Inkjet: de toekomst van 1:1 marketing

Group Joos is geëvolueerd van een formulierendrukker naar een gediversifieerde leverancier van communicatiediensten via verschillende kanalen. Voor gedrukte communicatie heeft het naast conventionele druktechnieken ook toner- en inkjetprintsystemen in huis. Alex Joos is overtuigd van het groot potentieel van inkjet in deze digitale eeuw: "Inkjet is de toekomst van 1:1 marketing." Dat geloof heeft ook Mary Schilling: "De toekomst van print ligt voor een groot gedeelte in de handen van inkjet." In haar presentatie geeft ze 8 adviezen of inzichten aan printproductiebedrijven en klanten om succesrijk te zijn met inkjet. Haar verhaal heeft betrekking op high-speed rotatieinkjetpersen die werken met watergebaseerde inkten.
...

Group Joos is geëvolueerd van een formulierendrukker naar een gediversifieerde leverancier van communicatiediensten via verschillende kanalen. Voor gedrukte communicatie heeft het naast conventionele druktechnieken ook toner- en inkjetprintsystemen in huis. Alex Joos is overtuigd van het groot potentieel van inkjet in deze digitale eeuw: "Inkjet is de toekomst van 1:1 marketing." Dat geloof heeft ook Mary Schilling: "De toekomst van print ligt voor een groot gedeelte in de handen van inkjet." In haar presentatie geeft ze 8 adviezen of inzichten aan printproductiebedrijven en klanten om succesrijk te zijn met inkjet. Haar verhaal heeft betrekking op high-speed rotatieinkjetpersen die werken met watergebaseerde inkten.1. Variabele data en beeldenGepersonaliseerde en efficiënte printcampagnes kunnen dankzij inkjet nu aan de snelheid van sociale mediacampagnes voor alle soorten van drukwerk worden opgezet. De generatie Y, ook wel de generatie 'me', is gevoelig voor sterk gepersonaliseerde boodschappen. Uit cijfers over 2018 van de Data & Marketing Association in de V.S., blijkt dat gepersonaliseerde printcampagnes een response rate van 9% opleveren voor eigen adressenlijsten (het hoogste cijfer sinds 2003) en 4,9 % voor lijsten met prospecten. Gesegmenteerde direct mailing lijsten scoren het best.Schilling's tip: werk samen met printbedrijven die verstand hebben van data mining, creatieve marketing en variabele processen. Combineer DM met andere media. Een voorbeeld uit de praktijk: trigger marketing (moment marketing) in print en via digitale kanalen naar aanleiding van bijvoorbeeld de finale van een voetbalwedstrijd, om t-shirts voor die gelegenheid te verkopen.2. Inkjet is andersMet inkjet kan elk geprint exemplaar een uniek stukje drukwerk zijn. De digitale inkjettechnologie is niet alleen daarom totaal verschillend van offset. Inkjet kent geen ISO-gecertificeerde drukinkten die vrij tussen de machines van verschillende fabrikanten kunnen uitgewisseld worden; de kleurenruimte is anders; de juiste combinatie van inkt en papier beïnvloedt sterk het resultaat; de technologie evolueert nog steeds.Schilling's tip: om alle aspecten van de technologie te begrijpen zijn kennis en opleiding noodzakelijk. Klanten laten zich het best adviseren door bedrijven met expertise in inkjetprinten.3. Uitblinken in klantenpartnerschapOf customer intimacy. Overleg met klanten voor je met de uitwerking van een campagne begint. Het leveren van producten op maat impliceert dat je elkaars verwachtingen en doelstellingen begrijpt. Overleg over de data die nodig zijn, de grafische kwaliteit en extra mogelijkheden die voor een campagne in de strijd kunnen worden geworpen.Schilling's tip: neem tijd voor overleg. Ontwerp in functie van het project.4. WorkflowBespreek hoe de verschillende processen - van design tot print en afwerking /veredeling - het best kunnen worden georganiseerd. Het helpt om iedereen efficiënter te laten werken.Schilling's tip: ga op zoek naar efficiëntie, het bespaart kosten en tijd.5. KleurenmanagementHou rekening met de kleurenruimte van de machine. Elke inkt is