In het algemeen gesproken ziet medeoprichter en CEO van DesignRepublic Francis van Acker duurzaamheid als de trend voor wat betreft verpakkingsontwerp. "De grote trend blijft duurzaamheid. Het merendeel van onze klanten blijft op zoek gaan naar meer 'ecofriendly' verpakkingsvormen. Voor veel producten is de 'miracle oplossing' er nog niet maar stappen worden zeker gezet in de richting grotere duurzaamheid. Tevens zien we dat veel van onze (lokale) startups met hun producten doorstromen naar de grote warenhuizen. Dit wijst erop dat ook de grote spelers constant op zoek zijn naar nieuwe (lokale) producten. De grote merken spelen in op deze trend door meer 'artisanale' en 'local' brands op de markt te brengen. Voor het verschaffen van extra info hebben de QR-codes zeker hun nut bewezen in de vorm van rechtstreekse doorstroming naar de website met meer info, recepten en filmpjes. Augmented Reality zien wij op dit moment eerder nog in de Europese markt als een 'nice to have'."
...

In het algemeen gesproken ziet medeoprichter en CEO van DesignRepublic Francis van Acker duurzaamheid als de trend voor wat betreft verpakkingsontwerp. "De grote trend blijft duurzaamheid. Het merendeel van onze klanten blijft op zoek gaan naar meer 'ecofriendly' verpakkingsvormen. Voor veel producten is de 'miracle oplossing' er nog niet maar stappen worden zeker gezet in de richting grotere duurzaamheid. Tevens zien we dat veel van onze (lokale) startups met hun producten doorstromen naar de grote warenhuizen. Dit wijst erop dat ook de grote spelers constant op zoek zijn naar nieuwe (lokale) producten. De grote merken spelen in op deze trend door meer 'artisanale' en 'local' brands op de markt te brengen. Voor het verschaffen van extra info hebben de QR-codes zeker hun nut bewezen in de vorm van rechtstreekse doorstroming naar de website met meer info, recepten en filmpjes. Augmented Reality zien wij op dit moment eerder nog in de Europese markt als een 'nice to have'." Van Acker meldt dat zijn bureau bewust mikt op zowel multinationals, kmo's als startups. In die eerste categorie valt het redesign van het private label pastamerk van Delhaize. "We kregen de opdracht om dit assortiment te herontwerpen om het weer een belangrijke speler in de categorie te maken. In deze briefing werd de doelgroep omschreven als iedereen die van pasta houdt en op zoek is naar toegankelijke, smaakvolle en kwalitatieve producten. De doelgroep is niet speciaal gehecht aan één merk en vertrouwt op Delhaize als een goed alternatief voor kwalitatieve producten. Bovendien moesten de shelf impact en de verpakkingsarchitectuur sterk zijn, terwijl de verpakking tegelijkertijd eenvoudig en aantrekkelijk moest zijn. Van Acker is bescheiden over het succes van zijn ontwerpen, waarbij wel steevast wordt gewerkt via het principe 'we offer creativity that sells'. "Wat de pasta voor Delhaize betreft zien we dat door het gebruik van de sterke grafische elementen en het bewuste kleurgebruik die atypisch zijn voor de range er een sterke 'shelf impact' gecreëerd wordt. De pasta range valt op, is toegankelijk en aantrekkelijk voor een breed publiek en claimt op deze manier weer een belangrijke plek in het gamma." Van Acker wijt dat aan de sterke grafische elementen, samen met het voor de range atypische kleurgebruik, doen het product uit de schappen springen. "De klant wordt door de duidelijke brand architectuur en sterke grafische elemanten gemakkelijk door het gamma geleid." Voor Manfacture Belge de Chocolats (MBC) heeft DesignRepublic recentelijk een heel nieuw merk 'from scratch' gecreëerd. De Rosalie's pralines van MBC zijn specifiek ontwikkeld voor de Travel Retail. Op dit moment zijn