JANUARIVlaamse stripuitgevers bundelen krachten

Standaard Uitgeverij en Ballon Media vormen sinds 1 januari samen een nieuw uitgeefbedrijf onder de naam Standaard Uitgeverij. Daarmee zijn ze nu naar eigen zeggen de grootste uitgever in Vlaanderen en de belangrijkste Nederlandstalige stripuitgever van de Benelux . De in 1918 opgerichte Standaard Uitgeverij brengt al decennialang de verhalen van de Vlaamse iconen Suske en Wiske op de markt. Ballon Media is ook partner van uitgeverijen als Dupuis, Dargaud en Casterman. De fusie met Standaard Uitgeverij betekent daarom dat de striphelden van bijvoorbeeld F.C. De Kampioenen en Urbanus nu onder een dak komen met Lucky Luke, Kuifje en De Smurfen.
...

Standaard Uitgeverij en Ballon Media vormen sinds 1 januari samen een nieuw uitgeefbedrijf onder de naam Standaard Uitgeverij. Daarmee zijn ze nu naar eigen zeggen de grootste uitgever in Vlaanderen en de belangrijkste Nederlandstalige stripuitgever van de Benelux . De in 1918 opgerichte Standaard Uitgeverij brengt al decennialang de verhalen van de Vlaamse iconen Suske en Wiske op de markt. Ballon Media is ook partner van uitgeverijen als Dupuis, Dargaud en Casterman. De fusie met Standaard Uitgeverij betekent daarom dat de striphelden van bijvoorbeeld F.C. De Kampioenen en Urbanus nu onder een dak komen met Lucky Luke, Kuifje en De Smurfen.Eind vorig jaar ( 2019) lanceerde Xerox haar poging om HP in te lijven. Het voorgestelde overnamebedrag van 33 miljard dollar werd door HP als onvoldoende afgewezen en de onderneming betwijfelde bovendien of Xerox zo'n bedrag werkelijk kon ophoesten. Begin januari zetten de overnameperikelen tussen Xerox en HP zich voort. Xerox haalde alvast 24 miljard dollar op bij enkele banken om de acquisitie mede te financieren, maar HP vindt het bod nog altijd te laag. De stemming tussen beide partijen, die in het verleden wel al gesprekken voerden over een mogelijk samengaan, bekoelde. Ondertussen heeft het Japanse Fuji-Xerox laten weten dat ze haar partnerschap met Xerox na 31 maart 2021 niet zal verlengen. Dat partnerschap werd overeengekomen toen Fujifilm vorig jaar alle aandelen van Xerox in de joint-venture overnam, nadat de in 2018 voorgenomen overname van Xerox door Fujifilm afketste. Fuji-Xerox verandert op 1 april 2021 haar naam in 'Fujifilm Business Innovation' en kan vanaf dat moment ook in de VS en Europa de concurrentie aangaan met Xerox. Overigens zegt Fuji-Xerox dat beide bedrijven ook in de nieuwe situatie elkaars producten blijven leveren. De Baumann-groep voegt de merken Baumannwohlenberg en Perfecta, die voorheen afzonderlijk werden beheerd, samen. In de toekomst zullen de twee snijmachinedivisies van de groep onder één dak werken. De fusie vindt uitsluitend op merkniveau plaats. De twee ondernemingen Maschinenbau Solms GmbH & Co. KG en Perfecta Schneidemaschinenwerk GmbH Bautzen en hun locaties worden in hun huidige vorm behouden. Konica Minolta onthulde op donderdag 30 januari deze nieuwe telg in zijn portfolio op de unieke werklocatie van Greenhouse Brussel in Machelen. Een printer in die snelheidsklasse is nieuw voor Konica Minolta. Met de AccurioPress C14000 eist Konica Minolta zijn plaats op tussen andere leveranciers van snelle vellentonerprinters. De AccurioPress C14000 print op gramgewichten van 52 tot 450 g/m2 met een resolutie die het equivalent is van 3600 x 2400 dpi. Snelheid: 140 ppm A4 of 80 ppm A3 (er is ook nog een kleinere broer, de AccurioPress C12000: 120 pp/min). Papierformaat van de AccurioPress C14000: 330 x 487 mm. Dubbelzijdige banners printen kan tot 900 mm, enkelzijdige bannerlengte van 1300 mm. De AccurioPress C14000 wordt door het Direct Sales Team 'Professional Printing' van Konica Minolta en door Igepa verdeeld. Eerder, in september 2019, kondigde UPM het voornemen aan om haar fabriek voor krantenpapier in Chapelle-Darblay in Grand-Couronne, Frankrijk, te verkopen. Tegelijkertijd werd meegedeeld dat een proces voor de mogelijke sluiting van de fabriek zou worden opgestart voor het geval er medio januari 2020 geen geloofwaardig bod werd ontvangen. De raadplegingen zullen naar schatting tegen het einde van het tweede kwartaal van 2020 worden afgerond. UPM: "We blijven ons inzetten voor de verkoop van de fabriek als we een passend aanbod krijgen." De fabriek van Chapelle-Darblay zou uiteindelijk in de zomer van 2020 sluiten. Er werkten 236 mensen. De fabriek beschikte over een papiermachine met een capaciteit van 240.000 ton krantenpapier. Het was de enige fabriek in Frankrijk waar 100% gerecycleerd krantenpapier werd geproduceerd. De Nederlandse internetdrukker Simian wordt de eerste gebruiker van een Landa-pers in de Benelux. De revolutionaire inkjet-machine is onderdeel van een investeringsronde om de eigen productiecapaciteit uit te breiden. Simian, moederbedrijf van Flyerzone, Drukland en Reclameland, laat zich voorstaan op 'productie in eigen huis'. Sinds 1 februari zijn 3 grafische afwerkingsactiviteiten van Faigin uit Jabbeke overgedragen aan Creafor uit Lokeren. Concreet gaat dit over het plastificeren, laserstansen en digitaal spotvernissen van aangeleverd drukwerk. Deze afwerkingsmogelijkheden sluiten perfect aan bij de bestaande zeefdruk- en LFP-activiteiten (grootformaatprinten) voor grafische bedrijven van Creafor. Voor het plastificeren van aangeleverd drukwerk heeft Creafor reeds jaren een samenwerking met het nabijgelegen Plasti-luxx. Laserstansen maakt kapvormen overbodig en UV-vernissen kan voortaan ook voor kleine oplages. De Japanse persenbouwer Komori neemt de Duitse vouwmachine-specialist MBO over. Komori ziet in MBO een goede aanvulling op het huidige 'post press'-pakket met daarin onder andere de eigen Apressia snijmachines. Ook MBO-dochter Herzog+Heymann wordt onderdeel van Komori. MBO en Herzog+Heymann worden in België door Müller Martini Benelux vertegenwoordigd. Sinds mei is de MBO Group een volle dochter van Komori en gaat het verder onder de naam MBO Postpress Solutions GmbH. Drukkerij Gijsemberg uit Maasmechelen en Drukkerij Paesen uit Oudsbergen zijn op 1 februari gefusioneerd. Aan de basis lag het gebrek aan bedrijfsopvolging bij het familiebedrijf van de broers Marc en Guy Paesen. Een fusie met collega-drukkerij Gijsemberg was de beste manier om de tewerkstelling, activiteiten en het klantenbestand veilig te stellen. Het fusiebedrijf zal om en bij de 30 mensen tewerkstellen. De twee drukkerijen liggen op een afstand van 20 km van elkaar maar zullen samengebracht worden onder het dak van Drukkerij Gijsemberg in Maasmechelen. Het Israëlische bedrijf Scodix en Best-Matic zijn onlangs een partnership aangegaan voor de distributie van de digitale veredelingssystemen van Scodix in België en Luxemburg. Best-Matic, een familiebedrijf uit Mechelen, is al sinds 40 jaar gespecialiseerd in de verkoop en het onderhoud van machines voor de afwerkingssector. Drie Belgische bedrijven beschikken al over een machine van Scodix: VD Drukkerij, Buromac en Dele Printing. Op dit moment worden de evenementen in de grafische sector nog niet in vraag gesteld. De beurzen Interpack en drupa die plaatsvinden in respectievelijk mei en juni, staan nog op de agenda. Euroshop, de expo voor de retailsector, heeft plaatsgevonden van 16 tot 20 februari. Het Mobile World Congress in Barcelona werd geannuleerd. De grootste telecombeurs ter wereld, stond van 23 tot 27 februari geprogrammeerd. De oorzaak ligt bij het coronavirus, dat al de oorzaak is van het afzeggen van een groot aantal exposanten. Met het vertrek van Heidelberg-bestuurslid Ulrich Hermann, de drijvende kracht achter onder andere het abonnementen-model van de persenbouwer, voert het bedrijf een reorganisatie aan de top door. Het bedrijf staat vanaf nu onder een tweekoppig leiding: de in 2016 aangetreden CEO Rainer Hundsdörfer en CFO Marcus Wassenberg, de opvolger van Kaliebe. Zij zullen worden ondersteund door een te benoemen bestuurderscomité. De Duitse zakenkrant Handelsblatt meent dat het vertrek van Hermann het gevolg is van een machtsstrijd aan de top, gevoed door een gebrek aan visie en strategie en nog versterkt door de moeizame financiële resultaten. Het artikel stelt dat het onder Hermann ontwikkelde abonnementen-model - waarbij drukkerijen de Heidelberg-pers niet kopen maar in plaats daarvan een maandelijkse vergoeding betalen op basis van productiviteit - op de helling gaat. Volgens de krant is het bedrijf naarstig op zoek naar financiële middelen bij banken, maar zou ook de Chinese partner Masterwork wellicht interesse hebben om haar aandeel (nu 8,5%) in Heidelberg uit te breiden. Een woordvoerder stelt in een reactie aan vakblad Printweek dat het krantenartikel niet klopt en onjuistheden bevat. "We hebben een duidelijk plan om Heidelberg met succes door deze moeilijk fase van economische onzekerheid te loodsen." Ook wordt het abonnementen-model wel degelijk voortgezet: "Als onderdeel van onze digitale transformatie