De Zwitserse printerfabrikant swissQprint ziet de vraag naar haptische effecten in drukwerk toenemen. "Dit wordt deels gedreven door een verschuiving in de retail signage-industrie, waar bedrijven op zoek zijn naar nieuwe en innovatieve manieren om klanten aan te trekken en unieke ervaringen te creëren", duidt het bedrijf.
...

De Zwitserse printerfabrikant swissQprint ziet de vraag naar haptische effecten in drukwerk toenemen. "Dit wordt deels gedreven door een verschuiving in de retail signage-industrie, waar bedrijven op zoek zijn naar nieuwe en innovatieve manieren om klanten aan te trekken en unieke ervaringen te creëren", duidt het bedrijf. Haptiek gaat over het leveren van een verrijkte zintuiglijke ervaring. De mogelijkheid om oppervlaktetexturen na te bootsen, van houtnerven en metselwerk tot lederen texturen, betekent dat de resulterende prints er niet alleen echt uitzien, maar ook zo aanvoelen en daardoor een meeslepende ervaring bieden. "Deze fascinerende benadering van visuele weergave verandert de manier waarop we met afbeeldingen omgaan", stelt swissQprint vast. Hoewel de printerfabrikant al meer dan tien jaar reliëfdruk aanbiedt, was deze functie lange tijd bijzaak, omdat traditionele drukmethoden de industrie domineerden. In de afgelopen jaren is er echter sprake van een doorbraak. "Steeds meer klanten vragen om deze functie als onderdeel van de set-up van hun printer", ervaart swissQprint. Een groot deel van die verandering is teweeggebracht door de kunst- en reproductiemarkten. De eerste grote stap voorwaarts met betrekking tot deze technologie was de mogelijkheid om een olieverfschilderij te reproduceren, compleet met zijn unieke texturen. Toen dat eenmaal werd bereikt, was het de vraag waar de grenzen liggen. Een van de redenen waarom de industrie het nu een uitdaging vond om zulke effecten te printen, was dat het traditionele hoogdrukproces vaak traag was vanwege het aantal lagen. Het opbouwen van deze effecten kost tijd en veel verschillende lagen - soms wel 18. Als reliëfdruk een vaste waarde in de industrie wordt, dan is snelheid een cruciale factor.Brailledruk is een ander belangrijk aspect van wat swissQprint kan doen met haptische effecten. Bij braille van hoge kwaliteit spelen verschillende factoren een rol. De vorm, grootte en opbouw van elke braillepunt moet uiterst nauwkeurig zijn. Ook de juiste hechting van de braillepunten is cruciaal, omdat dit direct verband houdt met de eigenschappen van de ondergrond en de inkt. "Het betreft hier een zeer nauwgezet en complex proces, waarbij het lampvermogen voor de diverse lagen constant moet worden gecontroleerd om de juiste uitharding voor elke laag te garanderen", duidt swissQprint. De printers van de Zwitserse fabrikant bieden functies die het proces vereenvoudigen. De digitale printtechnologie heeft bovendien de tijd die nodig is om haptische effecten te creëren drastisch verkort. Voorheen duurde het haptisch printen van één vierkante meter rond de twee of drie uur. Nu kan het proces worden voltooid binnen een commercieel haalbare tijdschaal met mogelijkheden voor een grote verscheidenheid aan toepassingen. Haptisch printen vereist volgens swissQprint een hoge mate van controle en flexibiliteit. De verschillende soorten inkt, hun volume en uithardingsniveaus kunnen, afhankelijk van de gewenste output, variëren. De juiste materiaal- en inktcontrole zorgt ervoor dat elke haptische print consistent is en voldoet aan de gewenste specificaties.