ze uitgerold over de meeste grote luchthavens in Europa. Een wereldwijde uitrol staat op de planning. "De briefing was gedurfd: creëer een merk vanuit het niets dat stijlvol, jong, anders en duurzaam is. Duurzaamheid staat bovenaan bij de ontwikkeling van dit merk. Bij Rosalie's Chocolates gaat alles om 'gifting' en 'loving kindness'." MBC is een grote speler in de Belgische chocolademarkt: ze bezitten een productiesite van 20.000m2 waar sinds 1921 kwaliteitschocolade wordt geproduceerd. Hun belangrijkste partner is GODIVA-chocolatier, een wereldleider in premium, ambachtelijke chocolade. "De oplossing van DesignRepublic was opvallend: laten we een statement merk creëren met een missie. In plaats van negatieve statements over bepaalde productcategorieën ('roken is dodelijk'), besloten we het van de positieve kant te bekijken en een positief statement te maken ('deze chocolaatjes zijn zooooooo goed voor....')." Voor de Rosalie's pralines van MBC heeft DesignRepublic een nieuw type positionering ontwikkeld. "De brand is gepositioneerd als een 'statement-brand' die kwaliteit en luxe uitstraalt en tegelijk jeugdig, inclusive en sustainable is. Dit slaat erg aan want het merk wordt uitgerold over heel Europa." Het ontwerp is premium en toch toegankelijk, stelt Van Acker. "Door het kleurgebruik, de subtiele boodschap, en het expliciete statement in en duidelijke felgele band wordt ook een jong publiek aangetrokken." De Uphill Cold Brew Coffee is een compleet nieuw product op de Belgische markt: een canned, cold brewed en nitro enriched koffie verkocht uit de koelkast.... "De Gentse startup Uphill contacteerde ons eind 2020 voor de lancering op de Belgische markt. De eigenaars maakten ons snel duidelijk dat koffie in blik uit de koelkast al een grote hit is in Duitsland en de States. Cold brewed betekent 'gemaakt zonder hitte', wat zorgt voor een lagere zuurgraad voor een zachtere, natuurlijk zoete smaak. Plus dat de drank is doordrenkt met een vleugje stikstof voor een romig mondgevoel. Een recept voor succes, zouden we zeggen. Nu alleen nog een naam, een positionering en een verpakkingsontwerp." DesignRepublic stoomde haar motoren op en het hele project, van eerste contact tot productie en klaar voor verkoop, kostte ons amper drie maanden om af te ronden." De Uphill Coffee is gepositioneerd als een outdoor, natuurlijke energydrank. "We hebben het voor mekaar gekregen om het designproces, van allereerste gesprek tot uitgerold product, te beperken tot drie maanden. Door het aantrekkelijk jeugdig design is dit drankje een hit in lokale supermarkten, hippe bars en talrijke strandbars. Zowel de naam 'Uphill', als het logo, en de illustratie laten een jong, natuurlijk, easygoing, frisdrankje zien. Ook ondersteunt het ontwerp de baseline 'natural energy from natural caffeine'. Los van de eigen ontwerpen blijken Van Acker en zijn team "allemaal fan van het nieuwe Barilla Pasta Al Bronzo ontwerp: donkerrode dozen met een ruwere finishing. Net zoals de pasta. Het is een design met een moderne hedendaagse look die toch de heritage en de traditie van het merk uitstraalt." Directeur Eric Dumortier van Black Birds noemt D&L Spoonable, een 200ml knijpbokaal als recent succesvol ontwerp van het verpakkingsontwerpbureau uit Antwerpen. "De nieuwe top-down knijpverpakking die nu ook te gebruiken is als top-up sausbokaal." Het product ligt bij alle grote retailers in Belgie in de schappen en is daar ook online te koop. Dumortier noemt het ontwerp succesvol, omdat het de nr. 1 consumentenfrustratie van knijpverpakkingen oplost zonder toe te geven aan gebruiksgemak. "We hebben als oplossing de nek van de verpakking verruimd. En het design van de