Duurzaamheid op het gebied van etiketten kent verschillende smaken, die op Labelexpo in Brussel allemaal terug te vinden waren. Variërend van recycleerbare etiketten en etiketten van gerecycleerd of biomateriaal tot makkelijk te verwijderen etiketten, zodat recyclage eenvoudiger wordt. En van van etiketten waarvan het rugpapier terug wordt gewonnen voor recyclage of weggelaten in het geval van linerless labels. Wat volgt is een greep uit het beursaanbod.
...

Duurzaamheid op het gebied van etiketten kent verschillende smaken, die op Labelexpo in Brussel allemaal terug te vinden waren. Variërend van recycleerbare etiketten en etiketten van gerecycleerd of biomateriaal tot makkelijk te verwijderen etiketten, zodat recyclage eenvoudiger wordt. En van van etiketten waarvan het rugpapier terug wordt gewonnen voor recyclage of weggelaten in het geval van linerless labels. Wat volgt is een greep uit het beursaanbod. Taghleef blijft bijzonder actief in het vinden van nieuwe, duurzamere etikettenmaterialen. Dat geldt zowel voor krimp- en zelfklevende etiketten als inmould-labels. De nieuwste ontwikkelingen zijn onder meer biobased PP-folies en reLIFE-folies met gerecycleerde inhoud. Taghleef deed dat in een presentatie waarbij de fabrikant allemaal redesigns van bestaande etiketten liet zien. Zo liet Taghleef onder meer een biobased inmould-label zien dat het samen met MCC Verstraete heeft ontwikkeld voor een fabrikant van biobased kunststof bloempotten (zie links op de foto hieronder). Ook werd een klassiek zelfklevend label voor een trosje bananen door een industrieel composteerbaar, plantgebaseerde Nativia wikkel. (zie rechts op de foto). Samen met Lamene, Sabic, UPM Raflatec toonde Taghleef een volledig biogebaseerd cosmeticapotje van bioLSA. Dit potje werd niet ontworpen als vervanging van, maar is bestemd voor een volledig nieuw op de markt gebracht huidverzorgingsproduct van Lamene. Voor Zarotti, producent van tonijnfilet in olijfolie, ontwikkelde Taghleef een kunststof etiket van gerecycleerd materiaal dat afkomstig is uit of uit de nabijheid van de oceaan. Voor Pepsico presenteerde Taghleef in samenwerking met Cerflex een wraparounlabel van de rol, gemaakt van gerecycleerde kunststof (rPP) dat in de plaats komt van een oliegebaseerd PP-etiket (zie foto op de volgende pagina). Van hetzelfde materiaal ontwikkelde Taghleef samen met Fedrigoni een zelfklevend, parelmoer glanzend etiket voor Evo biologisch haarmasker. Innovia Films liet onder meer Rayoface CSA46 zien; een heldere, eenzijdig glanzend gecoate BOPP-folie voor 'no-label look' uiterlijk, geschikt voor gebruik in voedingsmiddelen en dranken of huishoudelijke en persoonlijke verzorgingstoepassingen (zie foto). Ook presenteerde Innovia Rayoface CPE45 en WPE45 - helder en extra wit - kunststof etikettenmateriaal ter vervanging van PE- en MDO-folies die toegepast worden in de gezondheidszorg en persoonlijke verzorging. Er wordt beweerd dat deze folies dunner zijn dan gangbare varianten. Het bedrijf presenteerde ook Rayofloat APO en APO-HS (hoge krimp), polyolefine krimpfolies die zijn ontworpen om de zuiverheid van gerecycleerde PET-flessen te verbeteren. Italstick presenteerde een milieuvriendelijke linerpapier gemaakt van 100 procent post-consumer papierafval; graspapier met maximaal 40 procent grasvezels zonder toevoeging van kleurstoffen. Ook liet het bedrijf RippedBrown kraftpapier zien; natuurlijk, ongebleekt, ongecoat papier. Italstick meldt daarnaast ftalaatvrij PVC- en een breed scala aan plastic folies films die in offset of digitaal kunnen worden bedrukt in het assortiment hebben. Deze zijn allemaal gemaakt van acrylkleefstoffen op waterbasis. Avery Dennison lanceerde met AD LinrSave en AD LinrConvert haar eerste generatie decoratieve linerless oplossingen die mogelijk worden gemaakt door een 'gepatenteerde microperforatietechnologie'. Volgens de fabrikant zijn beide materialen goed te integreren in bestaande apparatuur. "En met tot 80 procent meer labels per rol betekent dit efficiëntere runs en minder omschakelingen", aldus de fabrikant. De labels zijn volgens haar geschikt voor een breed scala aan verpakkingstypen die worden gebruikt in sectoren zoals voedingsmiddelen en dranken, wijn en sterke drank plus huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Deze ontwikkeling volgt op de lancering in april van AD XeroLinr DT, een linerless alternatief voor variabele informatie (VI) labels, op