zal dat model verder worden ontwikkeld. Het is goed van start gegaan, samen met sterke financiële partners." De organisatoren van Fespa Global Print Expo 2020 stellen het evenement, gepland van 21 tot en met 24 maart in Madrid, uit tot latere datum. De vrees voor de coronavirus-epidemie leidt ook elders tot uitstel of afgelasting van vakbeurzen. Fespa nam in februari al preventieve maatregelen door mensen die recent nog in China waren te weren van de beursvloer. De afname van het aantal exposanten uit China leidde vervolgens tot het schrappen van een hal uit het programma. Nu de epidemie zich ook binnen Europa verspreidt, heeft de organisatie besloten met Fespa Global Print Expo 2020 (en de gelijktijdige European Sign Expo 2020 en Sportswear Pro 2020) uit te wijken naar een latere datum. In de maanden die volgen op deze aankondiging, zal Fespa uiteindelijk de beurs een tweede keer verplaatsen naar 9 tot 12 maart 2021 in Amsterdam. Cepi, de confederatie van Europese papierindustrie, zegt de nieuwe door de Europese Commissie gelanceerde klimaatwet te verwelkomen en noemt het een belangrijke stap in de strijd tegen de opwarming van de aarde: "Onze industrie wil haar steentje bijdragen". Volgens Cepi heeft de Europese papier- industrie binnen de sectoren van energie-intensieve bedrijven al "een toonaangevende prestatie" geleverd met een reductie van 27% van de CO2-uitstoot vanaf 2005 tot op heden. Jori Ringman, algemeen directeur van Cepi, stelt: "Volgens onze binnenkort te publiceren studie bereikt de gecombineerde positieve klimaatimpact van het Europese bos en het netto substitutie-effect van de bossector elk jaar meer dan -806 miljoen ton CO2, wat overeenkomt met ongeveer 20% van de jaarlijkse emissies van de EU." Volgens Cepi verzekeren gezonde bossen de opname en opslag van CO2 uit de atmosfeer: "We willen in 2050 de meest duurzame leverancier zijn van oplossingen voor een klimaatneutraal Europa." "Uitstel van Drupa was onvermijdelijk gezien de laatste ontwikkelingen. Dit is daarom een juiste en verantwoorde keuze", stelt Drupa-president (en topman van Koenig & Bauer) Claus Bolza-Schünemann in een eerste reactie op de beslissing van Messe Düsseldorf om de beurs te annuleren en te verplaatsen naar eind april 2021. Landa heeft een tweede contract in de Benelux getekend. En ook deze pers gaat onderweg naar Nederland: de machine is bestemd voor Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau. Stijn de Jong denkt de pers begin volgend jaar in gebruik te nemen. HP Indigo heeft zijn Series 5 en Series 6 persplatformen onthuld. Paradepaardjes zijn de B2 commerciële pers HP Indigo 100K met tot 6000 vel per uur en de HP Indigo V12 labelpers met tot 120 meter/minuut. De 100K is geschikt voor productievolumes van meer dan 1 miljoen B2 duplexvellen per maand. Het Italiaanse online digitaal printbedrijf PressUP is betatester. Voor de labeldruk is het paradepaardje de smalbaanmachine HP Indigo V12 Digital Press (12 kleuren). Het is de eersteling van het Series 6 platform. De pers zou op Drupa worden getoond, maar zal pas in 2022 op de markt worden gebracht. In 2020 worden heel wat nieuwe persen uitgebracht. Voor commercieel drukwerk: de B2 HP Indigo 100K en 15K; de SRA3+ HP Indigo 7K en HP Indigo 7eco. Daarnaast de HP Indigo 6K, HP Indigo 8K, HP Indigo 25K voor etiketten en verpakkingen, de HP Indigo 35K en de B1 HP Indigo 90K voor vouwkarton en speciale toepassingen. De HP Indigo 90K is een rollengebaseerde B1-simplexpers voor toepassingen als fotoboeken, posters en behang. Group Joos tekent een tienjarig samenwerkingsakkoord met SENAPI, de officiële drukkerij van de République Démocratique du Congo. Het betreft een openbare dienst onder de bevoegdheid van 'Le Ministère du Budget'. Het Senapi-team van een 800-tal mensen zorgt voor de coördinatie, productie en levering van onder meer al het (beveiligd) drukwerk voor de administraties, openbare diensten en instellingen. Het ministerie van budget van RDC kiest Group Joos als strategische partner om hen te begeleiden en Senapi verder professioneel uit te bouwen. De opdracht loopt over een termijn van 10 jaar. en omvat het in kaart brengen en centraliseren van de grafische behoeften van de diverse overheidsinstellingen, deze te standaardiseren, te produceren en uit te leveren. De doelstelling is om in de volgende 3 tot 5 jaar een moderne drukkerij uit te bouwen in Kinshasa. Hiervoor zal Group Joos instaan voor de opleiding en vorming van het personeel en ook bijstand verlenen in het opmaken en uitvoeren van het investeringsplan. Group Joos brengt zijn grafische kennis en knowhow in om de dienstverlening te optimaliseren. Persenbouwer Heidelberg stopt met de productie van de digitale Primefire 106 en de Speedmaster XL 145 en XL 162 vellenoffsetpersen en snoeit in het aantal banen. Heidelberg gaat zich consequent focussen op zijn winstgevende kernactiviteiten. Het actiepakket omvat eveneens een wereldwijde vermindering van de werkgelegenheid met maximaal 2.000 banen. "In het licht van de escalerende Covid-19 pandemie, moet Xerox de gezondheid en veiligheid van haar werknemers, klanten, partners en gerelateerden prioriteit geven boven andere zaken, waaronder het voorstel om HP over te nemen, "klinkt het in een mededeling van CEO en vicevoorzitter John Visentin. HP Inc zelf geeft geen commentaar op de acties van Xerox. Xerox probeert al enkele maanden HP Inc over te nemen maar botst telkens op een weigering van het management van de computerbouwer. De open brief waarin Belgische grafimediabedrijven oproepen om Belgisch druk- en printwerk te kopen, heeft tot veel positieve reacties geleid. Het aantal bedrijven dat de brief heeft ondertekend is inmiddels gegroeid tot ongeveer 30. (Men kan de brief lezen en de lijst raadplegen op de webiste van de auteur www.buroform.be). Het initiatief is een oproep tot solidariteit in deze speciale coronatijden. De sociale en economische implicaties van deze wereldwijde crisis zijn tenslotte ongezien. En een gedeeld lot brengt mensen nu eenmaal dichter bij elkaar. De situatie rond COVID-19 is het belangrijkste onderwerp van gesprek dezer dagen. De impact is enorm en we worden allemaal beïnvloed door de gevolgen van het virus. Het annuleren of uitstellen van orders treft de grafische sector midscheeps. Grafimediabedrijven overwegen tijdelijk de deuren te sluiten. In De Tijd lezen we dat bij Mediahuis (De Standaard en Het Nieuwsblad) de reclamecijfers van maart 40 procent lager liggen dan die van vorig jaar. Sinds 17 maart steekt er geen ongeadresseerde reclame meer in de brievenbus. De folderbedeling is stilgevallen. De folderbedelers van BD myShopi passeren niet meer in de straat. Ook het Franse JCDecaux, een wereldspeler op het vlak van reclameborden en reclamedragend straatmeubilair, verwacht dat het lopende jaar een stuk moeilijker zal worden vanwege het coronavirus. Twee Web2Print aanbieders melden ons omzetdalingen van 50 tot 70% en een ervan zegt de reclame voor zijn bedrijf via Google voorlopig te hebben stopgezet. Vellendrukkerijen melden dat ze hun productie met de helft en meer terugschroeven en dat de machinebezetting kan terugvallen tot 10 à 15 procent. Van verschillende bronnen vernemen we dat Drukkerij Delabie in Moeskroen en Techprint in het Groothertogdom Luxemburg de productie hebben stilgelegd. Een vellendrukkerij signaleert dat de prijs van isopropanol drie keer zo duur is geworden en nog slechts in beperkte hoeveelheden voorradig is. Machineleveringen worden uitgesteld (en waarschijnlijk maar goed ook) omwille van logistieke problemen of gezondheidsoverwegingen van fabrikanten voor hun installateurs. Copy- en printshops in de straat moeten sluiten omdat die een etalage hebben en als winkel worden aanzien. Terwijl de papiervoorraden bij de groothandels op orde lijken te zijn, ervaart de papierindustrie de eerste impact van het coronavirus en de daarmee samenhangende maatregelen. CEPI, de Europese brancheorganisatie van papierfabrikanten, meldt er alles aan te doen om de noodzakelijke productie van papier, met name voor hygiënedoeleinden en verpakkingen, te verzekeren. De golfkartonindustrie liet al weten dat er genoeg golfkarton beschikbaar is voor de transportverpakkingen in essentiële sectoren, zoals medicijnen, voedsel, dranken en medische apparatuur. Inmiddels blijkt volgens vakblad Euwid dat met name in Frankrijk de papierproductie begint te haperen. De Franse industrievertegenwoordiging Copabel stelt dat halverwege maart al vier fabrieken hun productie staakten. Onduidelijkheid over de lockdown-maatregelen en angst voor corona-besmetting zorgden voor onverantwoorde onderbezetting in de fabrieken. Ook bij de Burgo Ardennes-fabriek in het Belgische Virton, tegen de Franse grens, is de productie van houtvrij gestreken papier 'voor enkele weken' stilgezet, vanwege gebrek aan voldoende mankracht. Drukkerij Perka nv, de Maldegemse drukkerij van de familie Willems, heeft