Nieuwe machines

We zetten het nieuwe jaar traditiegetrouw in met goed nieuws. En investeringen zijn altijd al een belangrijke indicator geweest voor ondernemersvertrouwen en optimisme. Niet iedereen steekt zijn investeringsplannen immers in de koelkast, ondanks de vertragende economie en de rendabiliteit die onder druk staat. Innovatie en energie-efficiëntie zijn belangrijke drijfveren om te investeren. Ook in de grafische sector wordt er geïnvesteerd. Dat wijst op dynamiek in onze branche, ondanks het huidige economische klimaat. Een greep uit de investeringsplannen: Daddy Kate, de familiale drukkerij uit Sint-Pieters-Leeuw, maakte bekend dat ze deze maand een nieuwe HP Indigo 100K-pers installeert. "Het ligt niet voor de hand om in deze crisistijden een dergelijke investering te doen, maar we zijn ervan overtuigd dat we moeten blijven investeren om onze toekomst veilig te stellen", stelt het bedrijf op zijn Facebook-pagina. Daddy Kate, dat sedert 2014 in de digital...

We zetten het nieuwe jaar traditiegetrouw in met goed nieuws. En investeringen zijn altijd al een belangrijke indicator geweest voor ondernemersvertrouwen en optimisme. Niet iedereen steekt zijn investeringsplannen immers in de koelkast, ondanks de vertragende economie en de rendabiliteit die onder druk staat. Innovatie en energie-efficiëntie zijn belangrijke drijfveren om te investeren. Ook in de grafische sector wordt er geïnvesteerd. Dat wijst op dynamiek in onze branche, ondanks het huidige economische klimaat. Een greep uit de investeringsplannen: Daddy Kate, de familiale drukkerij uit Sint-Pieters-Leeuw, maakte bekend dat ze deze maand een nieuwe HP Indigo 100K-pers installeert. "Het ligt niet voor de hand om in deze crisistijden een dergelijke investering te doen, maar we zijn ervan overtuigd dat we moeten blijven investeren om onze toekomst veilig te stellen", stelt het bedrijf op zijn Facebook-pagina. Daddy Kate, dat sedert 2014 in de digitale print actief is, na de overname van de Brusselse drukkerij PAG, is niet aan zijn eerste digitale pers toe. De drukkerij kocht in 2019 een eerste digitale B2-printer, een HP Indigo 12000. "Veel sneller dan voorzien draaide die printer 24 uur per dag. Daarom investeren we nu in een tweede digitale B2-printer om onze snelle groei in stand te houden. 35 procent van onze omzet realiseren we vandaag met digitale druk, waardoor we een van de grootste experts in digitale druk in de Benelux en Frankrijk zijn", stelt het bedrijf. De personalisatie op grote schaal is dan ook een van de troeven van de drukkerij. De nieuwe HP Indigo maakt deel uit van een reeks van investeringen ter waarde van vier miljoen euro die in de loop van drie maanden zijn gedaan. Met onder andere een grootformaatprinter Jeti Tauro H2500LED, een HP Indigo 7eco en een offsetpers Heidelberg Speedmaster (18.000 vel/uur). Enveloppenfabrikant Elep uit Lommel investeert op zijn beurt voor het eerst in digitale druktechnologie, echter met de bedoeling om etiketten te produceren. Elep heeft voor de digitale inkjet geopteerd met een systeem van de Japanse fabrikant SCREEN. Het bedrijf diversifieert in de etikettendruk om zijn activiteiten op lange termijn te borgen (daarover leest u meer op blz. 28). Heremans Printing komt eveneens met goed nieuws, dit keer op het domein van de offsetdruk. De commerciële drukkerij uit Lennik heeft geïnvesteerd in een offsetpers van de Japanse constructeur Ryobi, de RMGT 970ST (een 5-kleurenpers). Volgens Heremans Printing zal de nieuwe pers vanaf februari operationeel zijn. De Luikse drukkerij Snel heeft dan weer in verschillende afwerkingsmachines geïnvesteerd om haar machinepark te moderniseren en productiever te maken. Het gaat om een nieuwe snijmachine, een brocheereenheid met driesnijder die de productie van de inkjetrotatieprinter aanvult en een derde naaimachine. "In Wallonië is er niemand die nog boeken naait", rechtvaardigt Roland Soubras, de directeur van Snel, de aankoop. Voor meer investeringsnieuws verwijzen we u graag naar onze volgende nummers en onze online kanalen. Ghiandoni, de voormalige drukkerij Oleffe uit Court-Saint-Etienne (Waals-Brabant), wil zijn kansen vergroten door nieuwe papierwaren op de markt te brengen en nieuwe markten te veroveren. Het bedrijf dat zich in de productie van bedrijfskalenders gespecialiseerd heeft, stelde deze maand op de Paper Show in Mechelen ook een ruim gamma kalenders onder het merk Ghiandoni voor. Die kalenders voor het grote publiek worden in boek- en papierhandels in België aangeboden (u leest er meer over op blz. 30). Een ander grafisch product verovert eveneens een plaats op de Belgische markt. Twee jonge ondernemers uit het Henegouwse Thuin zijn in december vorig jaar gestart met de productie en online verkoop van vintage affiches. Aurélien Dehon en François De Gheselle, die verslingerd zijn aan hun regio, hebben AFISO opgericht, een bedrijf dat affiches maakt met afbeeldingen van Belgische monumenten, sites en plekken. Die affiches die op een lokaal publiek mikken, worden in een beperkte oplage geproduceerd door Lebrun Communication uit Beaumont. De eerste collectie van drie affiches, waarin Thuin centraal staat (met grafische representaties van de abdij van Aulne, de distillerie de Biercée en het belfort van Thuin), is te koop op de webwinkel afiso.store. De term 'collectie' is hier zeker op zijn plaats omdat elke affiche genummerd is. De twee jonge starters willen elke maand een nieuwe collectie uitbrengen die een regio van het Belgische patrimonium belicht. Een vergelijkbaar initiatief zag al in 2020 het licht met de tweetalige webshop 'L'affiche belge' die een ruime waaier honderd procent Belgische posters, ansichtkaarten en toeristische kalenders aanbiedt in een moderne vintagestijl (u leest er meer over in ons nummer van februari 2023).