Productmanager Voshart schetst hoe de ontwikkeling van de ZeroTape dispenser gestalte kreeg. "Voor Topa is wat er bij de klant gebeurt steeds het uitgangspunt. In dit specifieke geval zijn we op de werkvloer gaan kijken hoe dozen worden gesloten en hoe gebruikers dit in de praktijk ervaren. We stelden vast dat zij vaak fysieke klachten krijgen doordat ze steeds dezelfde handeling uitvoeren. Wij zijn vervolgens gaan kijken hoe wij in dit proces samen dingen konden gaan verbeteren. Zo kwam de optimale vorm van een tapedispenser die dagdagelijks door iemand wordt gebruikt om dozen te sluiten naar boven. In dat opzicht wijken wij bij Topa toch af van een klassieke verpakkingsgroothandel. Wij willen niet alleen leverancier zijn, maar een inhoudelijke gesprekspartner." Marketing manager Proost vult aan. "Wij hebben in België en Nederland diverse packaging consultants die samen met onze klanten verder gaan dan alleen verpakken. Dus ook hoe de klant zijn verpakkings- en arbeidsprocessen waardeert. En hoe deze verbeterd kunnen worden. In totaal hebben zij, samen met ook onze interne verpakkingsspecialist...

Productmanager Voshart schetst hoe de ontwikkeling van de ZeroTape dispenser gestalte kreeg. "Voor Topa is wat er bij de klant gebeurt steeds het uitgangspunt. In dit specifieke geval zijn we op de werkvloer gaan kijken hoe dozen worden gesloten en hoe gebruikers dit in de praktijk ervaren. We stelden vast dat zij vaak fysieke klachten krijgen doordat ze steeds dezelfde handeling uitvoeren. Wij zijn vervolgens gaan kijken hoe wij in dit proces samen dingen konden gaan verbeteren. Zo kwam de optimale vorm van een tapedispenser die dagdagelijks door iemand wordt gebruikt om dozen te sluiten naar boven. In dat opzicht wijken wij bij Topa toch af van een klassieke verpakkingsgroothandel. Wij willen niet alleen leverancier zijn, maar een inhoudelijke gesprekspartner." Marketing manager Proost vult aan. "Wij hebben in België en Nederland diverse packaging consultants die samen met onze klanten verder gaan dan alleen verpakken. Dus ook hoe de klant zijn verpakkings- en arbeidsprocessen waardeert. En hoe deze verbeterd kunnen worden. In totaal hebben zij, samen met ook onze interne verpakkingsspecialisten en -engineers, wel 15.000 contactmomenten per jaar, in diverse sectoren, variërend van de foodsector, e-commerce, logistiek tot farma. Zij zijn de voelhorens van ons bedrijf." Al die informatie heeft volgens Topa geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe tapedispenser die veel ergonomischer in gebruik is dan andere, klassieke tapedispensers. "Daar wordt met een hoek van 53 graden van de pols ten opzichte van de hand gewerkt, waar dat met de ZeroTape dispenser maar 12 graden is", aldus Proost. "Dat is veel minder belastend voor de pols, schouders en armen." Volgens Topa betekent de dispenser 75 procent minder belasting op spieren in pols, arm en schouder en 25 procent minder spieractiviteit in vergelijking met andere dispensers. Deze percentages zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van het 'Department of Ergonomics' aan de universiteit van het Duitse Siegen. Dat komt volgens de leverancier ook door minder rolwissels, omdat de taperollen bijna drie keer zo lang zijn en afrollen makkelijk gaat met een geventileerd handvat. "De ZeroTape dispenser is bijna volledig uit kunststof, waardoor ze lichter is dan generieke dispensers", verklaart Proost. "Maar ze zijn net zo sterk. Dat blijkt uit valtesten die we zelf hebben gedaan in ons Topa Institute. Omdat kunststof dispensers van zichzelf lichter zijn, kan het gewicht van de rol tape omhoog, zonder dat het geheel in gewicht toeneemt. Door de toepassing van een speciale kleinere kern (38 mm) kan er tot wel 150 meter tape op een rol zitten in plaats van de gebruikelijke 66 meter. Dit zorgt voor kleinere volumes, minder CO2-uitstoot en uiteindelijk ook minder afval. En duurzaamheid is waar klanten om vragen. Daarbij wordt Zero Tape ook nog eens CO2-neutraal, in Europa, geproduceerd." Proost vervolgt: "Een ander voordeel van de ZeroTape dispenser is dat het mesje heel makkelijk vervangen kan worden met een eenvoudige klikhandeling. Dat was vroeger een banaal iets. Als een mesje dan versleten was, gooide je de dispenser gewoon weg. Maar het scheelt toch een heleboel afval als je diezelfde kunststof dispensers kunt voorzien van een nieuw mesje." Voshart vertelt dat de ontwikkeling van de ZeroTape dispenser een kleine drie jaar geleden in gang is gezet. "Het is een nieuw apparaat, dat je niet zo maar van de ene dag op de andere geproduceerd hebt en kunt gebruiken. Je ontwikkelt een apparaat en gaat dan in de praktijk testen of het klopt wat je in gedachte had. En dan moet je er vervolgens nog wel een aantal kinderziektes uithalen voordat je het product op de markt kunt brengen." Door de coronacrisis en de daardoor groeiende e-commerce sector ziet Topa als leverancier een enorme groei van de afzet van kartonnen verpakkingen. Maar Proost haalt ook de duurzaamheidsslag aan die continu bezig is op het vlak van onder andere wikkelfolie die Topa eveneens levert. "Met Fiber Film zorgen wij ervoor dat de klant 40 procent minder folie om zijn pallet hoeft te wikkelen en deze dus niet de verpakkingsketen instuurt." Voshart vult aan dat het percentage recyclaat in de wikkelfolie ook nog steeds toeneemt. "Daarbij gebruiken we al kunststoffolie die als industrieel afval uit de bedrijven komt, maar ook steeds meer post-consumer kunststof recyclaat dat afkomstig is uit verpakkingsafval van consumenten." Voor Proost en Voshart is het afwachten wat er na de coronacrisis gebeurt met betrekking tot online verkopen. Voshart: "Het is best spannend wat er gaat gebeuren als corona voorbij is. Blijven wij met zijn allen bestellen of hollen we straks weer massaal naar de winkel? Ik vind dat heel moeilijk te voorspellen. Maar dat meer mensen nu hun weg hebben gevonden naar online shoppen, is zeker." Qua duurzaamheid werkt Topa meer en meer samen met lokale partners als het gaat om de inkoop van grondstoffen. Voshart: "Dat is ook ontstaan, omdat er bij het begin van de coronapandemie belemmeringen waren om grondstoffen uit andere landen te halen. Bovendien zijn de containerprijzen hard gestegen in het afgelopen jaar. En de vraag van onze klanten naar duurzame producten neemt steeds meer toe."