Op woensdag 23 oktober was het van 19.00 tot 22.00 uur 'lights off en spots on'. Die avond zijn tijdens de verpakkingsbeurs Empack/Packaging Innovations in Mechelen de Get Smart (in) Packaging, Greener Packaging Awards en Trends Gazellen Packaging uitgereikt. Get Smart (in) Packaging en Trends Gazellen Packaging werden voor het eerst gehouden, voor de Greener Packaging Awards was het de 5e editie. Om de krachten te bundelen vond dit jaar de eerste gezamenlijke editie plaats. En dat bleek een voltreffer, want de awardsuitreiking werd één groot verpakkingsfeest. Het is dan ook de bedoeling om het initiatief jaarlijks of tweejaarlijks te herhalen. De definitieve frequentie moet nog worden vastgesteld, waarbij de eerstvolgende Empack in Mechelen op 28 en 29 oktober 2020 plaatsvindt.
...

Op woensdag 23 oktober was het van 19.00 tot 22.00 uur 'lights off en spots on'. Die avond zijn tijdens de verpakkingsbeurs Empack/Packaging Innovations in Mechelen de Get Smart (in) Packaging, Greener Packaging Awards en Trends Gazellen Packaging uitgereikt. Get Smart (in) Packaging en Trends Gazellen Packaging werden voor het eerst gehouden, voor de Greener Packaging Awards was het de 5e editie. Om de krachten te bundelen vond dit jaar de eerste gezamenlijke editie plaats. En dat bleek een voltreffer, want de awardsuitreiking werd één groot verpakkingsfeest. Het is dan ook de bedoeling om het initiatief jaarlijks of tweejaarlijks te herhalen. De definitieve frequentie moet nog worden vastgesteld, waarbij de eerstvolgende Empack in Mechelen op 28 en 29 oktober 2020 plaatsvindt.Met de Get Smart (in) en Greener Packaging Awards werden die Belgische bedrijven gelauwerd die ieder op hun terrein een belangrijke verpakkingsinnovatie hebben gelanceerd. Met daarbij duurzaamheid als rode draad. Initiatiefnemers zijn Valipac, Fost Plus, beursorganisator Easyfairs en Verpakking & Label Magazine (Roularta). Bij de Get Smart (in) Packaging Awards werden prijzen uitgereikt in de categorieën B2C, B2B en machine-innovatie. De Greener Packaging Awards kent traditioneel de categorieën B2C en B2B. De jury van deskundigen stond onder leiding van voorzitter Marleen Calcoen, directeur IBE-BVI. Zij was ook een van degenen die de prijzen uitreikten, evenals Steven Boussemaere, directeur Innovation & Business Development van Fost Plus, Karel Gemmeke, directeur Innovation van Valipac, Burt Riské, directeur Trends Business Information en Erik Kruisselbrink, hoofdredacteur Verpakking & Label Magazine. De centrale presentatie was daarbij in de vertrouwde handen van Ben Roelants, die alles op een lichte en humoristische toon aan elkaar breidde.De Greener Packaging Award B2C was voor Source Essentielle van L'Oréal, de eerste navulbare shampoo voor kapsalons. De jury toonde zich onder de indruk, gezien de motivatie. "Deze innovatieve, ecologische en economische oplossing stelt consumenten in staat om hun shampoofles opnieuw te vullen in een kapsalon. Bij iedere navulling wordt 14 gram aan plastic bespaard.""Wij zijn al vanaf de start bezig met het milieuaspect", lichtte packaging engineer Etienne Valentin van L'Oréal op zijn beurt de winnende inzending toe. Dat gebeurde tijdens een vlot filmpje, zoals dat voor alle genomineerden was vervaardigd. Hij betrekt ook het transportvoordeel van het nieuwe flesje bij de innovatie. "We hebben een vierkante fles ontwikkeld, zodat het transport geoptimaliseerd en de CO2-voetafdruk gereduceerd wordt." Op deze manier kunnen namelijk relatief meer primaire verpakkingen in een omdoos, zodat er geen loze ruimte tussen de afzonderlijke flessen verloren gaat." Naast het bijzondere navullingssysteem, waarbij in de salon per 14 gram plastic per keer wordt bespaard, levert dat in combinatie een optimaal verbruik op."Andere genomineerde in deze categorie was De Witte Lietaer (zie hieronder) dat uiteindelijk met de Get Smart (in) Packaging Award B2C naar huis ging.De 'Witte Lietaer bags it' werd ontwikkeld om confectie-afval/reststoffen niet alleen te re- maar zelfs te upcyclen. De nieuwe verpakkingen worden gemaakt van confectie-afval. Omdat de draagtas gemaakt is van hetzelfde materiaal als het product, krijgt de consument voeling met de kwaliteit van het product.Francies Mallems sales & marketingdirecteur retail licht toe dat de firma Lietaer bekend staat om haar kwaliteit en duurzaamheid als het gaat om bad-, bed-, keuken- en tafellinnen. "Voor de consumentenverpakkingen van bedlinnen gebruikten wij dik plastic van 150 micron dik. Deze hebben wij nu vervangen door een verpakking zonder plastic, waarbij we ook nog eens gebruik maken van reststoffen om een herbruikbare draagtas te maken.Andere genomineerden in deze categorie waren L'Oréal dat de Greener Packaging Award won in deze categorie en Daklapack. Het betrof een recycleerbare stazak met barrière. Aart Burgers, international business development manager, vertelt dat de zak uit 100% PE bestaat en dat de producten door de barrière