"De afgelopen jaren werden veel marketinggerelateerde boeken boven de doopvont gehouden. Het merendeel heeft - niet onlogisch - een bijzonder grote digitale inslag. Net dat maakt 'De power van post' zo uniek, het vormt een mooi antwoord op en een alternatief voor al dat digitale geweld. Katrien en ik vinden het belangrijk dat papier zijn plaats blijft opeisen binnen een gebalanceerde mediamix. Niks mis met digitale oplossingen, maar een vleugje papier kan net een versterkende ondersteuning bieden", aldus Tatjana Raman in haar voorwoord.
...

"De afgelopen jaren werden veel marketinggerelateerde boeken boven de doopvont gehouden. Het merendeel heeft - niet onlogisch - een bijzonder grote digitale inslag. Net dat maakt 'De power van post' zo uniek, het vormt een mooi antwoord op en een alternatief voor al dat digitale geweld. Katrien en ik vinden het belangrijk dat papier zijn plaats blijft opeisen binnen een gebalanceerde mediamix. Niks mis met digitale oplossingen, maar een vleugje papier kan net een versterkende ondersteuning bieden", aldus Tatjana Raman in haar voorwoord. Printmail? Heb ik iets gemist en is direct mail verleden tijd? De schrijfsters: "We gebruiken deze term om alles wat in je brievenbus valt te benoemen. Daaronder valt een direct mail, een folder, een informatieve communicatie en helaas ook een factuur. Het boek is doorspekt met voorbeelden van printmails uit verschillende sectoren, voor B2B én B2C. De ene keer een geadresseerde direct mail, de andere keer een niet-geadresseerde folder." Raman en Merckx geven niet alleen voorbeelden van printmail (veel uit het buitenland ook), maar gaan eveneens dieper in op algemene reclame en marketingfenomenen: hoe staan consumenten tegenover allerlei vormen van reclame in de diverse media, hoe zien de diverse generaties printmail. Ze kijken eveneens naar de duurzaamheid van printmail en andere media. Het is eerder een inspiratieboek, dan een doeboek. Leuk voor studenten marketing, maar als direct marketeer (of direct mail-marketeer) blijf je wel op je honger zitten. Direct mail is dan wel 'slechts' een facet van printmail, maar nog altijd belangrijk. Het praktische ervan wordt wel even aangeraakt, maar het blijft oppervlakkig. Hoe zet je een direct mail-actie of campagne op, waar moet je op letten, welke valkuilen zijn er, hoe meet je respons (voor 'ouderwetse direct marketeers' is meetbaar 'heilig'), hoe kun je een vervolgactie opzetten? Dat staat er niet uitgebreid in. Wat de ROI, return on investment, een van de sterke punten van 'klassieke direct mail', betreft, beperken Raman en Merckx zich tot het laatste hoofdstuk van zo'n twintig pagina's 'ROI, voorbij de blablabla' (op een totaal van 330 pagina's). De twee schrijfsters zijn dan wel werkzaam bij bpost op de marketingafdeling, maar het posttraject, de formaten, de vereisten (allemaal heel belangrijk als je een direct mailing wil versturen)... dat staat er niet in. Wil je daar meer over weten dan verwijzen onze 'paperlovers' naar de website van bpost... En jammer is dat er nauwelijks aandacht is voor druktechnieken, analoog of digitaal. Raman en Merckx zijn dan wel liefhebbers van papier, maar hoe de reclame- of marketingboodschap op dat papier komt, raken ze nauwelijks aan... En eigenlijk - en dat is een verwijt naar de Belgische post - komt dit boek twintig jaar te laat. Waar andere postbedrijven al in de jaren tachtig en negentig boeken publiceerden over direct mail, over de voordelen ervan, over hoe je het moet aanpakken, bleef het bij de post in België bij enkele brochures. Pas in het begin van deze eeuw was er sprake van een serieuze marketingaanpak bij de post, waarbij men ook het medium direct mail promootte. In die periode keken de marketeers echter al naar digitale oplossingen als het nieuwste marketingspeeltje en werd direct mail als 'ouderwets' afgedaan.