op 1 april bekend gemaakt dat het Quadrifinish nv uit Oudenaarde heeft overgenomen. Quadrifinish is gespecialiseerd in prints op groot formaat, grafisch ontwerp en installatie van marketingmateriaal zoals stickers, panelen, voertuigbestickering of spandoeken. Het bedrijf beschikt hiervoor over 7 printers voor druk op groot formaat. De 15 medewerkers van Quadrifinish blijven aan de slag in Oudenaarde. Igepa Belux N.V. uit Aalter (B) en AtéCé Graphic Products uit Uitgeest/Alkmaar (NL) gaan in de vorm van een joint venture een samenwerking aan voor de levering van grafische verbruiksmaterialen op de Belgische / Luxemburgse drukkerijmarkt. Canon onthult een nieuw platform van velleninkjetprinters: de varioPrint iX-Series. De eerste telgen van deze SRA3-inkjetprinters zijn de iX3200 (320 A4 duplex beelden per minuut; 9145 SRA3 duplex beelden per uur; 8350 B3 duplex beelden per uur) en de iX2100 (210 A4 duplex beelden per minuut; 6035 SRA3 duplex beelden per uur; 5505 B3 duplex beelden per uur ). De CMYK-velleninkjetprinters hebben een native resolutie van 1200 dpi X 1200 dpi. De multi level koppen die samen met Kyocera werden ontwikkeld, spuiten eigen watergebaseerde pigmentinkten. De machines beschikken over een nieuwe droogtechnologie waarmee de inkt op zwaar gestreken papieren voldoende gedroogd wordt. Er kan geprint worden op gestreken offsetpapier van 80 tot 350 g/m2 en niet-gestreken papier van 60 tot 350 g/m2. De varioPrint iX-Series is een verdere onwikkeling van de varioPrint i-Series waarvan het papiertraject is overgenomen. Met de nieuwe serie wordt ondermeer gemikt op de markt waarin de B2-persen met vloeibare toner van HP Indigo succesrijk zijn. De velleninkjetprinters zijn bedoeld voor klanten met maandelijkse productievolumes tussen 1 en 10 miljoen A4 beelden. Er is een belangrijke stap genomen in het zoeken naar een nieuwe aandeelhoudersstructuur van Antalis. Hervé Poncin, CEO van Antalis: "Ik ben erg blij om, samen met het hele managementteam, Kokusai Pulp en Paper te verwelkomen als potentiële nieuwe hoofdaandeelhouder. Na afronding van de transactie zou Antalis deel uitmaken van 's werelds grootste papier-, verpakkings- en visuele communicatiegroep met een gecombineerde omzet van 5,3 miljard euro op vier continenten - Azië, Europa, Australië en Latijns-Amerika. Het uitstel van Drupa naar 2021 weerhoudt Xeikon er niet van haar geplande primeur nu te onthullen: een nieuwe, vijfde generatie droge tonertechnologie, onder de naam Sirius. De toner-pionier verbeterde de technologie op vrijwel elk onderdeel bij de ontwikkeling van het nieuwe 'Sirius'-platform om een hogere productiviteit (een topsnelheid van 30 meter per minuut, ook op papiersoorten waar bestaande systemen al aanzienlijk in snelheid moeten terugschakelen) tegen een lagere kostprijs te bereiken. De eerste machine op het nieuwe platform, de XS30000, is klaar voor de markt, had op Drupa zullen schitteren en moet nog dit jaar worden geïnstalleerd. Het nieuwe platform, dat in een doorgang tweezijdig drukt in maximaal vijf kleuren, vervangt ook de bestaande 8000- en 9000-serie Xeikon-persen - die worden uitgefaseerd. Supermarkten en andere winkels die mogen openblijven kunnen weer kortingen geven en promo-acties voeren. Toch als die voor 18 maart al waren afgesproken met hun leveranciers. Op 17 maart kondigde de federale regering een verbod op reducties en promotieacties aan om overbevoorrading tegen te gaan. Minister van Consumenten Nathalie Muylle heeft op 30 maart het verbod weer opgeheven. Sinds de aankondiging van de inperking om de Covid-19 pandemie te bestrijden, en dus na de sluiting van de boekhandels, hebben de Franse uitgevers de publicatie van 5236 nieuwe uitgaven en nieuwe edities uitgesteld. Dat kondigde het tijdschrift "Livres Hebdo" aan in samenwerking met Electre Data Services. Tussen 18 en 27 maart 2020 zijn namelijk 2498 titels (47,7% van het totaal) uitgesteld tot een nieuwe datum, waarvan 1068 in mei en 572 in juni, terwijl de resterende 52,3% van de geplande releases zijn uitgesteld zonder dat precieze data zijn meegedeeld. Onze collega's merkten ook op dat het uitstel vooral belangrijk was voor kinderboeken (940 titels, of 17,6% van het totaal), romans (644, 12,3%) en stripverhalen en manga (546, 10,4%). Het Belgische CHILI publish, fabrikant van software voor het maken van slim artwork en marketingmateriaal, brengt CHILI publisher Online uit. De bekende online document editor is dus nu beschikbaar als Software as a Service (software on demand, software die als een online dienst wordt aangeboden). CHILI publisher Online is ontwikkeld in compatibiliteit met het Microsoft Azure cloud-computing platform. De SaaS-oplossing van CHILI publish is beschikbaar in vier verschillende niveaus (tiers): Starter, Business, Professional en Private Cloud. CHILI publisher is een online editing software voor grafimediabedrijven die hun klanten via web2print willen bedienen. Dit betekent dat klanten een drukklare PDF kunnen maken, bewerken en aanschaffen door te werken met Smart Templates in hun browser. Sinds april wordt de bekende Massivit 1800 Pro 3D-printer nu ook als de Mimaki 3DGD-1800 in de EMEA-markten van Mimaki verkocht . Voor de Massivit 3D kan u terecht in het op 16 januari 2019 geopende European Massivit 3D-Demo Center (locatie van leverancier Digital Dot) in Vilvoorde. Bij Mimaki in Amsterdam staat een Massivit 1800 Pro als Mimaki 3DGD-1800 opgesteld. Massivit's 1800 Pro heeft een max. bouwformaat van 150 x 117 x 180 cm (B x D x H, 3,16m3). Enkele weken geleden maakten de internetdrukkers WirMachenDruck en Drukwerkdeal, beiden onderdeel van Cimpress, bekend dat zij dankzij een speciale lak 'virus- en bacterievrij drukwerk zoals flyers en folders' konden aanbieden. Volgens de producent van de lak, het Duitse Varcotec, werden in het persbericht echter 'dingen beweerd die niet kloppen'. "Een van de fouten zou zijn dat de suggestie wordt gewekt dat er met zekerheid gezegd kan worden dat de lak álle virussen en bacteriën doodt. In werkelijkheid is de dispersielak getest op een aantal virussen en bacteriën. Uit die tests bleek dat de overlevingskans van die bacteriën en virussen vrijwel nihil was. De kans is daarmee groot dat dit voor meer virussen en bacteriën geldt." Bij zowel WirMachenDruck als Drukwerkdeal verdween het 'virusvrije drukwerk' schielijk uit de webwinkels. In de Benelux ging Atécé begin april van start met de distributie van de bewuste 'Galaxy Lock 3 dispersielak'. Het grafisch handelshuis is tevens chemie-producent en stelt dat het 'al jaren geleden samen met de fabrikant Varcotec met de ontwikkeling van een antimicrobiële dispersielak is gestart'. Atécé blijft de lak dan ook gewoon leveren: "Vooralsnog zijn er niet voldoende aantoonbare redenen om volledig te stoppen met dit type lak." Volgens Bos is de werking en de juiste toepassing van de lak 'complexe materie', onder andere vanwege strenge regelgeving: "Je moet heel zorgvuldig handelen en je beweringen waar kunnen maken." Uit testen blijkt dat de kiemreductie kan oplopen tot 99,5%: "Het werkingsprincipe is klinisch getest en toont een langdurig effect aan. Dit antimicrobiële effect wordt geactiveerd door zichtbaar licht en zuurstof en daardoor worden ziektekiemen geïnactiveerd en hygiëne hiaten permanent afgesloten." De belangrijkste elementen van het nieuwe pakket zijn de HP PageWide Web Press T250 HD met de HP Brilliant Inks. De oplossing werd tijdens een webinar voorgesteld. De familie van single-pass inkjetpersen met paginabrede inkjetkoppen wordt door HP aangeprezen als industriële printoplossingen die de transformatie van analoog naar digitaal drukken moeten helpen realiseren. Het portfolio is uitgebreid met verschillende machinebreedtes en snelheden: 560 mm, 760 mm, 1067 mm en 2794 mm; machine-afhankelijke snelheden van 152 meter per minuut tot 305 meter per minuut. De toepassingsgebieden zijn divers: commercieel, DM, publishing en transactioneel. De nieuwste telg is de HP PageWide Web Press T250 HD, met een papierbaanbreedte van 560 mm en een snelheid tot 152 meter per minuut. Het is de eerste machine die werkt met de watergebaseerde HP Brilliant Inks. Met de pers kan volgens de fabrikant direct gedrukt worden op niet-gestreken en gestreken offsetpapier. Hoog glanzend drukwerk met de inkten bekomt men door te printen op glanzend gestreken papierkwaliteiten. "De glans van het gedrukte beeld is gelijk of groter dan die van het gestreken papier." Wanneer voorafgaand aan de vierkleurendruk eerst een watergebaseerde HP Optimizer op het papier wordt aangebracht, is de kwaliteit nog beter. En voor wie nog meer glans wil, is er de nieuwe Harris & Bruno ExcelCoat ZRW Web Coater waarmee on-the-fly kan gekozen worden om drukwerk te veredelen met een watergebaseerde of UV-gebaseerde vernis. De pers zal tegen eind van dit jaar beschikbaar zijn. Geïnstalleerde T240 HD-persen kunnen opgewaardeerd worden naar