langer houdbaar zijn. De PE-zak kan gerecycleerd worden in de PE-stroom en dient als nieuwe toepassing voor nieuwe producten.De Combo Excelsior van Schoeller Allibert is bekroond als transportcontainer met vele nieuwe innovatieve functies. Deze opvouwbare container biedt een universele oplossing voor internationaal en intercontinentaal transport. Dankzij een vouwratio van meer dan 70% kunnen in een standaard vrachtwagen tot 182 gevouwen containers vervoerd worden. Hierdoor wordt niet enkel bespaard op vlak van opslagruimte, maar ook op de transportkosten.Door de modulaire opbouw van deze 100% recycleerbare container, kunnen alle onderdelen afzonderlijk vervangen worden, wat de levensduur van het product verlengt en de ecologische voetafdruk helpt te minimaliseren.Sales directeur Benelux Olivier De Vlieger lichtte de innovatie nog wat verder toe. "Wij zijn producent, ontwikkelaar en verkoper van returnable - meermalig te gebruiken, red. - plastic verpakkingen. De Combo Excelsior is een vouwbare intermediate bulkcontainer, bedoeld om vloeistoffen in op te slaan tot ongeveer een hoeveelheid van 1000 liter. De belangrijkste voordelen van de Combo Excelsior is onder meer zijn vouwratio. Je reduceert hem in gevouwen toestand met 70%; zijn sustainability - na de levensduur van de bak kun je hem 100% recycleren en hergebruiken om nieuwe verpakkingen van te maken.Andere genomineerden in deze categorie waren Werner & Mertz, dat de Greener Packaging B2B won (zie hieronder) en Topa Packaging. Met haar combinatie van Fiber Wrapper en Fiber Film heeft Topa een uniek handwikkelconcept waarbij wij 50% minder HDPE-folie, plastic dus de keten in duwen. Bij de traditionele manier van wikkelen gaat de operator gebukt en achteruit rond de pallet. Met de Fiber Wrapper lopen we vooruit. Dat zorgt voor een groot verschil in veiligheid en ergonomie.De Well Feel Bottle van Werner & Mertz (W&M) Professional won de Greener Packaging Award in de categorie B2B. Zowel de fles als de dop is gemaakt uit 100% postconsumer afval.Bestaand uit louter rHDPE zijn zowel de fles als de dop op hun beurt ook weer 100% recycleerbaar, zodat deze volgens de jury perfect past in een circulaire economie.De fles heeft inmiddels het predicaat Cradle to Cradle Certified Gold gekregen, waarmee zij uniek is in haar soort. De fles bevat bovendien een doseermodule."Werner & Mertz is een producent van duurzame schoonmaakmiddelen met duurzame verpakkingen", aldus marketingmanager Benoît Lesgardeur van W&M. "Onze verpakking is gemaakt van gerecycled plastic, maar dan van gerecyclede PMD-zakken. Onze verpakking is innovatief op diverse niveaus. We hebben antislip-noppen op de zijkant en een doseerschaal voor makkelijke dosering. Tot slot heeft de verpakking een kleurcodering en een etiket met instructies in 29 talen."Avercon is met de X7 Righ Sized verpakkingslijn winnaar geworden in de categorie Machines in de Get Smart (in) Packaging Awards. De jury beoordeelde haar als een slimme geautomatiseerde machinecombinatie die e commercebedrijven de mogelijkheid biedt om items automatisch in een right sized doos te verpakken aan een snelheid van 3 seconden per doos. Omdat de verpakking op maat wordt gesneden wordt kartonverspilling vermeden en CO2-uitstoot tijdens het transport verminderd. Er is bovendien geen opvulmateriaal meer nodig. De plano golfkartonnen vellen worden automatisch aangevoerd.Operations manager David Provoost nam de prijs in ontvangst namens het bedrijf in Eeklo. "Avercon is een producent van machines voor het automatiseren van de productie. De X7 Right Sized is een machine die bedoeld is voor de e-commerce. De machine maakt dozen op maat volgens de afmetingen van het product. Het voordeel is dat we geen lucht meer moeten transporteren richting eindklant." De machine is op de markt vooral bekend onder het merk Packsize, aangezien dat het bedrijf is dat de machines commercialiseert. Andere genomineerde in deze categorie was het nieuwe weeg-etiketteersysteem Espera Nova van Espera Belgium. Espera Belgium maakt deel uit van een Duitse groep. "De Espera Nova is ontwikkeld rond het zero downtime idee. Het idee dat de machine altijd operationeel is wanneer er productie gedraaid dient te worden." Aldus vertelde managing director Herwig Smeets in een toelichting.Naast de twee eerdergenoemde awards werden tijdens de feestelijke bijeenkomst ook de Trends Gazellen Packaging laureaten bekend gemaakt: een onderscheiding voor snelgroeiende, competitieve bedrijven of 'Gazellen' in de verpakkingssector die het ondernemersklimaat in hun regio positief beïnvloeden. Daarbij werden bedrijven in drie verschillende categorieën gehuldigd: KO (tot 1 miljoen euro omzet), KMO (tussen 1 en 10 miljoen omzet) en GO (meer dan 10 miljoen euro omzet).Daarbij ging de prijs in de categorie KO naar Tape Service Coenraets (Tubeke), in de categorie KMO naar Greif Flexibles Belgium (Izegem) en in die van GO naar Sabert Corporation Europe (Nivelles).