ook anders, daarom is kleurenmanagement zo belangrijk.Schilling's tip: Creëer de juiste verwachtingen bij je klanten. Foute verwachtingen kunnen je klanten kosten.6. MediaHet drukwerkresultaat is afhankelijk van de papierkeuze. Selecteer papiersoorten in functie van de door de klanten gewenste drukresultaten. Niet-gestreken, gestreken of speciaal voor inkjet behandelde papiersoorten, ze leveren namelijk verschillende kleurenruimtes op.Schilling's tip: test papiersoorten.7. Deel je kennisHigh Speed inkjet evolueert snel: nieuwe inkjetkoppen, inkten, papierkwaliteiten, machines. Inkjet - zowel vellen, rotatie als grootformaat - wordt belangrijk. Traditionele fabrikanten zoals Heidelberg, de grootste drukpersenfabrikant van de wereld, investeren geld en tijd in de technologie.Schilling's tip: wees transparant en deel je kennis met anderen om een goed beeld te krijgen van de stand van zaken van de technologie.8. Creëer partnerschappenDe techniek is nieuw voor veel partijen. De voordelen en verschillen met offset zijn groot. Geef opleiding en verstrek kennis over alle aspecten van traject en proces.Schilling's tip: 'Partners together, we can!'Schilling ziet inkjet vooral knagen aan het marktaandeel van toner. "Inkjet is voor productieprinten sneller dan tonerprinten en kan op bredere machines worden toegepast. Tonermachines hebben bovendien het nadeel onderhoudsintensief te zijn. Een nadeel van inkjet zijn de dure inkten. Oplossingen met kleurenmanagementsoftware kunnen het inktverbruik helpen reduceren. Op de volgende drupa zullen weer nieuwe inkjetpersen gelanceerd worden. De concurrentie en het stijgende inktvolume zullen hopelijk zorgen voor lagere inktprijzen. Tonermachines blijven geschikt voor kleinere oplages en drukwerk op zwaardere papiergrammages. Offset en inkjetprinten zijn als broer en zus. Ze blijven naast elkaar bestaan. Het is een kwestie van calculeren en toepassingen.High-speed inkjet is niet alleen geschikt voor het drukken van transactioneel-, DM-drukwerk en boeken, maar ook voor het drukken van magazines, verpakkingen en commercieel drukwerk. Het toepassingsgebied breidt gestaag uit. Verkoop in de eerste plaats de voordelen en niet de technologie. Inkjet is geen slechte offset. Inkjet is 'cool' en we moeten het 'cool' maken. Met inkjet kan je op alle materialen en objecten spuiten: papier, hout, kunststof, rechtstreeks op wanden en vliegtuigvleugels, biosensors en voedsel gaan printen, enz."Alex Joos is voorzitter van eFORMA, een netwerkvereniging van bedrijven uit Europa, Japan, Zuid-Afrika, Australië en Argentinië. Het hoofdkwartier bevindt zich in Zwitserland waar de algemene vergadering wordt gehouden. Mary Schilling was er spreker. Alex Joos nam de gelegenheid te baat om haar voor een inkjet update en kleinschalig evenement de dag ervoor uit te nodigen bij Group Joos.De leden van eFORMA zijn voormalige formulierendrukkerijen die zich de voorbije jaren hebben omgevormd tot business communication service providers. Het netwerk dient om markt- en technologische inzichten met elkaar te delen en te vergelijken door middel van benchmarking. De ondernemingen hebben verschillende technologieën en machinemerken onder dak. Group Joos zelf beschikt naast tonersystemen van ondermeer Xerox waaronder een recente Iridesse waarmee metaalkleuren kunnen worden geprint, over een 520 mm brede Canon Océ ImageStream 2400 high-speed rotatieinkjetpers waarmee variabele informatie aan 160 m/min kan worden geprint. Dat kan op standaard offset gestreken en niet-gestreken papiersoorten. Maar net zo goed beschikt Group Joos over HP inkjettechnologie bij het Duitse Michael Schiffer Dialog Gmbh in Duitsland, waarin het voor 50% partcipeert. Het marktpotentieel op de grote Duitse markt en de expertise van Group Joos moeten gaan zorgen voor de verdere uitrol van 1:1 communicatie door middel van productieprinten in inkjet.