Klanten van Fost Plus en Valipac kunnen sinds eind 2010 gratis een verpakkingsexpert inhuren. De verpakkingsdiagnose die dat oplevert is speciaal ontwikkeld om bedrijven te helpen hun verpakkingen te optimaliseren. De UPV-organisaties Fost Plus (huishoudelijke verpakkingen) en Valipac (bedrijfsmatige verpakkingen) staan aan de basis maar werken - om alle in de markt beschikbare verpakkingskennis in te kunnen zettennauw samen met zowel EBI-BVI als het Verpakkingscentrum van de Universiteit Hasselt. Deze instituten leveren uiteindelijk de verpakkingsexperts. "Daar zit de échte verpakkingkennis wat dat betreft", aldus manager circulaire economie Filip Vangeel van Valipac. "De expertise van Valipac en Fost Plus ligt toch vooral op het vlak van preventie van verpakkingsafval en om sorteren te promoten."
...

Klanten van Fost Plus en Valipac kunnen sinds eind 2010 gratis een verpakkingsexpert inhuren. De verpakkingsdiagnose die dat oplevert is speciaal ontwikkeld om bedrijven te helpen hun verpakkingen te optimaliseren. De UPV-organisaties Fost Plus (huishoudelijke verpakkingen) en Valipac (bedrijfsmatige verpakkingen) staan aan de basis maar werken - om alle in de markt beschikbare verpakkingskennis in te kunnen zettennauw samen met zowel EBI-BVI als het Verpakkingscentrum van de Universiteit Hasselt. Deze instituten leveren uiteindelijk de verpakkingsexperts. "Daar zit de échte verpakkingkennis wat dat betreft", aldus manager circulaire economie Filip Vangeel van Valipac. "De expertise van Valipac en Fost Plus ligt toch vooral op het vlak van preventie van verpakkingsafval en om sorteren te promoten."Voor de klanten van Valipac en Fost Plus zijn de verpakkingsdiagnoses gratis.De samenwerking tussen de UPV-organisaties en verpakkingsinstituten is niet toevallig. De verpakkingsdiagnose heeft één grote doel: het optimaliseren van de verpakking. Daarnaast het verbeteren van de afvalstromen als neven doeleffect. In veel gevallen gaan die twee doelen samen op. Vangeel: "Als je de verpakking zo optimaliseert dat je bijvoorbeeld met minder materiaal toe kan, betekent dat automatisch dat je minder hoeft in te zamelen en te recycleren." In dat geval heeft verpakkingsoptimalisatie nog een aantrekkelijk derde aspect, namelijk kostenbesparing. Enerzijds doordat je minder materiaal nodig hebt en anderzijds omdat je minder moet laten recycleren."Maar al deze voordelen ten spijt blijft het belangrijkste voordeel van een - geoptimaliseerde - verpakking de bescherming van het product. "De belangrijkste eigenschap van een verpakking is nu eenmaal dat zij het product beschermt waardoor het zo goed mogelijk door de hele supply chain kan worden getransporteerd. En wanneer een product onbeschadigd overkomt, levert dat nog steeds een veel grotere milieuwinst op dan minder of geen verpakking. Het meest 'beruchte' voorbeeld is natuurlijk van de komkommer. Zonder extra folie blijft een komkommer twee dagen goed, maar als je er een folie omheen doet, wordt die houdbaarheid zo met tien dagen verlengd."Gevraagd naar praktische voorbeelden noemt Vangeel dat van een chocoladefabrikant waarvan een deel van de lading regelmatig beschadigd overkwam na transport. "We hebben samen met de Universiteit Hasselt gekeken hoe we zowel de primaire verpakking als de omdoos konden optimaliseren. Een deel van het probleem was namelijk ook dat de primaire verpakkingen niet goed in de omdoos pasten."Vangeel haalt ook het voorbeeld van een producent aan die het oppervlak van haar pallets efficiënter wilde benutten. "Zij vulden tot dan toe alleen in ronde flessen af, maar wij gaven hen mee of het geen idee was om na te denken over rechthoekige flessen. Want dan maak je immers veel efficiënter gebruik van het palletoppervlak."Een ander bedrijf zocht een probleem voor het feit dat de kartonnen hoekbeschermers op de pallets telkens beschadigd waren. Uiteindelijk bleek de golf van het karton in de verkeerde richting te lopen waardoor er eigenlijk g een bescherming was. Dan zijn er twee oplossingen mogelijk: Of je past er het karton aan of je laat de hoekbescherming helemaal weg. Dat scheelt ook weer materiaal."Vangeel meldt dat er niet per se een continu stijgende lijn in het aantal verrichte verpakkingsdiagnoses vanaf de start in 2010 tot nu toe. "Dat fluctueert. Het hangt er heel erg van af in hoeverre individuele bedrijven daar op dat moment mee bezig zijn. Maar het hangt ook af van het beleid van de overheid. Het kan zijn dat zij in een jaar bijvoorbeeld strengere milieumaatregelen afkondigt en bedrijven zich daardoor geroepen voelen om iets aan hun beleid te doen."De verpakkingsdiagnoses zijn voor alle betrokkenen uiteraard geen dagtaak, maar er is wel een ingespeeld team waarbij van ieder instituut veelal dezelfde twee deskundigen worden ingeschakeld. Zo vertelt Vangeel. "Een ding is oplossingen aandragen, maar we willen ook zeker bedrijven na laten nadenken om hun verpakkingsproces te verbeteren."Vangeel vervolgt: "We kijken eerst naar de 'quick wins' die het snelst zijn op te lossen of het meeste opleveren. We identificeren eerst de grote problemen en zoemen dan in. Daarbij stellen wij de diagnose. De bedrijven hebben vervolgens zelf de keuze of ze er iets mee doen of niet."