WIJNEN

Een retrokoffer als cadeaupakket
...

Een retrokoffer als cadeaupakketMerk en design: Jean Leon (Spanje)Producent van de verpakking: Grafopack (Spanje)Karton: Stora EnsoVoor het Spaanse wijnmerk Jean Leon werd een cadeaupakket in de vorm van een reiskoffer ontworpen waarin een collectie van flessen wijn verpakt wordt. De verpakking ziet er als een oude leren koffer uit die voorzien is van nepzelfklevers met uiteenlopende bestemmingen. Het kraftkarton CKB van Stora Enso werd gecombineerd met een materiaal met kleine groefjes en een matte folie om het uiterlijk van een materiaal uit vervlogen dagen te imiteren. De sloten en het lederen handvat verlenen de verpakking een extra ambachtelijk aspect. Het resultaat: de retroverpakking voor hoogwaardige kwaliteitswijnen is een imitatie van de oorspronkelijke reiskoffer die Jean Leon gebruikte tijdens een clandestiene reis naar de Verenigde Staten. Zodra de vloeibare inhoud uit de verpakking genomen is, kan die laatste nog als een klein reiskoffertje gebruikt worden. Het ontwikkelingsteam van Grafopack heeft meer dan een gewone doos gecreëerd: de aantrekkelijke verpakking die in de verkooppunten aangeboden wordt, onderstreept ook nog eens de geschiedenis van het merk."Call Me When It Rains"Merk: ValoriProductie van de etiketten: Industria Grafica Eurostampa Spa/Modulsi Srl (Italië)Design: Spazio Di Paolo (Italië)Papier: Arconvert Materica Gesso Ultra WS + Arconvert Habana Wood'Call me when it rains' (roep me maar als het regent) is de naam van het gamma biowijnen van het Italiaanse wijnhuis Valori. Voor het grafische ontwerp van de etiketten voor die wijnen heeft de Italiaanse studio Spazio Di Paolo zich gebaseerd op marketingonderzoek en op analyses van de marktpositionering. Dat leverde een visuele code op die bij de filosofie van het wijndomein aansluit. "De sleutel om deze verpakking te lezen, is het weer. De gekleurde paraplu's en de verschillende gulden regenbuien ondersteunen het verhaal," verduidelijkt Spazio Di Paolo. De relatie tussen de mens en het klimaat was de inspiratie voor het ontwerp van de etiketten voor deze biologische wijnen. Goede wijnbouwers kunnen alleen maar aan de geneugten van het gezinsleven deelnemen wanneer de regen hen verhindert om naar de wijngaarden te gaan. De etiketten, op basis van het papier Arconvert (Materica Gesso en Habana Wood 180 g/m2), zijn bestand tegen ijswater. Met Habana Wood krijgt elke fles een zelfklevende laag uit echt hout die elk etiket een uniek aspect verleent. Voor de druk werd een beroep gedaan op twee Italiaanse bedrijven (offset en zeefdruk). De éne drukkerij stond in voor de dubbel gelaagde etiketten (papier en hout), de andere voor de rest van de lijn. Sommige motieven op de etiketten werden met foliedruk en Kurz-folie afgewerkt.Verpakkingscollectie van MuttiMerk: MuttiFabrikant van de kartonverpakking: Artigrafiche (Italië)Grafisch ontwerp: Auge Design (Italië)Karton: Kraft AvanaHet Italiaanse grafische bureau Auge Design heeft zes verpakkingen - in een beperkte reeks - ontworpen voor de verschillende sauzen en tomaten van Mutti. Die verpakkingen combineren de Italiaanse traditie met een hoge kwaliteit en een doordacht design. Glazen flessen, in karton verpakte tubes en conservenblikken worden met uiteenlopende grafische technieken tot hoogwaardige verpakkingen getransformeerd: offsetdruk, zeefdruk, vergulden. "Het kwaliteitsproduct wordt grafisch weergegeven als een dialoog tussen de toekomst en het verleden," vertelt het agentschap Auge Design. Krachtige motieven moderniseren het merk terwijl de vintageverpakking en het kraftpapier het traditionele en ambachtelijke karakter onderstrepen. Op basis van de oorspronkelijke verpakking heeft het aanbod van Mutti een nieuwe, luxueuze look gekregen met verguldsels en levendige kleuren die met de drager contrasteren."Spaghetti lunghi avvolti a mano"Merk: Di MartinoFabrikant van de verpakking: Grafica Nappa (Italië)Designer: Dolce & GabbanaPapier: Fedrigoni Sirio White/White 90g/m2'Lange en met de hand verpakte spaghetti': dat is de naam van de verpakking die voor de pastaproducent Di Martino gecreëerd werd. Al sinds 1912 verpakt Di Martino sommige van zijn beste pasta's met de hand. De traditie zet zich voort tot in het nieuwe ontwerp dat de vormgevers Dolce & Gabanna ontworpen