzelf in scène zou kunnen zetten en de mooiste en waanzinnigste foto's zou kunnen nemen. Smile Safari, zo werd dat tijdelijke museum genoemd, opende op 2 oktober zijn deuren in Tour & Taxis - voor twee, misschien drie maanden. Het parcours dat langs meer dan 30 waanzinnige decors loopt, is volledig aan Instagram gewijd. Sociale-mediafanaten die voortdurend op 'likes' uit zijn, kunnen ongetwijfeld op extra belangstelling en nieuwe volgers rekenen. "Dit is Disneyland voor de Instagramgeneratie. We willen een publiek aantrekken dat samen met ons op safari vertrekt, naar een extravagante, kleurrijke en prettige wereld," zegt de initiatiefnemer van het project, Hannes Coudenys, oprichter en creatief directeur van het bureau Hurae. Ook al lijken de installaties op hedendaag...

Een regenboog als decor, een reusachtige verjaardagstaart, een pizza als surfplank ... in het Disneyland van de Instagramgebruikers is alles ontworpen opdat de bezoeker zichzelf in scène zou kunnen zetten en de mooiste en waanzinnigste foto's zou kunnen nemen. Smile Safari, zo werd dat tijdelijke museum genoemd, opende op 2 oktober zijn deuren in Tour & Taxis - voor twee, misschien drie maanden. Het parcours dat langs meer dan 30 waanzinnige decors loopt, is volledig aan Instagram gewijd. Sociale-mediafanaten die voortdurend op 'likes' uit zijn, kunnen ongetwijfeld op extra belangstelling en nieuwe volgers rekenen. "Dit is Disneyland voor de Instagramgeneratie. We willen een publiek aantrekken dat samen met ons op safari vertrekt, naar een extravagante, kleurrijke en prettige wereld," zegt de initiatiefnemer van het project, Hannes Coudenys, oprichter en creatief directeur van het bureau Hurae. Ook al lijken de installaties op hedendaagse en pop kunstwerken, toch is dit geen tentoonstelling of een ode aan de selfie, preciseert Hannes. Het is de bedoeling om een leuke tijd met familie en vrienden door te brengen terwijl je foto's van jezelf neemt. De tentoonstelling mikt op 20.000 bezoekers en na drie weken was het cijfer al opgelopen tot 6000. Er zijn ook meer dan 1000 Instagramposts met de hashtag #smilesafari op het internet geplaatst. Het prijskaartje voor de hele operatie: 600.000 euro.Het pop-upmuseum valt ook in de smaak van grote merken. Niet minder dan zeven grote bedrijven zijn als partner bij het evenement betrokken: Samsung, Coca-Cola, Sprite, H&M, Audi, Lidl en McDonald's. "Voor hen een fantastische manier om op een natuurlijke manier hun doelgroep te bereiken," stelt Dieter Veulemans van CityCubes vast, een bureau dat zich specialiseert in het activeren van merken en dat aan de productplacement in dit vluchtige museum meegewerkt heeft. "Iedereen neemt een selfie met de producten van de merken. Dat is een nieuwe manier om aan marketing te doen, gebaseerd op beleving," zegt Hannes. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld tussen de frietbakken van McDonald's een plaatsje zoeken, langs Samsung-telefoons wandelen of in een ballenbad met Coca-Colaballetjes duiken. Ook kunstenaars en vormgevers hebben aan de decors meegewerkt, terwijl bekende en creatieve Youtubers zoals de illustrator Musketon, uitgenodigd werden om in het museum op te dagen.Het parcours is uitgestippeld langs zones die enerzijds door kunstenaars gerealiseerd zijn, en anderzijds door de sponsorende merken. De installaties zijn in de kelders van Tour & Taxis ondergebracht en nemen een ruimte van 2000 m2 in waarin meer dan 30 scènes opgesteld staan. Daaronder: een ' rich girl' badkuip die gevuld is met biljetten met het portret van Manneken Pis, een boksring met een feministische boodschap, Amerikaanse vestiaires of nog een brandkast zoals we die uit La Casa De Papel kennen.Alle decors zijn vervaardigd uit drie materialen (die bedrukt kunnen worden): vinyl voor de vloer, het muurweefsel Airtex en houten panelen. De heldere kleuren zijn essentieel en de meubels zorgen voor de final touch. Elke zone neemt een ruimte van 4 x 4 meter in wegens de opstelling van de draagzuilen. De installatie werd verzorgd door BM Creative Production, het bedrijf dat ook de decors voor het bekende festival Tomorrowland bouwt.Hannes Coudenys heeft een maniakaal kantje en kijkt voortdurend uit naar eventuele schade. "Het voordeel van Airtex is dat het gemakkelijk schoon te maken is door er op te wrijven. En het is ook goedkoper dan schilderen. Het vinyl daarentegen wordt vuil door er op te lopen." Na de demontage kan het materiaal opnieuw gebruikt worden, voor een volgende editie die Hannes al buiten de landsgrenzen ziet plaats vinden.Dit type van museum is een première voor België. Het concept echter is niet nieuw en komt uit de VS overgewaaid: daar beleven de selfiemusea en de ' instarooms' een heuse boom. Instagramwaardige plekken worden zo populair dat de merken er belangstelling voor krijgen. Het bureau Hurae beaamt dat: "De klanten van een van onze klanten, een reisagentschap, vragen vooraleer ze een reis boeken of de bestemming en het hotel Instagramwaardig zijn. Sinds een tijdje moet alles Instagramwaardig zijn om verkocht te kunnen worden." Het winkelcentrum in Wijnegem (bij Antwerpen) heeft ook met die Amerikaanse trend geëxperimenteerd en de eerste instarooms van België geïnstalleerd. In september bouwde Wijnegem Shopping vijf instarooms met ongewone en vervreemdende decors, zoals een straat in Nottingham met pastelkleurige gevels of een jungle met lokkende kleuren. Wat moeten we onder 'Instagramwaardig' verstaan? Iets wat mooi en leuk is om naar te kijken, en wat je gelukkig maakt, zoals een prettige omgeving.