het nieuwe persplatform. Heidelberger Druckmaschinen AG presenteert voor het eerst zijn Climate Report Print Media Industry aan het publiek. Het bedrijf geeft wekelijks een update over de ontwikkeling van de printvolumes in de marktsegmenten van het verpakkings- en etikettendrukwerk en het commercieel drukwerk. De belangrijkste bevindingen van de afgelopen vier weken waren: - Tijdens de coronapandemie daalde de printproductie in China tot 80 procent ten opzichte van de normale volumes, maar herstelde zich toen de infectiecurve daalde en is nu terug op het niveau van vorig jaar in zowel het commerciële als het packaging/label-segment. - Het verpakkings- en labelsegment is zeer stabiel tijdens de coronaperiode, voornamelijk door de toenemende vraag naar voedsel- en farmaceutische verpakkingen. Lokale bevoorradingsproblemen zoals de stopzetting van de papierproductie in India hebben in sommige landen echter een negatieve impact op dit segment. - Terwijl de productie van drukwerk in alle andere landen stabiel was tot medio maart 2020 en boven het niveau van de voorgaande jaren lag, heeft het uitbreken van de coronapandemie en de stillegging in de landen geleid tot een aanzienlijke vermindering van het printvolume wereldwijd, met name op de markt van het commerciële drukwerk. Met het PMI Climate Report stelt de in 2018 opgerichte Heidelberg Digital Unit datawetenschappelijke informatie ter beschikking. De wekelijkse update vindt u op www.heidelberg.com/PMI-climate. L.capitan N.V. uit Ruddervoorde is sinds 5 mei in gerechtelijke reorganisatie. Dat werd beslist door de Ondernemingsrechtbank Gent - afdeling Brugge. Het zal uiteindelijk in juli worden overgenomen door Graphius Group. De activiteiten van L.capitan worden voortgezet in de Graphius-gebouwen in Gent. Piet Germonprez en Francis Moeyaert hebben de leiding over L.capitan. L.Capitan behoudt zijn identiteit en autonomie binnen de Gentse site, waar het zijn activiteit in de niche van de luxedrukkunst met hoge toegevoegde waarde voortzet. Verpakkingsspecialist DUCAJU, met vestigingen in Meulebeke, Wielsbeke en Erpe-Mere, blijft in coronatijden niet bij de pakken zitten en heeft er een nieuwe activiteit bij. In Meulebeke zijn ze gestart met de productie van professionele mondmaskers voor algemeen gebruik. "Belgische topkwaliteit, een hoge beschermingsgraad en comfortabel om te dragen." Om de productie van kwaliteitsvolle Belgische mondmaskers mogelijk te maken, kocht DUCAJU gespecialiseerd materiaal en realiseerden ze in Meulebeke (bij BDMO, onderdeel van de DUCAJU-groep) compleet nieuwe productielijnen. DUCAJU wil 50 miljoen comfortabele Belgische mondmaskers per jaar kunnen afleveren. "Dit is de eerste stap. We houden ons klaar om bijkomende productielijnen op te starten. We krijgen nu al enorm veel aanvragen, dus het zou heel hard kunnen gaan. Ons doel is om op korte termijn ook met de productie van gecertificeerde chirurgische mondmaskers te kunnen starten." Offsetrotatiedrukkerij Hoorens Printing en zijn boekbinderijbedrijf M.B.P. Binders in Heule gaan in vereffening. In totaal dreigen ongeveer 90 mensen hun baan te verliezen. De machines werden op 18 mei om 13 uur stilgelegd. Er volgt in het kader van de wet Renault een collectief ontslag naar aanleiding van de vereffening van het bedrijf. Er kon geen sociaal plan worden onderhandeld omdat de financiële middelen daarvoor ontbreken. De lonen van mei worden niet uitbetaald, evenmin als het vakantiegeld voor bedienden. Er zal voor de uitbetaling van achterstallige vergoedingen een beroep worden gedaan op het Fonds voor sluiting van ondernemingen (FSO). Bij Hoorens Printing gaan om en bij de 70 arbeidsplaatsen (50 arbeiders en 20 bedienden) verloren. M.B.P. Binders, het afwerkingsbedrijf van de drukkerij, gaat eveneens in vereffening. Ook daar verliezen 20 mensen hun baan. Grafimon, de digitale drukkerij die eveneens deel uitmaakt van de groep, is niet bij de vereffening betrokken. Bij Moderna Printing in Paal-Beringen is op 18 mei de installatie gestart van de nieuwe Lithoman IV 80 pagina-rotatiepers. De nieuwe pers is 46 meter lang en heeft een breedte van ongeveer 8 meter. Eén druk- unit weegt niet minder dan 36 ton. Naast de investering in de nieuwe pers, is er ook de bouw van een nieuwe CTP-afdeling met een oppervlakte van 540 m2 en een nieuw 10 meter hoog papiermagazijn van 2000 m2 voor de opslag van de papierbobijnen. Eric Bongaerts verwacht dat de nieuwe pers vanaf midden juli operationeel zal zijn. (De pers zal op 11 augustus operationeel zijn bij Moderna Printing. Bij Roularta Printing in Roeselare wordt in juli gestart met de installatie van een nieuwe Lithoman 72 rotatiepers. Het is de derde Lithoman 72 rotatiepers bij het media- en drukkerijbedrijf). In een recent World Printers Forum-webinar van WAN-IFRA was Paul Huybrechts van Printing Partners één van de sprekers. Het onderwerp: 'What is next in newspaper production?' Paul Huybrechts is de Managing Director van Printing Partners in België, Nederland en Ierland. Printing Partners is een dochteronderneming van Mediahuis. Eind april heeft Mediahuis NV ook nog alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg SA dat eveneens over een drukkerij beschikt. Huybrechts sprak over de impact van de coronacrisis op de activiteiten van Mediahuis en zijn drukkerijen. De impact is groot op het vlak van de reclame-inkomsten die een forse daling laten zien voor de gedrukte producten. Dit kan niet worden gecompenseerd met de dubbelcijferige groei van de inkomsten uit digitale reclame. Door het wegvallen van reclamepagina's en het niet doorgaan van sportwedstrijden en culturele evenementen is het aantal krantenpagina's gekrompen. De verwachting is dat dit nog voor enkele maanden en misschien tot het einde van het jaar het geval zal zijn. In de rotatiedrukkerij in Paal-Beringen wordt ook voor derden gedrukt. Een belangrijk gedeelte van de orders werd vanwege de pandemie binnen het bestek van een week geannuleerd. Sommige jobs zullen wel terugkomen maar er zullen ook klanten geconfronteerd worden met moeilijke economische vooruitzichten. Huybrechts denkt dat de papierconsumptie in Europa verder zal dalen waardoor een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod moet worden gevonden. Het legt een druk op drukkerijen en uitgeverijen in Europa waar verder zal moeten geconsolideerd worden. Het aantal krantenabonnementen is gestegen waarbij de formule van een digitale versie van de krant op weekdagen in combinatie met een gedrukte krant tijdens het weekend een populaire formule is. De verwachting is dat de pandemie een impact zal hebben op de gedrukte exemplaren op weekdagen. De regel voor de krantentitels is 'digital first': er wordt eerst geschreven voor de digitale newsroom. De digitale inhoud zit achter een betaalmuur maar mensen zijn bereid om ervoor te betalen. Dat is veelbelovend voor de toekomst. Tijdens belangrijke persconferenties met betrekking tot COVID-19 is er veel verkeer op de digitale kanalen van Mediahuis. Het toont aan dat veel mensen zich willen laten informeren door betrouwbare media met stevige merken. "The world has changed and COVID-19 changed the world," zegt Huybrechts. Een aantal dingen zijn blijvend zoals meer werken van thuis en het organiseren van online meetings. Minder onderweg gaat tot het nieuwe normaal behoren. Op 19 mei werd bij Van Lijsebetten, in Sint-Niklaas, een nieuwe Bobst Mastercut 106 PER 3.0 geïnstalleerd. De drukkerij die zich in kartonverpakkingen en handelsdrukwerk gespecialiseerd heeft, had in januari 2019 al in een eerste, identieke machine geïnvesteerd. Screen Graphic Solutions Co. heeft de ontwikkeling van zijn PacJet FL830 afgerond. Dat is een nieuw watergebaseerd high-speed inkjetsysteem, speciaal ontworpen voor de flexibele verpakkingsmarkt. De PacJet FL830 zal worden gelanceerd omstreeks maart 2021. De inkjetpers kan media tot 830 millimeter breed beprinten aan snelheden tot 75 meter per minuut en aan een resolutie van 1.200 dpi. De pers spuit voedselveilige watergebaseerde CMYK en witte inkt. De fabrikant zegt dat de pers zeer geschikt is voor opdrachten van minder dan 4.000 lopende meter. Er kan geprint worden op zowel PET- als OPP-media. Aan uitbreiding met andere substraten wordt gewerkt. Het uitstel van Drupa naar april 2021 vanwege de corona-pandemie geeft exposanten de gelegenheid hun deelname te heroverwegen. In ieder geval twee deelnemers van naam hebben hun conclusies al getrokken: Xerox en Bobst komen volgend jaar niet naar Düsseldorf. Alon Bar-Shany, al 15 jaar lang het bekende gezicht van HP Indigo, heeft het bedrijf verlaten. Het was de bedrijfs- en technologiewebsite CTech die in een artikel aangaf dat Alon Bar-Shany op 9 juni aan het peroneel meedeelde dat hij zou vertrekken. Zijn vertrek zou verband houden met een reorganisatie waartegen hij zich verzette. Haim Levit is inmiddels benoemd als zijn opvolger. Levit werkt al 25 jaar