Gepersonaliseerd drukwerk

Geschenkpapier op maat. Sinds oktober biedt de Nederlandse onderneming Greetz de mogelijkheid om op zijn geschenkensite gepersonaliseerde geschenkverpakkingen te creëren. Een verjaardag, een geslaagd examen, een geboorte - met Greetz kunt u iemand verrassen met een geschenkpapier op maat, gepersonaliseerd met de naam of de foto van de begunstigde. En wie echt creatief is, kan ook zijn eigen ontwerpen laten drukken. Daarvoor maakt Greetz gebruik van een HP Pa-geWide XL 500. Het formaat van het geschenkpapier wordt direct aangepast aan het geschenk dat ingepakt moet worden. Op die manier hoef je niets meer te knippen en te snijden wanneer je het geschenk inpakt. Behalve klassiek cadeaupapier bedrukken de machines ook impermeabele geschenkverpakkingen voor bloemenboeketten. De website Greetz.nl heeft ook een Belgische versie.
...

Geschenkpapier op maat. Sinds oktober biedt de Nederlandse onderneming Greetz de mogelijkheid om op zijn geschenkensite gepersonaliseerde geschenkverpakkingen te creëren. Een verjaardag, een geslaagd examen, een geboorte - met Greetz kunt u iemand verrassen met een geschenkpapier op maat, gepersonaliseerd met de naam of de foto van de begunstigde. En wie echt creatief is, kan ook zijn eigen ontwerpen laten drukken. Daarvoor maakt Greetz gebruik van een HP Pa-geWide XL 500. Het formaat van het geschenkpapier wordt direct aangepast aan het geschenk dat ingepakt moet worden. Op die manier hoef je niets meer te knippen en te snijden wanneer je het geschenk inpakt. Behalve klassiek cadeaupapier bedrukken de machines ook impermeabele geschenkverpakkingen voor bloemenboeketten. De website Greetz.nl heeft ook een Belgische versie.Kledingpatronen op aanvraag. Het ontbreekt de commerciële web-to-print-sites alvast niet aan verbeelding. In België verkoopt het Gentse bedrijf Fibre Mood gepersonaliseerde patronen online aan al wie graag knipt en naait. De procedure is eenvoudig: de eindklant kiest op de website het model dat hij/zij wil maken en de maat. Het bedrijf drukt vervolgens het aangepaste patroon op een groot vel en stuurt dat op. Daarvoor werkt Fibre Mood samen met Symeta dat over twee rotatie-inkjetpersen HP T400 en T200 beschikt. In één drukbeurt kunnen tientallen of zelfs honderden of duizenden verschillende patronen gerealiseerd worden.Papieren tafelkleden voor dorpsfeesten. In Duitsland had een drukker het originele idee om papieren tafelkleden te produceren waarmee op lokale feesten de tafels versierd kunnen worden - en omdat in Duitsland elk dorp wel een eigen feest heeft, zijn daar ongetwijfeld gegadigden voor te vinden. De tafelkleden worden aan de organisatoren of het dorpsbestuur verkocht. De Duitse drukker, die zelf vooral in de afwerking gespecialiseerd is, doet voor de productie van de tafelkleden een beroep op Symeta. Dat bedrijf produceert op zijn rotatiepersen de verschillende ontwerpen met de logo's en emblemen van de verschillende lokale feesten. De Duitse drukker snijdt vervolgens het materiaal op maat. "We kunnen in één keer duizenden verschillende ontwerpen drukken. En die opdracht komt sinds enkele maanden geregeld weer terug," zegt Jo Van De Weghe, Sales & Marketing Manager bij Symeta. "Er zijn duizenden zaken die op de T400 mogelijk zijn en waarvan we nog geen benul hebben. Het zijn de klanten die ons die originele ideeën leveren. En hoe beter ze de mogelijkheden van de digitale druk kennen, hoe vaker ze bij ons met nieuwe ideeën komen aankloppen."Een 'geo-gepersonaliseerde' kiescampagne . Niet alle burgers lopen er hoog mee op, maar tijdens de voorbije gemeenteraadsverkiezingen hebben sommige politici de mogelijkheden van de gepersonaliseerde communicatie afgetast. Hoofdzakelijk met persoonlijk geadresseerde brieven, maar ook met verkiezingsaffiches zoals Fred Lambin die in Oudergem opkwam. Om zich van de andere kandidaten te onderscheiden, had hij het idee om zijn affiches aan te passen aan de wijk waarin ze opgehangen werden. Een twintigtal affiches werden met verschillende slogans gepersonaliseerd zoals 'Pour le bien-être croissant', die tegenover een bakkerij opgehangen werd, ' Pour les valides et moins valides' op de Invalidenlaan, 'Pour toutes les mobilités' op zijn auto, enz. (in het Frans, want 'Défi oblige' om het met een eigen woordspeling te zeggen). In de toekomst zullen ongetwijfeld hoe langer hoe meer politici de gerichte en zelfs de crossmedia communicatie ontdekken. Voor de volgende verkiezingen in mei worden er al communicatiecampagnes voorbereid die de NFC-technologie en geadresseerde brieven vermengen.Tijdschriften en kranten op maat. Vooral gedrukte