de markt gebracht voor de logistieke en e-commerce industrie. Avery Dennison presenteerde in Brussel ook de nieuwste voorbeelden van 'connected' verpakkingen met een reeks gelabelde prototypes met RFID- en NFC-technologie. NFC (near field communication) stelt consumenten in staat om etiketten aan te raken met hun smartphones om meer te weten te komen over een product. Een product cloud-platform stelt merkfabrikanten in staat om individuele producten nauwkeurig te volgen en te identificeren in de hele supply chain en hun duurzame oorsprong en reis te demonstreren. Fedrigoni Self-Adhesives toonde met RE-Play een reeks etikettenmaterialen waarbij de gesiliconiseerde achterkant wordt teruggewonnen en gerecycleerd in een gesloten recyclagesysteem om nieuwe luxe etiketten van te produceren. De fabrikant toonde ook producten voor luxe etikettering, zoals van 100 procent gerecycleerd papier en papier gemaakt van alternatieve vezels. Hoogtepunten zijn volgens Fedrigoni zelf haar etikettenmaterialen voor de farmaceutische sector. Deze zijn ontworpen voor kleine verpakkingen voor onder meer vrij verkrijgbare medicijnen, spuiten, ampullen, injectieflacons en insulinepennen. Het gaat bijvoorbeeld om farmaceutische kartonnen verzegelingen, verzegelde etiketten, gekoelde opslagetiketten, afpelbare etiketten, meerlaagse constructies en booklet-etiketten met meerdere pagina's. Sappi introduceerde de nieuwe release liner Sol BCK zonder plastic coating als alternatief voor polyethyleen gecoat (PCK) papier. Sol BCK helpt de CO?-voetafdruk volgens de fabrikant met meer dan 50 procent te verminderen. De nieuwe Sol BCK release liner is voorzien van een kleicoating die zorgt voor een glad oppervlak. Dit maakt het ideaal voor siliconering en zorgt later voor een gemakkelijke scheiding tussen de beschermlaag en de betreffende lijmtoepassing. Bovendien zorgt het volgens Sappi voor een goede verwerkbaarheid, ook onder bijzondere klimatologische omstandigheden. Daarbij wordt het binnendringen van vocht geminimaliseerd. Dow demonstreerde onder meer haar siliconen lossingscoatings en acryl- en siliconenkleefstoffen. Syl-Off release-coatingproducten kunnen aan snelheden tot 1.300 m/min verwerkt worden. Daarnaast liet Dow een reeks siliconen- en watergedragen acryl- kleefstoffen tonen. Dow liet ook zijn Invisu 7007 afwasbare lijm voor kunststof etiketten zien. Dankzij deze lijm kunnen PSA- labels en PET-flessen van elkaar gescheiden worden in een afvalsorteerinriching. Traditioneel werden tijdens een gala-avond ook de nodige Global Labelexpo Awards uitgereikt. Lintec Europe won er zelfs meerdere voor een aantal materiaalinnovaties die het ook in Brussel op de beursvloer liet zien. De jury was onder de indruk van haar nieuwe lijm op polyesterbasis, die volgens haar een grote bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling van een circulaire materialeneconomie door te helpen bij het schoon scheiden van PET-containerafval. Verder is Lintec's MMP Mono Material Polyester (PET) ontworpen voor toepassing op polyesterverpakkingen, zoals waterflessen voor eenmalig gebruik. "De heldere folie is voorzien van een sterke maar verwijderbare lijm. De folie en lijm zijn vervaardigd uit polyester, dus als eventuele labels niet worden verwijderd vóór het was- en sorteerproces, wordt het risico op vervuiling verkleind. Dankzij een speciale topcoating kunnen de labels bovendien worden ontinkt in een alkalisch wasproces." Het nieuwe directe thermische papier van Lintec biedt verder 'superieure weerstand' tegen vocht en onderdompeling in water en verbeterde krasvastheid. Zij is te gebruiken in de magnetron. "Het materiaal heeft met succes de op plastic gebaseerde etiketten vervangen in de voedingsmiddelen-, dranken- en logistieke sector", aldus de jury. De duurzaamheidsaward van de Global Awards ging naar UPM Raflatac, voor het Ocean Action Label van het bedrijf (zie foto), gemaakt van 'oceaangebonden' plastic, dat uit de oceaan of rivieren wordt teruggewonnen. Volgens de jury is dit een belangrijke stap in de richting van het creëren van een echte commerciële markt voor plastic afval. UPM PureCycle zijn afwasbare papieren etiketten die makkelijk zijn te scheiden van primaire verpakkingen in PET- en HDPE-recyclingstromen. Hierdoor zijn schone sorteerstromen mogelijk. Het RAFNXT+ assortiment papieretiketten gecertificeerd als CO?-neutraal. Tot slot toonde UPM ook haar linerless etikettenmaterialen.