bij Indigo en is verantwoordelijk voor de wereldwijde go-to-market strategie van HP's Graphics and Industrial business. Hij woont in de VS en zal naar Israël verhuizen. Bar-Shany trad in 1995 toe tot het bedrijf , werd drie jaar later CFO en bekleedde vanaf 2004, twee jaar na de overname van de Indigo-aktiviteiten door HP, de functie van general manager. Hij was de opvolger van Benny Landa, de stichter van Indigo. Bar-Shany is al die jaren het publieke gezicht van HP Indigo geweest. De non-conformistische Alon, klein van gestalte en met half lang haar, presenteerde altijd zelf de nieuwigheden en visie van de firma tijdens pers- en klantenevenementen en op beurzen wereldwijd waar hij steevast op de stand aanwezig was. Hij was een inspirator voor veel bedrijfsleiders en gemakkelijk aanspreekbaar. Van alle machines die we deze week niet op Drupa kunnen zien, zouden de inkjetvellenpersen ongetwijfeld veel aandacht hebben getrokken bij onder andere Canon, Fujifilm, Komori, Landa, Konica Minolta en Xerox. En ook Ricoh blijkt momenteel een B2-sheetfed inkjetvellenpers voor de commerciële printmarkt te ontwikkelen. Erwin Busselot, verantwoordelijk voor Business Innovations & Solutions bij Ricoh Europe, bevestigt de ontwikkeling aan Grafisch Nieuws: "De pers - een vernieuwend en innovatief ontwerp - is een gloednieuw productieplatform dat door Ricoh zal worden geproduceerd, inclusief onze eigen printkoppen en inkttechnologie. We zijn van plan om voor het eerst de mogelijkheden ervan op Drupa 2021 te onthullen en te demonstreren." Dataline, specialist in ERP/MIS-oplossingen voor grafische productiebedrijven, versterkt zijn positie in Duitsland door een strategisch partnerschap met Baumann Gruppe en introduceert MultiPress op de Bulgaarse markt. Baumann Gruppe is één van de grootste onafhankelijke handelsbedrijven van grafische systemen en machines op de Duitse markt met 300 werknemers, verdeeld over 7 vestigingen. Sinds maart heeft Dataline ook voet aan de grond in Spanje, waar een partnerschap is afgesloten met het Madrileense bedrijf Cyan. Dit is een van de grootste leveranciers in de Spaanse grafische industrie. Domino lanceert zijn X630i single pass inkjetpers waarmee golfkartonverpakkingen en displays kunnen worden bedrukt. De pers is meteen beschikbaar. De Domino X630i inkjetpers heeft een vellenformaat van 1600 x 2998 mm en een printbreedte van 1346 mm. De machine print CMYK aan een resolutie van 600 x 600 dpi en haalt een snelheid van 75 m/min. De nieuwe B2 HP Indigo 100K zou medio juni op de Drupa aan de wereld worden onthuld. HP werkte samen met Onlineprinters om het nieuwste lid van de Indigo-familie te optimaliseren voor een succesvolle markt- introductie.De internationale internetdrukkerij investeert in de pers op basis van de testfase waarmee in augustus 2019 werd gestart. De vierkleuren HP Indigo 100K Digital Press is de eerste pers van het nieuwe Series 5 platform. De snelheid van 6000 vel per uur wordt gehaald in simplex-productie met de driekleurenmodus. In de vierkleurenmodus is de snelheid 4500 vel per uur, in 4/4 is dat 2250 vel per uur. De 100K is geschikt voor productievolumes van meer dan 1 miljoen B2 duplexvellen per maand. Agfa stelde tijdens een webinar zijn Drupa-highlights voor in de virtuele 4DStudio48. De naam refereert naar de Drupa-stand van de fabrikant: Hal 4 D48. De automatisering en robotisering van de CtP-departement was een van de blikvangers. Het automatisch laden van de platen gebeurt door middel van een robot: snelheid tot 80 platen per uur, afhankelijk van het plaatformaat (tot 5 verschillende formaten mogelijk). Met de oplossing wordt robotica geïntroduceerd in de automatisatie van de CTP-afdeling. De robotoplossing wordt momenteel aangeboden voor de VLF-plaatbelichters, vanaf 36 pagina's en meer. Een eerste robot-CTP configuratie is voor een Deense klant. De robot zal later dit jaar ook bij Moderna Printing worden geïnstalleerd. Claus Bolza-Schüneman, ceo van Koenig & Bauer (en tevens president van Drupa), heeft er alle vertrouwen in dat Drupa 2021 in april een succes gaat worden. Toch wacht het bedrijf dat moment nu niet af: in een serie live webcasts vanuit Radebeul presenteerde Koenig & Bauer wat er in juni eigenlijk in Düsseldorf te zien had moeten zijn, waaronder de nieuwe generatie vellenoffsetpers, de Rapida 106X. De pers is volledig opnieuw ontworpen en heeft met een maximale productiesnelheid van 20.000 vellen per uur het 'wereldrecord' in zijn klasse, aldus de fabrikant. De economische impact van de coronacrisis is groot voor heel wat bedrijven en sectoren, ook voor de signbranche die haar omzet zag terugvallen. Momenteel is er dan ook geen gunstig investeringsklimaat, zegt beursorganisator Kortrijk Xpo. Sign2Com, de enige Belgische expo voor de print & signsector, wordt uitgesteld naar volgend jaar, naar 10 - 12 oktober 2021. De volledige opzet van de beurs blijft behouden, alle engagementen en randmanifestaties worden intact neergezet. Xeikon wil met Idera een betaalbare oplossing bieden voor de groeiende nood aan bedrukte golfkartonverpakkingen van steeds meer kleine en middelgrote e-businessbedrijven. Met het digitale printplatform zullen kleinere oplages in vele versies kunnen worden geproduceerd op zowel gecoat als niet-gecoat karton. Sébastien Stiebel die bij Xeikon verantwoordelijk is voor het segment van de kartonverpakkingen, zegt dat de tijd voor zo een platform rijp is en de firma 12 tot 24 maanden heeft om zich hierop voor te bereiden. Geïnteresseerde verpakkingsdrukkers zullen het Idera-platform in het democentrum in Lier in werking kunnen zien. De Amerikaanse groep Avery Dennison kondigde op donderdag 18 juni haar voornemen aan om haar personeel op de site van Soignies (voorheen Mactac) aanzienlijk in te krimpen. 220 banen - waaronder 135 contracten van bepaalde duur - van de 700 staan door de herstructurering op de helling. De Soignies-fabriek produceert de producten van de divisie Graphics Solutions, waaronder zelfklevende folies voor voertuigen en zelfklevende etiketten. Het management zegt dat de beslissing genomen werd omwille van de slechte economische situatie die door de Covid-19-crisis werd versneld. Tegen deze achtergrond is Avery Dennison van plan de productie van onrendabele producten te verminderen of zelfs te elimineren om de toekomst van de site veilig te stellen. -Epple Druckfarben Benelux BV is opgericht. Danny Quermia die al meer dan 20 jaar met Epple werkt is de Managing Director van de jongste dochteronderneming van de Duitse inktfabrikant. Het nieuw bedrijf is gevestigd in Turnhout vanwaar inkten, perschemicaliën en lakken worden verdeeld in de Benelux. De vestiging beschikt eveneens over een mengstation. -Cerm, De Belgische fabrikant van MIS-software, koopt zich uit bij Heidelberg via een MBO. -Group Joos - leverancier van klassiek (beveiligd) drukwerk, gepersonaliseerde direct marketingacties en transactionele communicatie - heeft een Canon ProStream 1800 in gebruik genomen. Group Joos is de eerste grafische onderneming die deze rotatie inkjetprinter tot haar beschikking heeft. -Symeta, de print- en documentmanagementspecialist van Colruyt Group, heeft een extra productielijn geplaatst voor papieren wikkel, de Buhrs 4000. Met deze vijfde productielijn wil Symeta inspelen op de vraag van de markt naar extra capaciteit in duurzame oplossingen voor mailing. -Agfa verhoogt zijn productiecapaciteit voor watergebaseerde inkten in Mortsel. De fabrikant gaat in zijn nieuwe productie-eenheid in de eerste plaats inkten fabriceren voor decoratieve laminaten voor de vloer- en meubelindustrie en inkten voor de verpakkingssector. -Graphius is online gegaan met de webshop Belprinto. U vindt er online een uitgebreid standaard aanbod van drukwerkproducten. -Sappi verkocht in Q3 (periode tot eind juni) van zijn fiscaal jaar 40% minder papier als het jaar voordien. De redenen: gekelderde reclamebudgetten van consumentgerichte bedrijven en de productiestop van drukkerijen tijdens de corona-lockdown. De firma denkt dat de vraag naar grafisch papier zal afklokken op 70% van het niveau van het jaar voordien. -Koenig & Bauer meldt 20% minder omzet gedurende de eerste zes maanden van het jaar. De order intake daalde ook met 16%. Het lagere aantal orders wordt in alle divisies gevoeld. -Bij Bobst ligt de omzet de eerste 6 maanden van dit jaar 28,9% lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. De firma zegt dat de meeste machineinstallaties en servicewerkzaamheden die in het tweede kwartaal waren gepland, niet konden worden uitgevoerd vanwege reisbeperkingen door de coronacrisis. -Müller Martini verkoopt zijn fabriek in Maulburg in Duitsland aan Goebel. MM fabriceerde er tot 2014 variabele rotatieoffsetpersen. Daarna verzorgde het vanuit de fabriek de service van de meer dan 1000 geïnstalleerde persen wereldwijd. Het zal dat blijven doen maar onderdelen, extensies en nieuwe machines in