hebben - meer bepaald door majolicakleuren en vertrouwde Italiaanse symbolen in het ontwerp te integreren. De fusie van de stijlen en kleuren creëert een warm aandoende en amusante verpakking. De spaghetti wordt gewikkeld in papier van Fedrigoni dat door de Milanese drukkerij Grafica Nappa bedrukt is.Seizoensgebonden cadeauverpakkingenMerk: Philip's biscuitsFabrikant van de verpakking: Grafische groep Matthys (Turnhout)Grafisch ontwerp: Sara Gunnarsson, Quatre mainsKarton: Iggesund Invercote Creato 300 g/m2Manden, konijnen, eieren - de kartonnen cadeauverpakkingen garanderen de artisanale koekjes van Philip's Biscuits een aparte positie op de markt. Philip's Biscuits is een ambachtelijke luxebakkerij uit Antwerpen. Het agentschap Quatre Mains ontwierp die speciale collectie verpakkingen ter gelegenheid van Pasen en werkte daarvoor samen met de Grafische Groep Matthys, de specialist in koudfoliedruk. De paasverpakkingen die in offset gedrukt waren, werden afgewerkt met een metaalkleurige laag om de aandacht van de consument te trekken. Nancy Van Dijck van de Grafische Groep Matthys haalt Prof. Dr.ir. Roland ten Klooster, Professor Packaging Design & Management aan de Universiteit van Twente (Nederland), aan om die keuze te rechtvaardigen: "Wat we het eerst zien, zijn de contouren van een product. In een tweede fase merken we de kleur, het logo, het merk en het grafische ontwerp op. De producten vallen op dankzij de weerspiegeling van het licht op de metaalkleurige film van de verpakking. Dat roept een indruk van beweging op en trekt de aandacht van onze hersens." Het agentschap Quatre Mains had eerder al een nieuwe, visuele identiteit voor Philip's Biscuits ontworpen met een modern en tijdloos verpakkingsontwerp. Het nieuwe ontwerp kan afhankelijk van het seizoen (Sint-Valentijn, Sinterklaas, enz.) als een andere cadeauverpakking aangeboden worden. Omdat het bedrijf zijn koekjes ook buiten Europa wil uitvoeren, werd ook rekening gehouden met het Antwerpse en Belgische patrimonium. De emblematische toren van de kathedraal, met zijn lineaire stijl, was een inspiratiebron voor het ontwerp, aldus nog Quatre Mains.Nieuwe, ludieke en kleurige lookMerk: Delicata, Albert HeijnConcept: ...,staat (Amsterdam, www.staat.com)Delicata is een chocolademerk dat in 1926 door de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gecreëerd werd. Het merk Delicata dat zich als een kwaliteitsproduct tegen een betaalbare prijs voor het grote publiek profileert, heeft nooit zijn functionele doelstelling overstegen en werd niet naar waarde geschat. Om het product een nieuwe dynamiek te geven, om de bekendheid van het merk bij de consument te vergroten en om beter tegen de concurrentie te kunnen opboksen, heeft Albert Heijn zijn chocolademerk een nieuwe positie op de markt willen geven. Om dat doel te bereiken, waren niet alleen een inspirerend merkidee nodig, maar ook een herkenbare visuele identiteit en een stimulerende en opvallende verpakking. Op basis van vier profielen van chocoladeconsumenten werden vier collecties voor een dertigtal smaken ontwikkeld: de dagelijkse, de enthousiaste, de avontuurlijke en de puristische consument. En de vier collecties slagen erin om een sterk visueel merk te creëren met een duidelijke kleurcode en een coherente merkidentiteit. Het algemene concept speelt met kleuren en grafische vormen om een dynamisch en origineel beeld in het leven te roepen.Ambachtelijk en authentiek snoepgoedMerk: Claudio BiscottiGrafisch design: Dessein, AustraliëDrukprocedé: offset en metaalfolieHet aanbod van de koekjesfabrikant Claudio Biscotti omvat meer dan 400 soorten van koekjes die volgens authentieke, regionale recepten vervaardigd worden. Claudio Biscotti die zijn koekjes op ambachtelijke en kleine schaal produceert, wou vijf koekjes die zijn voorkeur wegdragen, een sterkere aanwezigheid op de markt bezorgen. Die koekjes worden nu aangeboden in verpakkingen die dezelfde liefde en zorg uitstralen als die waarmee de zoetigheden zelf vervaardigd worden. De koekjes worden tegelijkertijd als een lekkernij en als een ambachtelijk cadeau aangeboden. Om dat mogelijk te maken, werden twee dozen gecreëerd die in elkaar passen, de ene wit en de andere gekleurd. Boven op de buitenste doos wordt een verfijnd zegel dat met een goudkleurige film