Van de klassieke bekleding van auto's over originele grafische creaties op maat tot de bekleding van meubilair - bij elk van die activiteiten komt in Vlaanderen telkens één naam naar voren: XL Reklame. Het bloeiende bedrijf dat dit jaar 30 jaar bestaat, kan met zijn 14 werknemers terugkijken op honderd jaar ervaring. XL Reklame werd op 19 mei 1993 opgericht door Dirk Teughels en zijn echtgenote Lies Lauwers. "In het begin legden we ons uitsluitend toe op de verkoop van T-shirts", vertelt Teughels. Geleidelijk aan stapte het bedrijf af van T-shirts om zich toe te leggen op het bekleden van etalages en de belettering van auto's terwijl het tegelijk in grootformaatdruk investeerde. In 30 jaar is XL Reklame sterk gegroeid. Vier jaar na de oprichting kende XL Reklame een groeischeut en ruilde het zijn kleine handelsruimte in voor een groter gebouw van 350 m2. Vandaag is dat gebouw uitgebreid tot een vestiging van 1000 m2. XL Reklame staat in het reclamewereldje bekend als een specialist op het gebied van signs, en meer bepaald car wrapping. Het bedrijf heeft overigens enkele opmerkelijke of buitenmaatse realisaties op zijn naam staan: enorme affiches voor het stadion van RSC Anderlecht en de gevel van Brussels Airport of nog de complete bekleding van de Ferrari waarmee Tom Boonen op het circuit van Spa-Francorchamps geracet heeft - het ontwerp daarvan was geïnspireerd op het werk van de Belgische cartoonist Jeroom.
...

Van de klassieke bekleding van auto's over originele grafische creaties op maat tot de bekleding van meubilair - bij elk van die activiteiten komt in Vlaanderen telkens één naam naar voren: XL Reklame. Het bloeiende bedrijf dat dit jaar 30 jaar bestaat, kan met zijn 14 werknemers terugkijken op honderd jaar ervaring. XL Reklame werd op 19 mei 1993 opgericht door Dirk Teughels en zijn echtgenote Lies Lauwers. "In het begin legden we ons uitsluitend toe op de verkoop van T-shirts", vertelt Teughels. Geleidelijk aan stapte het bedrijf af van T-shirts om zich toe te leggen op het bekleden van etalages en de belettering van auto's terwijl het tegelijk in grootformaatdruk investeerde. In 30 jaar is XL Reklame sterk gegroeid. Vier jaar na de oprichting kende XL Reklame een groeischeut en ruilde het zijn kleine handelsruimte in voor een groter gebouw van 350 m2. Vandaag is dat gebouw uitgebreid tot een vestiging van 1000 m2. XL Reklame staat in het reclamewereldje bekend als een specialist op het gebied van signs, en meer bepaald car wrapping. Het bedrijf heeft overigens enkele opmerkelijke of buitenmaatse realisaties op zijn naam staan: enorme affiches voor het stadion van RSC Anderlecht en de gevel van Brussels Airport of nog de complete bekleding van de Ferrari waarmee Tom Boonen op het circuit van Spa-Francorchamps geracet heeft - het ontwerp daarvan was geïnspireerd op het werk van de Belgische cartoonist Jeroom. De recentste investeringen van het bedrijf: een tweede HP Latex 800 en een HP Latex 800 W, de eerste installatie in België overigens via het partnership met PantoonBenes. Daarnaast omvat het machinepark nog een Colorado-printer van Canon. In de markt staat XL Reklame ook bekend als specialist in car wrapping. In 2019 werd het bedrijf trouwens door Avery Dennison als 'Specialist Convertor' en 'Specialist Installer' gelauwerd. En recent liet de belangrijkste monteur van het bedrijf, Christophe Ost, zich opvallen door de tweede plaats in de wedstrijd World Wrap Masters Belgium (zie blz. 42) te behalen. Dirk Teughels was daarbij niet ver weg vermits hij de ontwerpen voor de bekleding van de auto's bedacht had met films van Grafityp, Ritrama, 3M en Avery Dennison. XL Reklame houdt zich hoofdzakelijk bezig met het bekleden van bedrijfswagens. 200 voertuigen per maand bekleden is geen probleem. "We bekleden ook de kluisjes van de pakjesdistributeurs van bpost. Dat vergt behoorlijk wat flexibiliteit om zich van de éne plek naar de andere te verplaatsen en tegelijk bijkomende aanvragen aan te nemen", zegt Dirk Teughels. Af en toe aanvaardt XL Reklame ook een opdracht om een luxewagen van particuliere klanten te bekleden. De ontwerpen variëren sterk. "Dat gaat van een kleine belettering over het aanbrengen van tientallen logo's tot de complete bekleding. In de maand juli bijvoorbeeld hebben we bijna uitsluitend 'full coverings' op het programma staan", duidt Teughels. Een complete bekleding met reclame is trouwens wat XL Reklame het vaakst uitvoert. "In de covidperiode opteerden de bedrijven vaak voor een halve bekleding om het budget door twee te delen. Vandaag staan we opnieuw voor een heel drukke maand juli. Wegens de gezondheidscrisis en de oorlog in Oekraïne was 2022 een slecht jaar voor car wrapping. De bedrijven namen een afwachtende houding aan. Nu merken we dat de economie weer aantrekt en dat de bedrijven hun identiteit beginnen te vernieuwen. Dat betekent enorm veel wagens die bekleed moeten worden. In onze sector hangt de vraag van de klanten sterk af van de economische situatie", vertrouwt Dirk Teughels ons toe. De films voor de car wrapping worden op de HP-printers