media, zoals kranten, bedrijfstijdschriften, enz. kunnen hun voordeel doen met personalisatietechnieken. Tijdschriftomslagen zijn overigens een belangrijke toepassing van de gepersonaliseerde druk. Dit jaar hebben de vrouwenbladen 'Marie Claire' en 'Elle' sensatie veroorzaakt met enkele bijzondere omslagen.Bij de lancering van zijn nieuwe maandblad wou 'Marie Claire' zijn omslag aan alle vrouwen wijden. Dat initiatief, waarmee de redactie de vrouwen in de schijnwerpers wou plaatsen (en uiteraard ook extra nummers wou verkopen), was uitgewerkt in samenwerking met het agentschap Dare.Win. Het uitgangspunt daarbij was: une pour toutes, toutes en une de Marie Claire (een voor allen, allen op de cover van Marie Claire). De vrouwen werden uitgenodigd om de omslag van het eerste nummer te personaliseren, op de website ' Une pour toutes'.Een andere omslag die niet onopgemerkt bleef, was die van het aprilnummer van 'Elle'. Daarvan verschenen er in de VS 50.000 verschillende versies. Op de omslag stond de naam van de geadresseerde met een handgeschreven bericht, waarin de voornaam van de abonnee verwerkt was en dat geschreven en ondertekend was door realitystar Kim Kardashian. De campagne was het werk van de Amerikaanse drukker Quad Graphics die daarbij de variabele druk met gegevensverwerking combineerde.Op het vlak van gerichte en gepersonaliseerde communicatie heeft Symeta ook enkele opmerkelijke realisaties op zijn naam staan. Die specialist van de gepersonaliseerde direct mail krijgt hoe langer hoe meer vragen om kranten met variabele gegevens te vervaardigen. Een voorbeeld daarvan is 'b2b Retail Detail' met informatie voor detailhandelaars en leveranciers. Voor dat medium heeft Symeta een concept van een gepersonaliseerde krant uitgewerkt die bedoeld is voor filiaalbeheerders van supermarkten zoals die van Carrefour, Delhaize of nog Col ruyt. De krant verschijnt zes keer per jaar en wordt naar bijna 4.000 verschillende mensen gestuurd. De inhoud van elke krant is aangepast aan de geadresseerde, met bijvoorbeeld interviews met supermarktbeheerders van andere ketens. Zelfs de reclame is aangepast aan de producten en merken die in de winkel verkocht worden. "De beheerders zijn erg geïnteresseerd in dat type van lectuur," zegt Jo Van De Weghe. "Bovendien gebruiken we voor die publicatie erg levendige kleuren en papier van goede kwaliteit (120 g/m2)."De nieuwsbrief van IceWatch, die voor juweliers bestemd is, is een ander voorbeeld van een communicatie met variabele gegevens die goed werkt. "Het medium verschilt volgens de regio of de stad in België. Ice Watch publiceert talrijke verschillende versies van zijn nieuwsbrief, iets wat in offset nooit betaalbaar zou zijn. Alles moet echter in één keer gedrukt worden. Bovendien hebben we met onze drukkwaliteit indruk gemaakt op Ice Watch. En dat kwaliteitsniveau kunnen we bereiken omdat we na enkele jaren ervaring het kleurbeheer volledig onder de knie hebben," legt Jo Van De Weghe uit.Gepersonaliseerde direct mail. Kazou, de organisator van jongerenvakanties die bij het katholieke ziekenfonds aanleunt, heeft voor zijn vakantietijdschrift al wel vaker personalisatietechnieken ingezet. Het recentste voorbeeld was de campagne voor de zomer van 2018: toen werden er in één keer 320.000 verschillende tijdschriften gedrukt met een aan elk kind aangepaste inhoud. "Voordien werd alleen de omslag gepersonaliseerd en digitaal gedrukt. Het binnenwerk was in offset vervaardigd. Maar nu drukken we alles digitaal en wordt de inhoud 100 % gepersonaliseerd. Elk kind krijgt zijn eigen tijdschrift, met zijn naam en met foto's van zijn vorige vakanties. Het aanbod wordt aangepast aan de leeftijd en de woonplaats van het kind. Hoe meer informatie we over de klant in onze database hebben, hoe beter we de doelgroep bereiken. De operatie is dan wel duurder, maar de emotionele impact is enorm," vertelt Jo Van De Weghe. Nadat het tijdschrift verschenen was, stelde Kazou vast dat de website 10 % meer bezoekers aantrok dan in dezelfde periode van het jaar voordien. Bovendien werden er tijdens de eerste inschrijvingsdagen al meer dan 5000 bijkomende reservaties geboekt. Na één uur was 75 % van het aanbod gereserveerd. De digitale druk toont zijn volle potentieel wanneer een beroep gedaan kan worden op de gegevens van uitgevers en marketeers om gepersonaliseerde boodschappen, beelden en aanbiedingen te realiseren. Het potentieel van de druktechniek - om lezers tot actie aan te zetten, om klanten een ervaring te bieden of om gepersonaliseerde web-to-print-toe-passingen op vraag te realiseren - weet dus uiteenlopende bedrijfssectoren te overtuigen.