Maulberg, zullen voortaan gefabriceerd worden door Goebel MMD. -Heidelberg gaat zelf drukken. Het heeft een speciale business unit opgericht voor de industriële ontwikkeling, fabricatie en verkoop van gedrukte en organische elektronica. Het bedrijf is gestart met de productie in de vestiging van Wiesloch-Wall- dorf. Het investeerde er 5 miljoen euro in een complete productielijn voor gedrukte sensoren.Hoe zal het de volgende drupa vergaan? Na Xerox en Bobst hebben ook andere grote fabrikanten hun deelname geannuleerd. Dit is het geval voor Heidelberg, Komori en Manroland, die in juli aankondigden dat ze niet zullen deelnemen aan Drupa, gepland voor april 2021. Het besluit om de deelname op te schorten werd genomen als reactie op de voortdurende verspreiding van COVID-19 en de mogelijke risico's van een nieuwe golf van de pandemie. Die annuleringen doen vragen rijzen over de toekomst van het evenement en voeden de vrees voor een domino-effect. Tot op vandaag is Koenig & Bauer de enige grote speler uit de offsetdruk die zijn aanwezigheid op drupa 2021 bevestigd heeft. De drupa-organisatoren hebben besloten de beurs voor 2021 van elf naar negen dagen te brengen. Hiermee komt men tegemoet aan de wensen van de partnerorganisatie VDMA en de vele exposanten om hun beurspresentatie efficiënter te maken en het bezoekersvolume doelgericht te concentreren. Het is ook een reactie op de eventueel voortdurende reisactiviteiten en -beperkingen. Drupa: 20 april-29 april. De organisatoren van Sign & Print Expo 2021 in het Nederlandse Gorinchem hebben bekendgemaakt dat het geplande event van 16, 17 en 18 maart 2021, verplaatst wordt naar juni 2021. Group Joos deelde op 19 augustus mee dat het een akkoord heeft bereikt met Colruyt Group over de verkoop van zijn divisie Joos Hybrid. Group Joos trekt zich zo terug uit de markt van de transactionele communicatie en richt zich op de ontwikkeling van de divisies Joos Print en Joos Connect. Group Joos wil zich richten op grafische communicatie en drukwerk in een bredere context. Group Joos wil in het bijzonder haar direct marketingactiviteiten uitbreiden op basis van sterk gepersonaliseerde mailingcampagnes en haar sector verder ontwikkelen rond beveiligd drukwerk. De productiviteit van handelsdrukkerijen in de Belgische grafische sector is nog niet terug op het niveau van vorig jaar. Dat valt af te lezen uit de actuele cijfers die Heidelberg verzamelt en sinds april, kort na de uitbraak van de Covid-19 pandemie, wekelijks publiceert. G rafisch Nieuws stelde met behulp van de Heidelberg-cijfers een grafiek samen om de impact van de corona-crisis op de grafische productie bij handelsdrukkerijen in België van week tot week te tonen. Er wordt daarbij een schaal van 1 tot en met 8 gebruikt. Daarbij staat een 1 voor een zeer ernstig negatieve impact in vergelijking met dezelfde periode in 2019, en een 7 voor een neutrale situatie (niveau 2019). Een 8 laat juist een positieve ontwikkeling zien ten opzichte van een jaar eerder. De grafiek laat duidelijk zien dat, na aanvankelijk een stevige terugval in productiviteit, de persen eind juni en begin juli weer op het niveau van 2019 draaiden. Van de dip die daar weer op volgde lijkt de sector zich nu langzaam te herstellen. Zowel de productie als het gebruik van papier in Europa is vorig jaar afgenomen, met respectievelijk -3,1% en -3,4%. Dat blijkt uit recente cijfers over 2019 van brancheorganisatie Cepi. Ze verwacht dat de gevolgen van de door de coronacrisis veroorzaakte 'enorme krimp' van de Europese economie, in 2020 grote gevolgen zal hebben voor de papiermarkt. Enkele dagen nadat de onderhandelingen tussen Mediahuis en de Nederlandse krantenuitgever NDC bekend werden, is de overname nu rond. Daarmee komt onder meer ook de oudste krant van Nederland, de Leeuwarder Courant (sinds 1752), in Vlaamse handen. Mediahuis breidt met de overname van de dag- en weekbladen van NDC het bereik in Nederland verder uit richting de noordelijke provincies. Het mediabedrijf is er al uitgever van NRC, De Telegraaf, De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander. Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep, stelt: "De voortgaande digitalisering maakt het voor mediabedrijven noodzakelijk om de krachten te bundelen, schaalvoordelen optimaal te gebruiken en te leren van elkaars expertise." Branchekenner Piet Bakker becijfert dat van de 25 dagbladen die Nederland nog telt, er straks 21 in handen zijn van Belgische uitgevers, namelijk Mediahuis en DPG. Internetdrukker Helloprint, met hoofdkantoor in Rotterdam, doorstaat de coronacrisis dankzij een financiële injectie van 5 miljoen euro. Het geld is afkomstig van een consortium van huisbankier ABN Amro en bestaande investeerders. Ook het management van Helloprint draagt bij, net als de Nederlandse overheid (via een Corona Overbruggings Lening). Messe Düsseldorf heeft bewezen dat succesvolle beurzen mogelijk zijn, zelfs ondanks het Coronavirus, met het onlangs beëindigde internationale Caravan Salon (4 tot en met 13 september). Dat meldt de drupa-beursorganisator in een digitale nieuwsbrief. Kort gezegd: Caravan Salon was een succes. 107.000 bezoekers namen deel aan deze vakbeurs voor vrijetijdsvoertuigen, techniek en praktische accessoires. Ongeveer 350 internationale exposanten stelden in tien hallen tentoon. Het hygiëneconcept werkte uitstekend. Bezoekers en exposanten hielden zich gedisciplineerd aan de regels en zorgden er zo voor dat alles soepel verliep in de hallen. Het hygiëneconcept van de Messe Düsseldorf heeft daarmee de eisen voor een succesvolle en veilige beurs aangetoond. Nvdr: het Caravan Salon 2019 werd bezocht door een recordaantal van 268.000 bezoekers (250.211 bezoekers in 2018). 645 exposanten exposeerden in 2019 hun vrijetijdsvoertuigen in 13 hallen. Kodak heeft beslist om geen standhouder te zijn op drupa 2021. En verder: Kodak zal blijven investeren in de drukindustrie en de producten leveren die onze klanten nodig hebben om hun productiviteit en groei te stimuleren. Ook de Postpress Alliance (Baumann Maschinenbau Solms, Bograma, H+H, Hohner, MBO Postpress Solutions, Perfecta und Wohlenberg) komt niet naar drupa. HP, de grootste standhouder op drupa 2016, neemt niet deel aan de beurs in april van volgend jaar. De fabrikant gaat ook niet naar de voorafgaande verpakkingsbeurs Interpack (25 tot en met 3 maart), eveneens in Düsseldorf. Ook EFI (grootformaat, software) heeft afgezegd voor drupa omwille van de onzekerheid met betrekking tot de aanhoudende coronapandemie. Eerder haakten ook al Heidelberg, Komori, manroland vellenpersen, Xerox, Screen, Bobst, Kodak, Fujilm en de Postpress Alliance (Baumann Maschinenbau Solms, Bograma, H+H, Hohner, MBO Postpress Solutions, Perfecta und Wohlenberg) af voor drupa. Heidelberg, de grootste vellenpersenfabrikant ter wereld, zou een belangrijke aanwezigheid gehad hebben in de nieuwe en grotere Hal 1. Van de drie traditierijke offsetplatenfabrikanten komen Kodak en Fujifilm niet naar drupa. Agfa is vooralsnog standhouder. Benny Landa kondigde aan wel naar drupa te willen komen maar houdt handig een slag om de arm: "Het moet dan wel veilig zijn voor iedereen." Hal 8a en Hal 8b van het immense Messe-complex in Düsseldorf dreigen tijdens Drupa nagenoeg leeg te staan, nu ook Ricoh, Canon en Konica Minolta hun deelname voor 2021 hebben geannuleerd. De twee noordelijke beurshallen waren de afgelopen edities het verzamelpunt van grote spelers op het gebied van digitale printtechnologie. Eerder maakten Xerox, Screen en Fujifilm al bekend er in 2021 niet bij te zijn vanwege de aanhoudende onzekerheid door corona. Andere vaste standhouders in Hal 8a, zoals Agfa en Xeikon, kozen nu voor nieuwe plekken in respectievelijk hal 3 en hal 11; zij hebben nog geen mededelingen gedaan over het eventuele annuleren van hun deelname. De drie Japanse printerfabrikanten sluiten aan in de rij van afzeggingen van grote spelers, zoals HP (zodat de hele Hal 17 nu leeg laat), Heidelberg en Kodak. Op de oorspronkelijke plattegrond van Drupa 2020 is nu ruim 10 procent van de vierkante meters aan standruimte geannuleerd. De single-pass UV-inktjetpers met een papierbaanbreedte van 340 mm print aan 70 m/min, ook met wit. De N730i is uitgerust met 1200 dpi Bitstar-printkoppen van Brother, dat met zijn printkoppen al een grote ervaring heeft in de textielprintbranche. De ontwikkeling van het Generatie 7-platform ging in 2015 van start toen Domino een onderdeel werd van Brother. Het doel was de ontwikkeling van een snelle pers met een hoge resolutie. Vanaf januari 2021 verkoopt Crown Van Gelder papier gemaakt met suikerbietenpulp. Daarmee is de Nederlandse papierproducent de eerste partij ter wereld die 'suikerbietenpapier' op industrieel niveau produceert. De nieuwe lijn genaamd 'Crown Native' gebruikt minder houtvezels en realiseert zo ten opzichte van traditioneel papier een besparing van 16% op het milieu. Met