Onderbrekingen in de supply chain en de zoektocht naar duurzame label- en verpakkingsoplossingen zijn top of mind bij de merkeigenaars die labelproducten aankopen. Dat blijkt uit de zestiende FINAT Radar, een halfjaarlijks marktonderzoek van de labelsector. Laten we beginnen met het goede nieuws: ondanks de problemen in de aanvoerketens evolueert de labelmarkt vrij robuust. Volgens het FINAT-onderzoek zal de etikettenmarkt dit jaar met gemiddeld 5,4 procent groeien. V...

Onderbrekingen in de supply chain en de zoektocht naar duurzame label- en verpakkingsoplossingen zijn top of mind bij de merkeigenaars die labelproducten aankopen. Dat blijkt uit de zestiende FINAT Radar, een halfjaarlijks marktonderzoek van de labelsector. Laten we beginnen met het goede nieuws: ondanks de problemen in de aanvoerketens evolueert de labelmarkt vrij robuust. Volgens het FINAT-onderzoek zal de etikettenmarkt dit jaar met gemiddeld 5,4 procent groeien. Voor digitale labels wordt een groei van 6,4 procent verwacht. "Maar er is enorme bezorgdheid aan de onderkant van de waardeketen over de stabiliteit en beschikbaarheid van grondstoffen en de capaciteit van labelproducenten om te voldoen aan de leveringseisen", zegt Jennifer Dochstader van LPC die het marktonderzoek leidde. "De huidige omwenteling in de grondstofvoorziening heeft iedereen bewust gemaakt van hoe ingewikkeld en onderling verbonden de wereldwijde toeleveringsketen werkelijk is. Elk bedrijf waarmee we spraken, gaf ook aan dat ze nauwer willen samenwerken met hun labelleveranciers aan innovatieve manieren om de verpakkingsindustrie veerkrachtiger en duurzamer te maken." Volgens Philippe Voet, de Belgische voorzitter van FINAT was wat er in 2020 gebeurde, slechts klein bier vergeleken met de wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen die we hebben gezien in de tweede helft van 2021. Voet ziet momenteel tekorten aan bijna alles: energie, chemicaliën, pulp, (oud)papier, plastic, inkten, transport, laminaten, chips, componenten, mensen. "Een recent onderzoek in Duitsland bevestigt de strijd om grondstoffen die resulteert in prijsstijgingen met vijf tot tien procent in de meeste segmenten van de toeleveringsketen." De tijd zal volgens Philippe Voet leren of deze spanningen tijdelijk zijn en of er in het voorjaar van 2022 een 'zachte landing' komt. "Of dat we te maken hebben met aanhoudende spanningen die het herstel kunnen schaden. Het is duidelijk dat heel de waardeketen wordt getroffen. Ongeacht deze tendensen op korte tot middellange termijn, mogen we de andere mega-uitdaging niet uit het oog verliezen op de langere termijn: klimaatverandering en de noodzaak om over te stappen naar een meer circulaire economie. De huidige spanningen in de toeleveringsketen zouden de overgang van een lineaire naar een circulaire consumptie kunnen versnellen."