Na een aantal maanden van testen is Unitopia vanaf dit najaar concreet in de supermarkt te koop. Gedelegeerd bestuurder van merkenhuis Heritage Food Brands Peter Destrooper vertelt dat Caluwé een nieuw product wilde introduceren waarmee de consument zichzelf kan verwennen. "Normaal wordt een assortiment chocolaatjes in een doosje gebruikt als geschenkverpakking, dus om een ander te verwennen. Met Unitopia mag je jezelf verwennen. Bij Unitopia spreken we vooral over self-indulgance." Daarom werd ontwerpbureau Quatre Mains dat zowel het structureel als het grafisch ontwerp van de verpakking voor haar rekening nam aan het werk gezet. Het grafisch design moet vooral 'fun' uitstralen, aldus Destrooper. Dat vertaalt zich in een felgekleurde verpakking die per soort van kleur verschilt. Het wordt nog eens versterkt in een vrolijke...

Na een aantal maanden van testen is Unitopia vanaf dit najaar concreet in de supermarkt te koop. Gedelegeerd bestuurder van merkenhuis Heritage Food Brands Peter Destrooper vertelt dat Caluwé een nieuw product wilde introduceren waarmee de consument zichzelf kan verwennen. "Normaal wordt een assortiment chocolaatjes in een doosje gebruikt als geschenkverpakking, dus om een ander te verwennen. Met Unitopia mag je jezelf verwennen. Bij Unitopia spreken we vooral over self-indulgance." Daarom werd ontwerpbureau Quatre Mains dat zowel het structureel als het grafisch ontwerp van de verpakking voor haar rekening nam aan het werk gezet. Het grafisch design moet vooral 'fun' uitstralen, aldus Destrooper. Dat vertaalt zich in een felgekleurde verpakking die per soort van kleur verschilt. Het wordt nog eens versterkt in een vrolijke knipoog in het merkbeeld en de twee opgestoken chocoladevingers in het streepje van de t als een soort van overwinningsteken. "Een beetje flowerpower. Daarmee zal de verpakking zeker opvallen, denkt hij. In deze categorie producten zijn de verpakkingen over het algemeen zeer traditioneel." Omdat Unitopia is bedoeld als cadeautje voor jezelf, is bewust gekozen voor een relatief kleine verpakking met acht pralines van één smaak. Daarbij heeft de consument de keuze voor de smaak van zijn voorkeur. Dat zijn er zeven: gezouten karamel, koffie, hazelnoot, chocolate brownie, pistache, framboos met karamel en butterscotch. "Het zijn eenvoudige, klassieke smaken die herkenbaar zijn voor de consument", verklaart Destrooper deze keuze. Om het overzichtelijk te houden, heeft Caluwé Artisan ook bewust gekozen voor papier als milieuvriendelijke verpakking en niet voor recycleerbare of biofolie. "Dat snapt de consument niet", aldus Destrooper, "die ziet door de bomen het bos niet meer. En van papier is het voor iedereen duidelijk dat dat milieuvriendelijk is." De doosjes in een 380 grams kartonkwaliteit worden geproduceerd en bedrukt door Vekopak. Het interieur is uitgevoerd in 450 grams papier. Wie dat levert, bewaart Caluwé als geheim van de smid voor zich. Destrooper wil wel kwijt dat het minstens dubbel zo duur is als een plastic interieur. Caluwé Artisan positioneert de inhoud ook als milieuvriendelijk, namelijk als palmolievrij en dus niet schadelijk voor het tropisch regenwoud in Brazilië. Bovendien bevatten de pralines alleen natuurlijke ingrediënten. En last but nog least wordt de cirkel van maatschappelijk verantwoord ondernemen gesloten met het aspect mensvriendelijk product. "Het wordt geproduceerd volgens de Rain Forrest Council." Dat betekent dat de producenten een eerlijke prijs krijgen en er geld wordt vrijgemaakt voor opleiding. De papieren tray met uitsparingen en eveneens papieren kussentjes als vervanging van de klassieke kunststoftray is speciaal voor Unitopia ontwikkeld. Omdat deze uniek is in zijn soort, is daar nog geen machine voor en moeten de pralines handmatig worden verpakt. "Pick and place robots zijn helemaal ontworpen voor kunststof trays. Daarom is ook in een dergelijke machine meegenomen dat deze eerst ontstapeld moeten worden, voordat ze gevuld kunnen worden. Dat werkt met papieren trays niet." Dus moeten de Unitopia-verpakkingen handmatig worden gevuld. Ook dat is een factor die de verpakking duurder maakt dan de reguliere in de vorm van een doosje met een kunststof interieur. "Maar de productiewijze bij Caluwé is sowieso vooral semiautomatisch met veel handwerk." Een bewuste keuze volgens Destrooper. Wij willen heel flexibel blijven. Wij produceren 100 soorten eigen pralines, maar wij produceren daarnaast nog 150 soorten custommade pralines voor onze klanten."