Crown Native slaagde Crown Van Gelder erin om 20% bietenpulp in het papier te verwerken. Een groot voordeel van het gebruik van suikerbietenpulp is dat het FDA-compliant is. Xeikon heeft de Fusion Embellishment Unit (Xeikon FEU) voor zijn labelpersen gelanceerd. FEU is gebaseerd op de digitale inkjettechnologie van MGI. Xeikon's FEU is een stand-alone oplossing voor het aanbrengen van UV-spotvernis, tactiele vernis, folie, 3D-texturen en hologrammen op een brede waaier van materialen: van folie tot gestructureerd papier. De workflowintegratie is gebouwd rond de Xeikon X-800 Vectorizer. Optioneel kan de Xeikon FEU worden uitgerust met een semi-rotatieve stansunit. De Xeikon FEU is vanaf oktober beschikbaar. In oktober vindt in Shanghai volgens plan de achtste editie plaats van de grafische vakbeurs 'All In Print'. De overheidsban op grote evenementen werd in China al op 8 mei opgeheven. Bezoekers zijn verplicht een mondmasker te dragen en een afstand van een meter tot elkaar in acht te nemen. Onder het motto 'Samen sterker' verzamelen zich tussen 12 en 16 oktober zo'n 900 standhouders in acht beurshallen van het Shanghai New International Expo Center. Enkele weken geleden ging de organisatie al van start met een virtuele versie, 'All In Print Cloud', en ook tijdens de beurs kan er online een bezoek aan het evenement worden gebracht. Op de laatste exposantenlijst ontbreken namen van grote persenbouwers als Heidelberg en Komori, maar de Chinese vertegenwoordigingen van bijvoorbeeld Hewlett Packard, Ricoh, Kodak en Fuji Xerox lijken er, ondanks afzeggingen voor Drupa, toch present te zullen zijn. De industriële boekbinderij Den Afwerker in Lokeren is sinds begin oktober onderdeel van de Graphius Group. De productiefaciliteiten en medewerkers van Den Afwerker zullen vanaf 12 oktober actief zijn op de site van Graphius in Gent. De regels voor het verpakken van publicaties en folderpakketten in plasticfolie verschilt in ons land van Gewest tot Gewest. Terwijl in Wallonië al een verbod van kracht is, wordt dat in Vlaanderen pas op middellange of lange termijn verwacht, schrijft Febelgra. Ook in Brussel is er geen verbod op plasticfolie, maar "gezien het huidige beleid inzake leefmilieu" zullen daar mogelijk sneller nieuwe maatregelen worden genomen. De nieuwe Xeikon PX30000 heeft 8 printstations, waarvan twee worden gebruikt voor het spuiten van opaak wit aan volle perssnelheid. Met de nieuwe pers uit het Panther-portfolio mikt Xeikon op de digitale transitie van kleine en middelgrote flexojobs. De nieuwe machine van de fabrikant uit Dresden is een instapmodel dat bedoeld is om de traditierijke degel- en cylinderpersen te vervangen. De ComCut 76 is gebaseerd op het ProCut-platform van de fabrikant, verwerkt vellenformaten van 700 x 600 mm en heeft een stanskracht van 165 ton. Snelheid: tot 5500 vel per uur. Toepassingen: stanzen, rillen, pregen, kiss cutting van zelfklevers, blindpreging. De top 3 van de eerste internationale grafische VIGC Hackathon zijn: 'Smiles, Print Quality Map en Textiveroo. De interactieve en virtuele hackathon - omwille van corona was dit geen fysiek evenement - werd vorige week maandag en dinsdag georganiseerd. Het puik initiatief van het VIGC werd strak georchestreerd door Ernst & Young dat zich in hackathons heeft gespecialiseerd. Als samenwerkingsplatform werd Microsoft Teams gebruikt, het jureringsplatform was een eigen streamingplatform van Ernst & Young. In een hackathon is het de bedoeling om met een innovatieve oplossing of een innovatief zakenmodel naar buiten te komen. De tijd die je ervoor krijgt is beperkt. Het eindpunt is een pitch waarop de deelnemers (in dit geval 13 teams) hun prototypes aan een jury voorstellen. De volgende grafische hackathon staat gepland voor 11 en 12 oktober volgend jaar. Het winnende project is dus 'Smiles van Interaction Design - LUCA School of Arts. 'Smiles gebruikt digitale content van de smartphone voor de inhoud van gedrukte boekproducten. In het geval van 'Smiles worden foto's van lachende gezichten op de smartphone via 'smile detection' software gedetecteerd. Deze herinneringen worden in een gepersonaliseerd boek verzameld samen met al de inhoud die de betrokkene aan het lachen bracht. De raad van bestuur van Koenig & Bauer heeft Performance 2024 aangekondigd. Het wordt een van de grootste bezuinigingsplannen in de geschiedenis van het bedrijf. "De wereldwijde economische situatie, de reisbeperkingen en de heropleving van Covid-19 doen vermoeden dat er de komende jaren slechts een gematigde groei van de verkoop zal zijn. Een terugkeer op korte termijn naar pre-coronacrisis niveaus wordt niet verwacht," zegt de groep. Op basis hiervan kondigde de raad van bestuur een reeks maatregelen aan, variërend van een reorganisatie van de toeleveringsketen tot aanpassingen in de kosten- en personeelsstructuren en veranderingen in de verkoop- en servicestructuren. De groep heeft ondermeer aangekondigd dat zij 700 tot 900 banen zal moeten schrappen (op korte en middellange termijn), d.w.z. tot 15% van het totale personeelsbestand van 5.661 werknemers. De uitvoering van al deze maatregelen zou een jaarlijkse besparing van meer dan 100 miljoen euro moeten opleveren. De Waalse start-up Tribu News, die zich specialiseert in 'familienieuwtjes', rondt de kaap van 1 miljoen aan investeringen met een nieuwe kapitaalsronde. Tribu News werd opgericht in 2016 door Arnaud de Cartier en Mathieu Chrétien, en het bedrijf wil een oplossing bieden waarmee gezinnen eenvoudig nieuws naar elkaar kunnen sturen. Ze hebben een eenvoudige app voor iOS en Android ontwikkeld waaraan je leden van een familie of 'stam' (een tribu in het Frans) kan toevoegen om nieuwtjes en foto's uit te wisselen. Met de nieuwe investeringen wil het bedrijf het aantal geabonneerde families met tien vermenigvuldigen en enkele nieuwe functies bouwen die het makkelijker moeten maken om met andere leden van een 'tribu' te communiceren. De voortdurende onzekerheid over de evolutie van de COVID-19 pandemie heeft DuPont Image Solutions doen besluiten niet aan drupa 2021 deel te nemen. DuPont is fabrikant van de Cyrel-flexoplaten en de Aristri-textielinkten voor digitaal printen. Scodix, de Israëlische fabrikant van digitale veredelingspersen, heeft 6 machines onthuld. Telkens 2 van de machines zijn bedoeld voor een specifiek segment. De twee modellen voor de commerciële grafische markt zijn de B2+ instapmachine Scodix Ultra 1000 en de 2000; de modellen voor de verpakkingssector zijn de B2+ Ultra 5000 en de B1 Ultra 6000. Voor web-to-print toepassingen zijn er de B2+ Ultra 3000 en 4000. Elk van de digitale machines heeft een set van veredelingsmogelijkheden (vernis, folie, braille, VDP, enz.) die zijn aangepast aan de segmenten waarvoor ze zijn bedoeld. Tot en met de opening van de fysieke drupa in april 2021, kan u zich informeren via de portal 'drupa preview'. Die bestaat uit de onderdelen 'Conference', 'Exhibition' en 'Networking'. Het portaal is de brug naar de fysieke drupa en brengt de grafimedia-industrie 24/7 met mekaar in contact. Het netwerkgedeelte voorziet in een 'match making' mogelijkheid dat drijft op algoritmen. Key trends volgens de organisatoren van drupa zijn: circulaire ecnonomie, artificiële intelligentie, platform- economie en geconnecteerde consumenten (de actieve consument). Het zijn krachten die een groeiende invloed gaan uitoefenen op industrieprocessen. U kan zich via de website van drupa gratis registreren voor het platform 'drupa preview'. EFI heeft zijn bestaande single-pass digitale inkjetpers voor het rechtstreeks printen op golfkarton verbeterd. Aan de machinenaam werd 'Plus' toegevoegd om dat duidelijk te maken. De LED UV-inkjetpers beschikt over een nieuw inlegsysteem en een consistenter en sneller transport van de kartonvellen doorheen de machine. Aan het eind van de pers zit een verbeterd inspectiesysteem voor het controleren van de drukkwaliteit. De pers drukt aan 75 meter per minuut, goed voor een productie van 7.224 m2/uur (1,8 x 3 meter vellen). Het Japanse bedrijf wil zijn activiteiten twee jaar eerder dan gepland herstructureren. Aanleiding is een omzetdaling in dit boekjaar als gevolg van de coronapandemie. De nieuwe bedrijfsstructuur zal in april volgend jaar, op tijd voor het nieuwe boekjaar, worden geïmplementeerd. Er komen vijf autonome business units: Digital Service, Digital Products, Graphic Communications, Industrial Solutions en Futures. Graphic Communications wordt verantwoordelijk voor de grootformaatprinters en de productieprintsystemen waaronder de nieuwe Pro C5300 en de Pro V70000 continuous feed inkjetpersen. De omzet uit het commerciële drukwerksegment daalde in de eerste zes maanden met 22% ten opzichte van 2019. Het verpakkingsbedrijf DS Smith is op weg om in samenwerking met de stad Gent hun CO2-uitstoot met 30% te kunnen verminderen tegen 2030. Het gaat om een van hun belangrijkste fabrieken in