"Consumenten vinden het steeds belangrijker om te weten waar hun voeding vandaan komt", vertelt Luc Dierickx, sales account manager van Autajon Labels Belgium over uitbreiding van tamper-evident etiketten richting de voedingssector. "En of er niets met de verpakking is gebeurd. Voor Covid werd daaraan alleen waarde gehecht in de pharma, maar je ziet dat dat meer en meer in de niet-pharma speelt." Daarnaast zijn er natuurlijk in de voedings- en drankensector al diverse toepassingen die de echtheid van een verpakking en daarmee het product moeten waarborgen, bevestigt Dierickx. "Bijvoorbeeld door het gebruik van bep...

"Consumenten vinden het steeds belangrijker om te weten waar hun voeding vandaan komt", vertelt Luc Dierickx, sales account manager van Autajon Labels Belgium over uitbreiding van tamper-evident etiketten richting de voedingssector. "En of er niets met de verpakking is gebeurd. Voor Covid werd daaraan alleen waarde gehecht in de pharma, maar je ziet dat dat meer en meer in de niet-pharma speelt." Daarnaast zijn er natuurlijk in de voedings- en drankensector al diverse toepassingen die de echtheid van een verpakking en daarmee het product moeten waarborgen, bevestigt Dierickx. "Bijvoorbeeld door het gebruik van bepaalde inkten die alleen onder UV-licht zichtbaar worden. Of een bepaalde pen waarmee je over een verpakking kunt gaan om de echtheid te kunnen achterhalen." Het grote probleem van tamper-evident labels is dat ze niet goedkoop zijn, terwijl voedingsmiddelen over het algemeen relatief goedkoop zijn, aldus Dierickx. "De uitdaging is dan om die twee bij elkaar te brengen. Het copy-pasten van oplossingen die in de pharma worden toegepast naar de voedingsindustrie werkt niet, omdat deze oplossingen voor de voedingsmiddelen veel te duur zijn. De marges op voedingsproducten zijn namelijk heel klein. Dus moet je creatief zijn om daar ook tamper-evident etiketten voor te kunnen maken." Daar heeft Autajon iets op te gevonden in de vorm van scheurlabeltjes die als tamper-evident zegels op de sluiting van een doosje kunnen worden geplakt. Als je dit labeltje er namelijk vanaf probeert te trekken, scheurt er telkens een stukje af. Op die manier kan de gebruiker van een dergelijk product altijd zien of iemand de verpakking heeft geopend of geprobeerd heeft om de verpakking te openen. "De Belgische consument wil vooral na Covid weten of het product veilig is en of de verpakking echt dat product bevat dat hij wil hebben. Hij kan dat door middel van het label eenvoudig controleren. Voor Covid werden veel producten uit China geïmporteerd. Dat gebeurt nu ook nog wel en die producten zijn zeker niet slechter geworden. Maar we willen gewoon zekerheid over de echtheid van het product." Dierickx ziet dat tamper-evident etiketten, naast food, ook in heel andere sectoren worden gebruikt. "Zo worden ze inmiddels ook door een rechtbank gebruikt om haar dossiers te verzegelen die veilig en ongeopend van het ene parket naar het andere worden getransporteerd. Door middel van het scheurlabel is in één oogopslag te zien of het dossier al dan niet geopend is." Autajon heeft naast het tamper-evident scheuretiketje diverse anti-counterfeit etiketten in de aanbieding. Bijvoorbeeld een etiket met bepaalde afbeeldingen, waarbij een afdruk van het motief van de afbeelding achterblijft als je het etiketje van de verpakking trekt. Dat kan ook in de vorm van een tekstje. Daarmee is voor een vaste gebruiker in één opslag zichtbaar of het om het originele etiket en verpakking gaat of niet. Dat laatste kan ook met een NFC-etiketje. Door dat te koppelen aan een bepaalde code op internet kan de gebruiker na het scannen snel zien of het om een origineel etiket en dus verpakt product gaat.