Aantal drukkerijen halveert

Bernd Zipper, de eerste keynotespeaker op het evenement, is met zijn adviesbureau Zipcon gespecialiseerd in grafische e-commerce. Zipper analyseert nauwgezet de markt. In West-Europa maakt online print ongeveer 19% van het totale printvolume uit en dat percentage zal blijven stijgen. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (het voornaamste studiegebied van Zipper) vertraagt de groei van grafische e-business tot gemiddeld 3,2 % in 2019. De omzet zou dit jaar in Europa uitkomen op 8,10 miljard euro (3,4 voor B2C en 4,7 voor B2B). Zipper voorspelt dat het aantal drukkerijen in Europa in 2025 zal zijn gedaald tot 17.000 tegenover 34.000 in 2017. Vele drukkerijen hebben geen recept voor online. Drukkerijbedrijven zullen e-business zeer serieus moeten nemen want er is het Amazon-effect van de online winkelervaring, er zijn de Millennial-aankopers en er is 5G dat 100 keer sneller is dan een 4G-netwerk. 5G zal de weg naar nieuwe technologieën plaveien zoals zelfrijdende voertuigen, virtuele realiteit en industrie 4.0. Het is de perfecte storm voor de verdere stevige groei van grafische e-business. Een uitstekende applicatie voor online winkelen op mobiele toestellen, zal daarbij noodzakelijk zijn.
...

Bernd Zipper, de eerste keynotespeaker op het evenement, is met zijn adviesbureau Zipcon gespecialiseerd in grafische e-commerce. Zipper analyseert nauwgezet de markt. In West-Europa maakt online print ongeveer 19% van het totale printvolume uit en dat percentage zal blijven stijgen. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (het voornaamste studiegebied van Zipper) vertraagt de groei van grafische e-business tot gemiddeld 3,2 % in 2019. De omzet zou dit jaar in Europa uitkomen op 8,10 miljard euro (3,4 voor B2C en 4,7 voor B2B). Zipper voorspelt dat het aantal drukkerijen in Europa in 2025 zal zijn gedaald tot 17.000 tegenover 34.000 in 2017. Vele drukkerijen hebben geen recept voor online. Drukkerijbedrijven zullen e-business zeer serieus moeten nemen want er is het Amazon-effect van de online winkelervaring, er zijn de Millennial-aankopers en er is 5G dat 100 keer sneller is dan een 4G-netwerk. 5G zal de weg naar nieuwe technologieën plaveien zoals zelfrijdende voertuigen, virtuele realiteit en industrie 4.0. Het is de perfecte storm voor de verdere stevige groei van grafische e-business. Een uitstekende applicatie voor online winkelen op mobiele toestellen, zal daarbij noodzakelijk zijn.Een heuglijke vaststelling is dat print een blijver is. De globale markt van print is zelfs meer dan twee keer zo groot als die van de farmaceutische en mass customization biedt nieuwe mogelijkheden. "Consumenten hebben nieuwe kansen nodig om zelf toegang te krijgen tot print en drukwerk te ontdekken," zegt Zipper. "Het is aan jullie om er in de toekomst bij te horen. En stop nooit met van jullie klanten te leren. Analyseer cijfers. Presenteer innovatieve ideeën en serveer betere diensten aan de locale markten. 'One size fits all' werkt niet meer."Marketeer en oprichter Franky De Meyer van reclameonline. be en grootformaat printbedrijf Publi-FDM, ging in september 2013 op zijn eentje met zijn bedrijf van start. Hij had toen 6 producten in de aanbieding voor Vlaanderen en Luxemburg. De Meyer is een nieuwkomer in de sector en een voormalige Google-specialist bij de Gouden Gids. De groei van zijn bedrijf is spectaculair. In maart 2019 heeft Franky De Meyer 38 collega's in dienst en verwerkt het bedrijf dat actief is in de print & sign-sector, 242 orders per dag. Die worden geproduceerd op eigen print- en afwerkingssystemen in de vestiging in Sint-Lievens-Houtem. De Meyer wil tegen 2020 groeien naar 400 orders per dag en 50 medewerkers. De bedrijven van Franky De Meyer kenden een stevige groeispurt dankzij slimme promotie via de sociale media kanalen. Data analyse door de firma leert dat 81% van de klanten eerst op een mobiel toestel het aanbod consulteert. Het bedrijf heeft 4 mensen in dienst om online ondersteuning te bieden. De Meyer zegt dat die online service bij een onafhankelijk review bureau een score haalt van 8,9/10.Franky de Meyer richtte een eigen koerierdienst op om te kunnen leveren binnen de 24 uur. Verdere internationale expansie staat op stapel met internetplatformen voor verschillende landen. Het bedrijf is op zoek naar een hub in Frankrijk en Duitsland (voor de markten van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). De Meyer mikt voor de verdere groei van de firma ook op de samenwerking met bedrijven uit de grafische sector en resellers, waarvoor anoniem wordt geproduceerd en kan geïnstalleerd worden. Het vehikel voor die samenwerking is de webshop van reclameonline.Professor Christian Gülpen is Director of Industry 4.0 and Digitisation aan de RWTH universiteit in Aken. Gülpen zegt