gepersonaliseerd. De Colorado-printer wordt voorbehouden om films in monomeer en polymeer te bedrukken. "Het voordeel met HP is dat de films meteen volledig droog zijn. De Colorado die met UVgel-inkten werkt, kunnen we gebruiken om een motorhelm te bekleden - omdat het oppervlak daarvan kleiner is - maar niet voor een auto", legt Teughels uit. Car wrapping vertegenwoordigt 50 procent van de omzet van XL Reklame. Het bedrijf heeft een goed gestructureerd aanbod uitgewerkt volgens de afmetingen van de voertuigen (klein, middelgroot of groot). Klanten kunnen opteren voor een 'half wrap', een 'full wrap', een 'color wrap' of een speciale bekleding. "Er bestaan heel wat termen om die knowhow te omschrijven. Voordien had men het over 'belettering'. Nu heeft men het over 'car wrap' of 'covering', ook als er maar een kleine sticker aangebracht moet worden. De termen zijn overigens populairder op Google dan 'belettering'. Je moet je positie op de markt voortdurend kunnen aanpassen", vertelt Dirk Teughels. Om een meester in de kunst van het car wrappen te worden, worden de monteurs van XL Reklame gedurende meer dan een jaar intern opgeleid door Christophe Ost. Het bedrijf heeft nu vijf monteurs in dienst. "Om een volledige bekleding aan te kunnen, is een opleiding van twee jaar nodig", zegt Dirk Teughels. "Het is een vak dat een grote knowhow vergt. Het vraagt een zekere gevoeligheid om de techniek te beheersen waarmee een film aangebracht wordt. Het is niet iedereen gegeven om een film correct aan te brengen. Je moet de temperatuur beheersen, de lijnen van de auto aanvoelen, de buitenspiegels..." De temperatuur in het atelier heeft ook zijn belang. Bij XL Reklame heerst een temperatuur van 18 graden, ideaal voor car wrapping. De kwaliteit van de folie is ook een erg belangrijk criterium. Volgens Dirk Teughels moet een goede folie gemakkelijk gemanipuleerd kunnen worden en moet hij soepel genoeg zijn om de lijnen van het voertuig te volgen. "Met een goedkope folie kun je geen goed werk leveren", merkt Dirk op terwijl hij een foto toont van een slecht uitgevoerde opdracht die hij voor een klant moet herstellen. De film was van het voertuig losgekomen. "Het ging om een goedkope folie. De keuze van de drager maakt het verschil." XL Reklame werkt veel met folies van Avery Dennison, maar ook met films van merken zoals Oracal, 3M en het Belgische Grafityp. "We werken alleen met de beste films op de markt, ongeacht of het voor de bekleding van een auto is of voor binnen- en buitenreclame", stelt Teughels. De folies voor car wrapping hebben de voorbije twintig jaar een sterke evolutie gekend. "Er is veel vooruitgang geboekt", erkent Teughels. "Elk merk biedt nieuwe films met nieuwe kenmerken aan. De recentste folies zijn heel gemakkelijk aan te brengen. Persoonlijk denk ik dat iedereen over vijf jaar een auto zal kunnen bekleden. Vandaag kan iedereen al een helm bekleden. 20 jaar geleden kon lang niet alles wat nu wel kan. De films zijn soepeler geworden en er komt minder snijwerk bij kijken dan vroeger. Ook een folie verwijderen, is veel gemakkelijker geworden. Voordien nam het weghalen van een film meer tijd in beslag dan het plaatsen. Nu kunnen we dat in een uurtje of twee." Behalve in car wrapping specialiseert XL Reklame zich ook in de bekleding van meubilair. Een Ikea-tafel, een verouderde keuken of een meubelstuk van grootmoeder kunnen dankzij de zelfklevende decoratiefilms een tweede leven en een nieuwe stijl krijgen. Er zijn folies voor elke smaak met heel realistische imitaties van hout, beton of metaal. "Sinds vijf jaar nemen we een positie in op deze markt die snel groeit en die groter is dan die voor car wrapping. Die markt houdt nieuwe kansen in", zegt de zaakvoerder. Van de balie over de kasten en de tafels in de receptie tot het bureau - Dirk Teughels heeft zelf het uiterlijk van het meubilair in zijn bedrijf aangepast. "Ik heb een oud meubelstuk van mijn tante overgenomen en ik gebruik nog altijd mijn eerste bureau", zegt Teughels. Hoewel het nauwelijks te zien is, kregen ze een bekleding waardoor ze er weer nieuw en modieus uitzien. "Waarom vervangen als je iets kunt moderniseren? Dat is ook een element van duurzaamheid en de kringloopeconomie." XL Reklame heeft al verscheidene projecten voor professionele en particuliere klanten gerealiseerd: de bekleding van een dertig jaar oude vergadertafel of een oude, gedemodeerde keuken die nog in goede staat was. "Voor toepassingen binnenshuis gebruiken we andere folies dan die voor auto's. Ze gaan langer mee en bieden meer weerstand. Ze zijn op hun beurt gemakkelijker aan te brengen dan in het verleden." Bij XL Reklame is de creativiteit bijzonder belangrijk om in de sector van de visuele communicatie te blijven groeien. "Het is maar normaal dat een werk goed uitgevoerd wordt. Wat het verschil maakt, is een mooi design. We proberen een wauw-effect te creëren. Dat is waaraan we ons succes te danken hebben en daardoor kunnen we ons ook op andere elementen dan de prijs concentreren. Iemand die een mooi design zoekt, kijkt niet naar de prijs."