verpakking zo vormgegeven dat een lepel er makkelijk in kan en de verpakking 100 procent leeg gelepeld kan worden. Geen verspilling meer. Het is een mooi voorbeeld van hoe duurzaamheid op een slimme en eenvoudige manier verbeterd kan worden. We voorzagen de verpakking ook van een nieuw en verfrissend labelontwerp." Dumortier vindt een nieuwe verpakking succesvol wanneer deze zinvol is. "Een nieuwe verpakking is voor ons succesvol als ze zinvol is. Dat betekent dat het design verleidt, scoort, maar ook inspeelt op de noden van de consument. Prettig te gebruiken is waardoor de consument opnieuw koopt. Ook technisch klopt, betaalbaar en maakbaar is, zowiezo duurzamer en doordacht is." Kortom een ideale verpakking wint volgens Dumortier over de gehele customer journey. "Van marketing tot afvullijn, en van logistieke kampioen tot grootste consumentenvriend... Dit kan je optimaal bereiken door techniek en emotie perfect op elkaar te laten aansluiten. Zowel structureel design als label design in een perfecte match ontwerpen." Patrick De Grande moet als eerste aan het nieuwe 'kleedje' van Jordans ontbijtgranen denken als hem gevraagd wordt naar een succesvol recent verpakkingsontwerp. "Als succesvol designbureau ga je er altijd van uit dat je merk en verpakkingsdesign gesmaakt wordt door je klanten", aldus de oprichter en directeur van Quatre Mains. "Maar een design is pas echt geslaagd als het ook veelvuldig gekocht en omarmd wordt door de consument. Afgelopen jaar hebben we met Quatre Mains de kans gekregen om 'Jordans', een van oorsprong Brits merk, succesvol te laten aanknopen met groei in de markt van ontbijtgranen. Het merk Jordans wordt vaak geciteerd als een van de pioniers van de granola-rage en heeft jarenlang een solide positie in de hoofden van de consument behouden, maar was gestagneerd in zijn ontwikkeling, terwijl meerdere nieuwe en meer eigentijdse uitdagers deze groeiende categorie betreden." Jordans realiseerde zich de noodzaak om het merkbewustzijn te versterken door de consument een reden te geven opnieuw verliefd te worden op het merk, vertelt De Grande verder. "Dit door een boeiende nieuwe verpakkingsidentiteit te creëren, die door middel van een doorgedreven storytelling helpt te voldoen aan de fundamentele behoeften van 'verrukkelijk appetite-appeal', 'vernieuwde voedingswaarden' en een 'tastbare band met de natuur'. Tegelijkertijd werd de eenheid in hun productportfolio versterkt om consumenten duidelijk te begeleiden door hun gevarieerde productassortiment, gedifferentieerd door smaak en voedingsvoordelen." De huidige identiteit was een acceptabel functioneel ontwerp dat een eenvoudige klus deed, licht De Grande toe. "Maar zij slaagde er niet in de perceptie van appetite-appeal op te tillen naar het vereiste niveau die een visuele relatie miste met de natuurlijke oorsprong waar alle productingrediënten vandaan kwamen. Met dit in gedachten illustreerden we een levende, groeiende omgeving die onze natuurlijke bron weerspiegelde en zetten we de natuur op een speelse manier aan het werk bij het presenteren van een heerlijk productaanbod. Als een uitnodiging naar de consument, toonden we, door middel van fotografie, styling en illustratie, een Jordans die opnieuw aanknoopt met de moderne wereld van granola-consumptie." Mede dankzij het optimisme dat deze nieuwe merkidentiteit Jordans bracht, kreeg Quatre Mains ook de vrijheid om een menselijk tintje aan de branding toe te voegen, door ervoor te kiezen om het logo en de beroemde Jordans Mill met de hand te schetsen. Verbeterd met de nieuwe 'Growing with Nature Since 1855'-basislijn, werd de Jordans-branding nu volledig geïntegreerd in zijn eigen natuurlijke wereld.