"De vraag die de producenten van verpakkingsmateriaal krijgen is hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit zo duurzaam mogelijk wordt", vertelt Bautil. "Al snel gaat het dan over het materiaal van de verpakking. Belangrijk, maar wat veel bedrijven vergeten is de gehele reis die de verpakking aflegt. De vraag om deze reis te verduurzamen is veel relevanter: Van grondstofwinning naar productie, van inpaktafel naar consument en van recycling tot hergebruik."
...

"De vraag die de producenten van verpakkingsmateriaal krijgen is hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit zo duurzaam mogelijk wordt", vertelt Bautil. "Al snel gaat het dan over het materiaal van de verpakking. Belangrijk, maar wat veel bedrijven vergeten is de gehele reis die de verpakking aflegt. De vraag om deze reis te verduurzamen is veel relevanter: Van grondstofwinning naar productie, van inpaktafel naar consument en van recycling tot hergebruik." Als voorbeeld noemt Bautil de fashion branche, die veel te maken heeft met retourzendingen. "Op het moment dat deze retourstroom goed gemanaged wordt kun je een deel van de reis verduurzamen. Veel verpakkingen zijn helemaal niet ontworpen om eenvoudig te retourneren, waardoor een klant veel tape moet gebruiken om het idee te hebben deze veilig retour te kunnen sturen. Terwijl er veel mogelijkheden zijn om een verpakking zó te ontwerpen dat de consument daar geen extra tape voor nodig heeft. Deze constructies zorgen er ook voor dat de retourafdeling minder handling heeft en dus meer pakketjes per uur kan verwerken. Dubbele winst dus." Ook het opvulmateriaal is voor veel consumenten een doorn in het oog, gaat Bautil verder. "Velen vinden dit schadelijk voor het milieu en onnodig. Maar zodra je het opvulmateriaal weghaalt en het product beschadigt, breng je uiteindelijk meer schade aan het milieu dan met opvulmateriaal. Webshops kunnen hier een test voor aanvragen." In het Nederlandse Eerbeek heeft DS Smith speciaal een testcentrum ingericht voor e-commerceverpakkingen. Naast de gangbare testen voor verpakkingen op transport, zoals de valtest en de driltesten, kunnen verpakkingen daar speciaal worden getest op omstandigheden voor e-commerce. Bijvoorbeeld hoe een verpakking en zijn inhoud reageren als zij in een busje worden gegooid of in het magazijn vanaf vanaf een schuine 'ramp' naar beneden wordt getransporteerd. Daarbij kunnen de omstandigheden per postaanbieder wisselen. Zo kan DS Smith de test aanbieden, al naar gelang het pakketje door bijvoorbeeld BPost of PostNL wordt verzonden. "Bij het testen zonder opvulmateriaal zien wij vaak dat dit opvulmateriaal helemaal niet nodig blijkt te zijn", vervolgt Bautil. "Wanneer dit het geval is kan ook de verpakking kleiner worden. Het testen is dan ook belangrijk om uiteindelijk de gehele reis van de verpakking te kunnen verduurzamen. Bovendien, minder opvulmateriaal betekent ook minder handling en minder kosten."