Hoe kunnen merken hun volledige potentieel bereiken met behulp van verpakkingsontwerp en -productie? Om die vraag te beantwoorden presenteert Drupa innovatieve verpakkingsoplossingen in Touchpoint Packaging. Dit moet volgens de beursorganisatie een hotspot worden onderwerpen voor met betrekking tot de toekomst van verpakkingen.
...

Hoe kunnen merken hun volledige potentieel bereiken met behulp van verpakkingsontwerp en -productie? Om die vraag te beantwoorden presenteert Drupa innovatieve verpakkingsoplossingen in Touchpoint Packaging. Dit moet volgens de beursorganisatie een hotspot worden onderwerpen voor met betrekking tot de toekomst van verpakkingen. "Spelers uit de industrie, vertegenwoordigers van handel en universiteiten, ontwerpers, materiaalleveranciers, drukkers en converters - ze komen allemaal samen op Touchpoint Packaging op Drupa 2024. Dit is de plek om te discussiëren over de toekomst van verpakkingen, gezamenlijke projecten te presenteren en vooral om merkeigenaren inzicht te bieden in de mogelijkheden van drukwerk in verpakkingen en geavanceerde technologieën." Onder het motto 'Klaar om verpakkingen opnieuw te definiëren?' moet Touchpoint-verpakkingen waardevolle input leveren met speciale aandacht voor de behoeften van de consument, technische ontwikkelingen, wettelijke randvoorwaarden en in het bijzonder voor het volledige potentieel van verpakkingen in marketing. "Bezoekers kunnen oplossingen en inspiraties vinden voor hun food-, non-food-, farmaceutische en cosmetische merken", aldus Messe Düsseldorf. Zij erkent: "Als groeimarkt speelt de verpakkingssector een sleutelrol voor de grafische industrie en wordt het daarnaast beschouwd als een aanjager van innovatie." Messe Düsseldorf heeft opnieuw de handen ineengeslagen met de European Brand and Packaging Design Association (EPDA) om de beurs conceptueel en operationeel te ondersteunen. EPDA bevordert de dialoog tussen ontwerpbureaus, de verpakkingsindustrie en merkeigenaren. Verpakkingsexperts in de hele waardeketen, van materiaalinkoop tot productie, workflow en afwerking, zijn partners en actieve deelnemers aan het initiatief bij Drupa. Met 4evergreen, Actega, Adobe, Esko, Heidelberg, Henkel, HP, Huber Group, Hybrid Software Group, Koenig & Bauer, Landa, Leonhard Kurz, Linked2Brands, Manroland Goss, Mayr-Melnhof, Mondi, Saueressig, STI, X-Rite en Zecher nemen in totaal twintig marktleiders deel. Het initiatief omvat ook spannende projecten en innovaties op het gebied van verpakkingen. Als content- en mediapartners zullen ook Mintel en Packaging Europe hun expertise inbrengen. "Wat is belangrijk bij het ontwerpen van duurzame verpakkingsconcepten en hoe wordt AI (artificiële intelligentie) een aanjager van innovatie in de productie en het ontwerp van verpakkingen?", aldus de organisatoren over de insteek van het platform. "De primaire focus van Touchpoint Packaging zal liggen op de megatrends van duurzaamheid en digitalisering. Op basis van de bevindingen van wereldspelers als Heineken, Ritter Sport en Lego over de belangrijkste uitdagingen op het gebied van verpakkingen, werd Touchpoint Packaging bedacht als inspiratiehub met vijf thema's." 'Neo-ecologie' richt zich op circulaire economie en duurzaamheid; 'Connectiviteit' kijkt naar geavanceerde technologieën; 'Glokalisatie' biedt ideeën over het balanceren tussen wereldwijde efficiëntie en lokale relevantie'; 'Consumer Mind' presenteert de belangrijkste consumententrends en 'Future Regulations' geeft informatie over het omgaan met nieuwe duurzaamheidseisen. Partnerships hebben in het verleden vaak geleid tot creatieve en duurzame verpakkingsoplossingen, aldus de organisatoren. "Daarom promoot Touchpoint Packaging ook dit jaar weer waardevolle samenwerkingsprojecten. Zo zullen de ontwerpschool NABA en haar industriepartners Mondi, Landa en Koenig & Bauer gezamenlijk de resultaten van hun werk presenteren. De beste product- en verpakkingsoplossingen uit dit project worden geproduceerd en gepresenteerd op de beurs. Daarnaast kunnen bezoekers de winnende projecten van de EPDA Future Packaging Award zien. Het Touchpoint Programma bestaat tijdens Drupa uit dagelijkse keynotes, panels en rondetafel-gesprekken, met als hoogtepunt de voordracht van Mintel. Het marktonderzoeksbureau analyseert consumententrends, productintroducties en nieuwe verpakkingen wereldwijd en voorziet zijn klanten zo van exclusieve kennis en expertise om de concurrentie ruim voor te blijven. Op Drupa 2024 zal de focus liggen op AI als aanjager van innovatie voor de verpakkingsindustrie. Benjamin Punchard, directeur global packaging insights bij Mintel, zal het hebben over AI-technologieën zoals machine learning en robotica-automatisering die productie- en toeleveringsketens optimaliseren en tegelijkertijd een duurzaam en consumentgericht verpakkingsontwerp mogelijk maken. Pioniers als Nestlé en Coca-Cola gebruiken AI al om de kwaliteitsborging en marketing te verbeteren. Karel Golta, CEO van Indeed Innovation zal als 'innovatierebel' op Drupa verschijnen. Zijn lezing benadrukt het belang van de circulaire economie om een duurzaam wereldwijd ecosysteem te bevorderen. Golta roept bedrijven op om innovatie te heroverwegen en gedurfde stappen te zetten om de toekomst van al het leven op aarde te verbeteren. Volgens Golta speelt de kracht van design een sleutelrol in dit proces. Dr. Stefan Köhler, hoofd circulaire innovatie bij de STI Group, en Sonja Bähr, verpakkingsanalist bij Tilisco, zullen samen centrale aspecten van duurzame verpakkingen presenteren om te voldoen aan de Europese verpakkingsverordening. De focus zal liggen op de naleving van de wet en het bevorderen van duurzaamheid in de verpakkingsindustrie. In een inspirerende discussie zullen Stefan Hilß, CEO van Linked2Brands, en Güneri Tugcu, senior partner manager bij Amazon, benadrukken hoe bedrukte verpakkingen - een klassiek contactpunt voor consumenten - een uniek platform kunnen worden om consumenten te integreren in sterk geïndividualiseerde merkervaringen met behulp van transformatieve kracht. Naast het aanbod van evenementen op Touchpoint Packaging, is er een rondleiding over de hele beurs met als thema visionaire, slimme en intelligente verpakkingsoplossingen. Tijdens deze Innovation Walk, die op meerdere beursdagen wordt gehouden, doen bezoekers vooral inspiratie op om snel belangrijke contactpunten, projecten en netwerkmogelijkheden over het onderwerp te ontdekken.