Eén op de vijf (19 procent) Nederlandse online shoppers en 15 procent van de Vlaamse respondenten geeft aan te stoppen met het bestellen bij een bedrijf wanneer te veel onnodige verpakking gebruikt wordt. Meer dan één op de tien zou hetzelfde doen als de verpakking niet of moeilijk te recycleren is.
...

Eén op de vijf (19 procent) Nederlandse online shoppers en 15 procent van de Vlaamse respondenten geeft aan te stoppen met het bestellen bij een bedrijf wanneer te veel onnodige verpakking gebruikt wordt. Meer dan één op de tien zou hetzelfde doen als de verpakking niet of moeilijk te recycleren is. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat duurzaamheid een belangrijk punt is voor consumenten: veel consumenten leggen een directe associatie tussen verpakkingen en de bredere duurzaamheidsinspanningen van een merk. Bijna vier op de vijf van de respondenten zegt een product het liefst in een papieren of kartonnen verpakking te ontvangen, meldt DS Smith. "Ook geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan dat een papieren of kartonnen verpakking de betrokkenheid van een bedrijf bij het milieu aantoont. Dit in tegenstelling tot een in plastic verpakt product. Tegelijkertijd blijkt uit de resultaten een weerstand tegen plastic: zeven op de tien respondenten wil zo min mogelijk plastic verpakking ontvangen." Daarnaast zorgt schade aan een verpakking voor een negatief effect op herhaalaankopen: één op de vier consumenten heeft wel eens een beschadigde omverpakking ontvangen. Voor 27 procent van de Nederlandse en 22 procent van de Belgische online-consumenten een reden om daadwerkelijk minder te bestellen bij de desbetreffende webwinkel. Een ander belangrijk punt van zorg voor consumenten wat betreft verpakkingen is de mate van recycling. De helft van de Nederlandse respondenten en zelfs 59 procent van de Vlaamse respondenten beschouwt dit als een prioriteit, terwijl bijna een vijfde (17 procent) van de consumenten in beide markten overweegt om meer te betalen voor gemakkelijk te recycleren verpakkingen. Hiddo van de Ven, Sales, marketing & innovatie directeur Benelux bij DS Smith in reactie op het rapport: "De pandemie was een moment van de waarheid voor veel e-commercemerken, omdat de trend van online winkelen hand in hand ging met steeds specifiekere verwachtingen ten aanzien van de wijze waarop producten verstuurd en ontvangen worden. Duurzaamheid staat nu duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst van consumenten: zij verwachten verpakkingen van hoge kwaliteit die recycleerbaar of herbruikbaar zijn en onnodig afval verminderen." Het onderzoek toont volgens DS Smith aan dat verpakkingen van groot belang zijn voor de reputatie van een webshop en het behoud van consumenten. "Een verpakking is vaak de eerste kennismaking van een consument met een product of webshop en vormt daarmee een belangrijke kans om verwachtingen waar te maken maar ook een goede indruk achter te laten." Van de Ven opnieuw: "In een tijd waarin consumenten op hun uitgaven letten en de concurrentie om klanten hevig is, lopen bedrijven het risico om klanten te verliezen als hun verpakking niet voldoet aan de toegenomen verwachtingen van consumenten."