opgewaardeerd is, aangebracht. Op de voorzijde maakt een uitsnijding in de vorm van een koekje dat de foto van de inhoud van de binnenste doos zichtbaar is. De verschillende kleuren voor de basisdoos maken het mogelijk om de verschillende smaken van elkaar te onderscheiden. Tegelijk wordt het verhaal achter het koekje uit de doeken gedaan, alsook de beste manier om ervan te genieten. De kleurrijke, opvallende en hedendaagse verpakking van dit koekjesgamma weerspiegelt de traditionele waarden van het product en maakt van het uitpakken een hele ervaring, nog voor je de koekjes geproefd hebt. De koekjesproducent die in Australië gevestigd is, heeft de grafische studio Dessein gekozen om de look van zijn kartonnen doosjes te creëren.Een luxueuze zak voor dropMerk: Kouvolan LakristiProductie van de verpakking: Cadpack, FinlandOntwerp van de verpakking: Metsä BoardPapier: Metsä BoardKouvolan Lakristi, een Finse producent van drop, zocht extra distributiekanalen voor zijn snoepgoed. Om dat project te realiseren, investeerde hij in een originele verpakking waarvoor hij met Metsä Board samenwerkte. Het resultaat is een vergulde verpakking met pregingen die ontworpen is om op een luxueus lederen etui te lijken. De verpakking wordt vervaardigd met het vlakke vouwkarton MetsäBoard Prime FBB 355 g/m2. "We wilden een verpakking met een maximale impact en die blijk geeft van een groot ecologisch bewustzijn. Voor onze drop gebruiken we zuivere en natuurlijke grondstoffen, net zoals voor het verpakkingskarton," legt Timo Nisula, de eigenaar van Kouvolan Lakristi, uit. Het karton wordt gelamineerd en wordt verschillende keren gepreegd. De verpakking wordt geproduceerd door het Finse Cadpack.Een doosje voor een haute couture parfumMerk: Jimmy ChooFabrikant van de verpakking: Draeger Impression et Cartonnage (Frankrijk)Design: IggesundPapier: Iggesund Invercote GHet kartonnen doosje voor het parfum EAU van Jimmy Choo dat in 2017 op de markt kwam, is een verpakking die eenvoud, minimalisme en sierlijkheid combineert, maar die wel complexe handelingen vereist. De productie van deze verpakking, die op de merknaam, de naam en de beschrijving na, helemaal bleekroze is, vergt niet minder dan 12 stappen. Het Franse afwerkingsbedrijf Draeger en de houder van de Interparfum-licentie hebben voor het karton Invercote G van Iggesund Paperboard gekozen. De binnenen buitenzijde van de verpakking werden in offset gedrukt. De buitenzijde werd bovendien versierd met een structuur in de vorm van een slangenhuid en met twee tekstregels op de voorzijde. De doos werd met een zacht aanvoelende folie gelamineerd en werd daarnaast nog voorzien van een matte, gewafelde vernis, een zilverkleurige film en een holografische film. "De beslissing om Invercote G te gebruiken, werd ingegeven door het gladde oppervlak van dat karton. Dat maakte het mogelijk om de kleur en het reliëf van ons ontwerp heel getrouw te reproduceren. Tegelijk konden we over de hele verpakking bij de weergave van de slangenhuid een uitzonderlijk resultaat verkrijgen," legt Axel Marot, Directeur Supply Chain & Operations bij Interparfum, uit.Lampenverpakkingen in de vorm van insectenMerk: CS ElectricGrafisch ontwerp: Angelina Pischikova en Anna OrlovskayaVoor het Wit-Russische merk CS Electric heeft grafisch ontwerpster Angelina Pischikova in samenwerking met illustrator Anna Orlovskaya, lampendoosjes ontworpen die uitblinken in creativiteit. Voor de verschillende verpakkingen werd heel zorgvuldig een insect uitgekozen waarvan de morfologie zo nauw mogelijk aansloot bij de vorm van de lamp die erin verpakt moet worden. Libel, bij, kever, ... De illustraties van de insecten lijken wel oude etsen en worden op een witte of nachtblauwe achtergrond weergegeven, respectievelijk in het zwart of het wit. De twee artiestes hebben zich op oude fysicaboeken geïnspireerd en hebben tal van elektrische circuits en illustraties van wetenschappelijke experimenten in hun gravures geïntegreerd. Het idee om het licht met insecten te vergelijken, komt van uitvinder Thomas Edison die beweerde dat de glimworm een ideale bron van koud licht is. Het concept mondde uit in een reeks van prachtig geïllustreerde verpakkingen waarin een deel van het lichaam van de insecten uitgestanst is, zodat de lampen in de verpakking zichtbaar worden.