De out-of-home-sector wordt bijzonder zwaar getroffen door de lockdown die als gevolg van de gezondheidscrisis ingevoerd is. Verlaten straten, zo goed als lege metrostellen en luchthavens, gesloten winkelcentra: de adverteerders schorten massaal hun campagnes op. In plaats van de uiteenlopende reclameslogans die we gewoonlijk op de reclamepanelen terugvinden, heeft één enkele boodschap het netwerk van Clear Channel Belgium (CCB) ingepalmd: #staysafe.
...

De out-of-home-sector wordt bijzonder zwaar getroffen door de lockdown die als gevolg van de gezondheidscrisis ingevoerd is. Verlaten straten, zo goed als lege metrostellen en luchthavens, gesloten winkelcentra: de adverteerders schorten massaal hun campagnes op. In plaats van de uiteenlopende reclameslogans die we gewoonlijk op de reclamepanelen terugvinden, heeft één enkele boodschap het netwerk van Clear Channel Belgium (CCB) ingepalmd: #staysafe. Als een reactie op de afkondiging van de lockdown in België, heeft de campagne #staysafe alle dragers en formaten (OOH en DOOH) van Clear Channel ingenomen. Goed voor 15.500 reclameborden in België, waaronder een 200-tal digitale exemplaren. Aurélie de Montjoye, hoofd communicatie van CCB: "Na de aankondiging van de lockdown stelden we vast dat onze klanten zich echt wel zorgen maakten. Dat heeft geleid tot vragen om uitstel of annulering. In die situatie hebben we beslist om uitzonderlijke en tijdelijke maatregelen te treffen om werknemers en arbeiders te beschermen, en om zo bij te dragen tot de tragere verspreiding van het virus. We hebben het initiatief genomen om tot nader bericht de campagne #staysafe te tonen." Tijdens die periode stelt Clear Channel zijn digitale borden wel ter beschikking van de regering om officiële informatie over covid-19 te verspreiden, zoals de preventieclip van de Stad Brussel. Die campagne herinnert aan de verschillende hygiënische maatregelen die de FOD Volksgezondheid aanraadt in de strijd tegen het coronavirus. JCDecaux Belux volgt een vergelijkbare koers en heeft eind maart zijn reclameboodschappen aan de uitzonderlijke omstandigheden als gevolg van de epidemie aangepast. JC Decaux heeft een reeks van berichten uitgewerkt voor mensen die nog buiten komen. Onder de slogan "Allemaal samen tegen COVID-19" worden er drie boodschappen de wereld in gestuurd: #ikblijfinmijnkot, #staysafe en #flattenthecurve. De campagne werd in het hele land uitgerold, op haast alle borden van 2 m2 en op alle digitale borden langs de straten en in de metro. Anders dan bij Clear Channel blijven de digitale borden tijdens deze periode nog beschikbaar voor bijkomende campagnes. "We zijn ervan overtuigd dat, zodra deze gezondheidscrisis achter de rug is, de mensen meer dan ooit naar buiten zullen komen. En we weten dat de out-of-home-adverteerders massaal naar dit waardevolle medium zullen terugkeren, " zegt JC Decaux. Voor het ogenblik echter primeert de gezondheid op de zaken. "Bij Clear Channel hopen we dat de merken na de lockdown niet in de communicatiebudgetten gaan snijden, " geeft Aurélie De Montjoye toe. Ook elders in de wereld past de out-of-home-communicatie zich aan de pandemie aan en surfen sommige merken mee op de preventiegolf. In de meeste gevallen blijven die uitzonderlijke preventiecampagnes sober en duidelijk. In de VS stelt de sector van de buitenreclame platforms ter beschikking om de communicatie van de Amerikaanse NGO Ad Council over covid-19 bij het grote publiek te verspreiden. De preventieboodschappen verschijnen op de digitale schermen van winkelcentra, op de televisies in de luchthavens, op de aankondigingsborden boven standplaatsen van deelauto's en taxi's, en op de reclameborden. Clear Channel Outdoor Americas (CCOA), bijvoorbeeld, heeft voor Ad Council een OOH-campagne over de 'social distancing' uitgewerkt met de hashtag #AloneTogether. Die boodschap wordt op alle digitale schermen verspreid. "De OOH heeft altijd al een belangrijke rol als informatiekanaal gespeeld wanneer aan gemeenschappen en bewoners duidelijk gemaakt moet worden hoe ze op een veilige manier periodes van onzekerheid en crisis kunnen doorkomen, " zegt CCOA. In het centrum van Milaan is het iconische reclamebord van ONE, de out-of-home-specialist, ingenomen door een solidariteitscampagne van het bekende luxemerk Trussardi. De titel "#strongertogether insieme ce la faremo" vult de hele oppervlakte van een reusachtig wit zeil (zonder PVC) van 54 m lang (in totaal 500 m2). "Een monumentale verklaring die symbool staat voor de liefde en solidariteit van Trussardi tijdens deze noodsituatie," deelt ONE mee. Het XXL-paneel dat van de Piazza Duomo tot de Piazza Cordusio te zien is, strekt zich uit over de drie zijden van het historische monument Palazzo della Regione. Het paneel wordt dagelijks door meer dan 220.000 mensen gezien. Italië is de grootste haard van het coronavirus in Europa.