België, gelegen in Gent. De meest effectieve manier om dit te bereiken is om de energie-efficiëntie verder te verbeteren en over te schakelen op schonere energiebronnen. Door middel van het digitaliseren en centraliseren van de tellers in een online platform, kan het verbruik in de toekomst ook sneller en meer in detail worden opgevolgd. Messe Düsseldorf heeft met haar industrie- en handelspartners en de adviesraad van de beurs afgesproken om de grote internationale verpakkingsbeurs interpack van 25 februari tot 3 maart 2021 te laten doorgaan. Hetzelfde geldt voor de parallelle onderdelen van de beurs. Vanwege de aanhoudende COVID-19 pandemie en de vrees voor een lager aantal bezoekers, krijgen alle deelnemende bedrijven korting op de deelnamevoorwaarden. Daarnaast is er een tijdelijk speciaal beëindigingsrecht voor alle exposanten die niet kunnen of willen deelnemen. De Fespa Global Print Expo is voorzien van 9 tot en met 12 maart in Amsterdam. De organisatoren zeggen dat zich nu al meer dan 200 standhouders hebben aangemeld. Dat is ongeveer de helft van de meer dan 400 exposanten die de beursorganisator voor ogen heeft. Nvdr: op de Fespa 2019 in München waren er meer dan 700 standhouders. Machinefabrikanten die al inschreven voor Amsterdam zijn Agfa, Brother, Canon, d.gen, Durst, Polyprint DTG, Zund, Summa en swissQprint. Eind 2020 zal de boekbinderij Sepeli definitief overgenomen worden door Hans van Damme. Frank Vermeulen, die zelf 35 jaar aan het hoofd staat van deze boekbinderij en het rustiger aan wil gaan doen, heeft er bewust voor gekozen om een zelfstandige overnemer te zoeken, en niet op te gaan in een grote groep. "Op deze manier blijven de specifieke en soms unieke mogelijkheden voor het binden van zowel softcovers als hardcovers beschikbaar voor alle drukkerijen en uitgeverijen in België, zowel voor de grote drukkerijen als de vele kleinere spelers in de grafische industrie van vandaag, waar jammer genoeg het aanbod van zelfstandige boekbinderijen de laatste tijd enorm is geslonken. Dit was tevens de wens van de vele trouwe en tevreden klanten die allen, na de interne aankondiging, hun blijk van tevredenheid hierover lieten blijken. Met Hans van Damme komt een man aan het hoofd van de boekbinderij die geboren is in de grafische sector, en die er zelf al meer dan 18 jaar ervaring in heeft opgebouwd." Frank Vermeulen zegt met al zijn ervaring beschikbaar te blijven om er voor te zorgen dat ook in de toekomst de boekbinderij Sepeli een betrouwbare partner blijft voor de realisatie van mooie boeken. En ook het personeel blijft aan de slag op de bekende locatie aan de Walgracht 26 te Evergem. Drukkerij Van Dingenen uit Eindhout wordt per einde 2020 onderdeel van Drukservice Impressa uit Herentals. Swa (2de generatie) en Kenneth (3de generatie) Van Dingenen laten hun klanten over aan de ploeg van Drukservice Impressa. Eigen productie en personeel was al langer afgebouwd en Swa en Kenneth gaan respectievelijk op pensioen of zoeken hun geluk verder buiten de hectische, sterk consoliderende grafische sector. Drukservice Impressa, zelf een fusie van drukkerijen van de families Bongaerts en Van Ge- nechten nog maar vier jaar geleden, is gevestigd in Herentals en specialiseert zich naast commercieel drukwerk in specifiek retail point-of-sale, luxedrukwerk, labels en verpakkingen. Het heeft bijna 40 medewerkers in dienst. Er worden geen personeelsleden overgenomen van Van Dingenen: Swa Van Dingenen gaat op pensioen, zoon Kenneth gaat de dienstverlenende sector in, en Lena Van de Velde, de laatste medewerkster in opmaak en orderbegeleiding, gaat aan de slag bij een klant. Het team van Drukservice Impressa zal zich over de klandizie van Van Dingenen ontfermen. Tot 17 december verandert er nog niets en blijft Van Dingenen varen onder eigen vlag. Vanaf 18 december, en dus verder vanaf 2021 vervoegt Van Dingenen en diens clienteel de vloot van Drukservice Impressa. drupa 2021 wordt geannuleerd en gaat online als 'virtual.drupa'De drupa 2021 wordt omwille van de coronaviruspandemie geannuleerd en zal pas in 2024 weer worden georganiseerd. Eerder was drupa 2020 om dezelfde reden al uitgesteld naar eind april 2021. Tussen de vorige drupa in 2016 en de volgende in 2024 zal dus niet minder dat 8 jaar liggen. Na nauw overleg met de exposanten en partners zal de editie 2021 van drupa worden afgelast vanwege de impact van de coronaviruspandemie. Het volgende evenement vindt zoals gepland plaats van 28 mei tot 7 juni 2024. Om het momentum vast te houden, houden de organisatoren een vierdaags digitaal evenement met de titel 'virtual.drupa'. Dat gaat door van 20 tot 23 april 2021, in de periode waarin drupa oorspronkelijk gepland was. "De pandemie heeft bij exposanten en bezoekers veel onzekerheid veroorzaakt over hun aanwezigheid op drupa 2021. Reis- en budgetbeperkingen hebben de situatie in de drukkerijsector verder verergerd," legt Erhard Wienkamp, COO van de Messe Düsseldorf, uit. "We hebben deze beslissing genomen in overleg met onze partners, die er volledig achter staan." Sabine Geldermann, Project Director Print Technologies, voegt hieraan toe: "Ons primaire doel blijft om de industrie op alle mogelijke manieren te ondersteunen om op nationaal en internationaal niveau contact te houden, hun netwerk verder te ontwikkelen en leads te genereren. Daartoe houden we van 20 tot 23 april een interim-evenement, waarbij we onze exposanten en bezoekers een extra verkoopkanaal aanbieden en hen in staat stellen om betrouwbare plannen te maken". Claus Bolza-Schünemann, voorzitter van Koenig & Bauer en voorzitter van drupa, juicht deze aanpak toe: "Een virtueel evenement is precies het juiste formaat in de huidige tijd," zegt hij. "Het bijwonen van drupa onder de gebruikelijke parameters was voor veel exposanten gewoonweg een te groot risico, gezien de dalende export- en omzetcijfers en de aanzienlijke reisbeperkingen, die ook gevolgen zouden hebben voor de bezoekers. Het nieuwe digitale forum is een virtueel platform, dat een betrouwbare pijler vormt en de mogelijkheid biedt om tot 2024 waardevolle communicatie binnen de branche te blijven voeren." "Het in oktober gelanceerde drupa-preview-platform biedt nu al een indruk van hoe 'virtual.drupa' eruit zal zien. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om zichzelf en hun innovaties virtueel te tonen, maar ook om bestaande contacten te onderhouden en nieuwe contacten te leggen via de matchmaking-functie. Daarnaast zal het conferentieschema van de vijf drupa-hotspots belangrijke stimulansen bieden en de agenda bepalen voor online kennisoverdracht. Zo zullen internationale sprekers uit verticale markten de succesverhalen van Future Technologies in de Cube presenteren en de toekomst van onze industrie schetsen." Interpack, de internationale beurs voor de verwerkings- en verpakkingsindustrie, wordt volgend jaar eveneens geschrapt. Deze expo zou van 25 februari tot 3 maart 2021 worden georganiseerd in de beurshallen in Düsseldorf. De redenen zijn dezelfde als voor drupa, namelijk de beperkingen die de Covid 19-pandemie met zich meebrengt. Er wordt uitgekeken naar een volgende normale interpack in mei 2023. De Messe Düsseldorf had eerder aan geregistreerde exposanten voorwaarden voor deelname met korting aangeboden en tegelijkertijd een speciaal beëindigingsrecht toegekend voor bedrijven die niet konden of wilden deelnemen. Fespa heeft zijn Global Print Expo 2021 en de samen georganiseerde European Sign Expo verschoven van maart naar oktober 2021. De locatie blijft behouden: het RAI-expositiecentrum in Amsterdam, Nederland. De verhuizing naar een andere datum volgt op het besluit dat alle internationale tentoonstellingen in de kalender van de RAI die gepland waren voor Q1, worden verplaatst naar Q2 of later. De beslissing is het gevolg van de aanhoudende onzekerheid over COVID-gerelateerde reisbeperkingen en quarantaineregels voor wie Nederland bezoekt.De Fespa Global Print Expo gaat nu door van 12 tot en met 15 oktober 2021 in dezelfde hallen van de RAI, waardoor Fespa de huidige plattegrond kan overzetten naar de latere datum. Fespa 2020 zou eerst van 24 tot en met 27 maart 2020 in Madrid doorgaan en werd dan verschoven naar 6 tot en met 8 oktober 2020, eveneens in Madrid. Daarna volgde nieuw uitstel en werd het 9 tot en met 12 maart 2021 in Amsterdam en nu dus 12 tot en met 15 oktober 2021 in Amsterdam. In maart van dit jaar - bij de eerste aankondiging van het uitstel van de expo - kondigde de beursorganisator nog aan dat de Fespa Global Print Expo 2021 in mei in München zou worden georganiseerd maar dat voornemen werd uiteindelijk aan de kant geschoven en het werd dus Amsterdam. Met de keuze voor de nieuwe datum in oktober 2021, wordt het wel een heel drukke periode voor de signbranche. De Belgische beurs Sign2Com in Kortrijk staat namelijk van 10 tot en met 12 oktober 2021 op het programma. Wordt ongetwijfeld vervolgd...