Geheel volgens planning staat deze uitgave van Verpakking & Label Magazine in het teken van het Verpakking en Sales. Zo is dat ook gecommuniceerd richting potentiële adverteerders die mogelijk een commerciële bijdrage willen leveren aan deze uitgave. Dat leverde bij een van hen een - zeer passende - reactie op. Namelijk dat het goed zou zijn daarbij niet alleen te kijken naar de 'goede look & feel' van een verpakking om de verkoop van een product te stimuleren, maar ook naar de duurzaamheidsinvulling ervan. En wat mij betreft slaat hij d...

Geheel volgens planning staat deze uitgave van Verpakking & Label Magazine in het teken van het Verpakking en Sales. Zo is dat ook gecommuniceerd richting potentiële adverteerders die mogelijk een commerciële bijdrage willen leveren aan deze uitgave. Dat leverde bij een van hen een - zeer passende - reactie op. Namelijk dat het goed zou zijn daarbij niet alleen te kijken naar de 'goede look & feel' van een verpakking om de verkoop van een product te stimuleren, maar ook naar de duurzaamheidsinvulling ervan. En wat mij betreft slaat hij de spijker op zijn kop. Want verpakken in het algemeen en de verkoop in het bijzonder, zonder daarbij te denken aan de gevolgen voor het milieu, is een gepasseerd station. Een merk dat bij de verpakking van zijn product niet - meer - aan de gevolgen voor het milieu denkt, plaatst zichzelf automatisch buiten het economisch speelveld. Wat dat betreft spelen supermarktketens een opvallende rol. Daarbij ook gemotiveerd door de wens van de klant. We hebben in deze uitgave een aantal voorbeelden verzameld, van Carrefour, Delhaize en Albert Heijn. De invulling kan daarbij verschillen. Zo zetten Carrefour en Delhaize op dit moment met name in op vermindering van plastic in hun verpakkingen en is Albert Heijn bezig een volledig nieuw materiaal te commercialiseren met PEF. In eerste instantie bedoeld voor haar eigen merk vruchtensap, maar er zijn meer initiatieven te verwachten. Avantium bouwt er zelfs een speciale fabriek voor in het Noord-Nederlandse Delfzijl. Maar ondanks alle gewicht dat wij tegenwoordig aan het milieu toekennen, een verpakking moet gewoon natuurlijk ook aantrekkelijk zijn. En dat geldt net zo goed voor een etiket. Wat dat betreft zijn de bieren van Circus Brouwerij een prachtig voorbeeld. En die etiketten zijn niet alleen mooi - en toch ook zo groen mogelijk - ze onderstrepen ook de humor waarmee deze hele brouwerij van speciaalbieren is doordrenkt. En een keer (glim)lachen is ook niet verkeerd in deze barre tijden. Het leven is al serieus genoeg. Verder nemen we in deze uitgave een duik in de wereld van de service-verpakkingen en horen welke uitdagingen spelen in dit segment. Ondertussen staan er met Empack Namur en Drupa weer twee interessante vakbeurzen op de kalender voor de komende tijd. Die laatste is van oudsher al 's werelds belangrijkste mondiale beurs voor de grafische industrie. Maar ja, voor die industrie spelen verpakkingen en etiketten ook een steeds belangrijkere rol als het gaat om het verdienmodel. Dus alleen al om die reden zou het interessant kunnen zijn om eens te zien hoe men daar in Düsseldorf op inspeelt. Maar eerst natuurlijk op 30 mei maar eens naar onze 'eigen' Empack Namur. Wellicht tot ziens daar!