dat print + customization de toekomst is van 's werelds meest winstgevende zakenmodel ooit. Gülpen heeft het in zijn toespraak over mass customization en verduidelijkt het begrip met een quote van Tseng/Jiao uit 2001: "Het produceren van goederen en diensten om tegemoet te komen aan de individuele noden van klanten met de bijna efficiëntie van massaproductie." Gülpen adviseert om eenvoud te laten primeren. Het is de keuzeparadox: meer is niet altijd beter; overspoel de klanten niet met te veel keuzemogelijkheden, één enkele zinvolle personalisatie binnen een massaproductieproces kan heel veel toegevoegde waarde opleveren. Voor wie een dieper inzicht wil krijgen in mass customization en personalisatie op het internet, verwijst Gülpen naar de omvangrijke benchmark studie 'The Customization 500' (gemakkelijk te vinden via google) van de hand van twee professoren van respectievelijk de University of Applied Sciences in Salzburg en van de MIT Smart Customization Group en het RWTH Aachen. Gülpen raadt ook aan een eco-systeem van diensten (een dienstenplatform) rond een product uit te bouwen. Van producten tot diensten dus. Hij geeft als voorbeeld dat van een intelligente loopschoen met ingebouwde sensors van Adidas waarrond diensten op het vlak van trainings- en voedingsadvies kunnen opgezet worden en aangepaste sportkledij kan verkocht worden. En een laatste advies: "Vergeet vooral de massa uit mass customization niet!"De Nederlander Martijn Eier richtte Cloudprinter.com op in 2015. Via een API-koppeling (de Global Print API) brengt hij via het internet drukwerkklanten met drukkerijbedrijven in de cloud samen. Het is de hedendaagse vorm van distributed printing. Het biedt opdrachtgevers namelijk de mogelijkheid om lokaal te laten produceren op de plaats waar het drukwerk nodig is. Het ontzorgt de klanten van de logistiek en het transport van drukwerk. Eier zegt momenteel meer dan 150 geconnecteerde print partners te hebben, samen goed voor 5000 producttemplates.Anna Onate is intrapreneur bij Sappi. Ze is dus werknemer bij de papierfabrikant en heeft de vrijheid om binnen het bedrijf nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. OctoBoost is zo een nieuw product. Octo-Boost is een modulaire browsergebaseerde cloudoplossing om drukkers te ondersteunen in hun digitale transformatie. "De e-commercemodule geeft de drukkers de mogelijkheid om in een handomdraai en met een klein budget een web-to-print portal op te zetten. ... en haalt de productiekosten aanzienlijk naar beneden dankzij dynamische planning, een geoptimaliseerd productieproces en het combineren van orders op één drukvorm." OctoBoost voorziet in de mogelijkheid van MIS/ERP connectie."De online markt is booming en hoe kan een drukkerij zonder gigantische IT-afdeling of enorm investeringsbudget profiteren van deze evolutie," vraagt Sappi zich af. Het antwoord luidt OctoBoost. Aangezien grafisch papier de kernactiviteit is van Sappi, heeft de fabrikant er alle belang bij dat meer drukkerijbedrijven slagen in hun e-business transformatieproces. Het biedt het bijkomende voordeel dat de papierfabrikant niet vooral afhankelijk wordt van zeer grote online printbedrijven. Voor het gebruik van OctoBoost wordt een flexibele maandelijkse bijdrage gevraagd. Er zouden momenteel 17 installaties zijn. De software zou geschikt zijn voor de verwerking van ongeveer 60.000 orders per maand.Het verhaal van Marco Aarnink is al vaak verteld. Marco startte naar aanleiding van een afstudeerproject in 2005 met de online webshop drukwerkdeal. nl, die hij 9 jaar later verkocht aan de groep rond Vistaprint. Marco verdween uit de grafische sector maar is back in town met het nieuwe online printportaal print.com. Met het nieuwe initiatief richt Marco Aarnink zich nu vooral op samenwerking met resellers die veel klanten met een hoog volume drukwerk hebben. Een klein aantal ondernemingen met een groot volume aan drukwerk en die beschikken over een eigen marketingdepartement zullen rechtstreeks worden bediend; voor de vele kleine bedrijfjes die weinig drukwerk bestellen, wordt een self service met een beperkter aantal producten uitgewerkt. Marco had het in zijn uiteenzetting vooral over het belang van een warm relatiemanagement en oprechte klantvriendelijkheid als onderscheidende factor voor zijn bedrijf. Een filosofie die al werd toegepast bij drukwerkdeal.nl. De lanceringscampagne van print.com werd opgebouwd rond beleveringsevenementen met potentiële klanten en opgehangen aan marketingmomenten als 'Chatting', 'First date', 'The first kiss', 'Living together' en 'Relationship'. "To create a Wow!," zegt Aarnink. Print. com illustreerde dat Wow-effect op de recente Sign & Print Expo in Gorinchem met een erg mooie en opvallende stand.Michael Fries, de baas van Onlineprinters, was de afsluitende keynotespeaker. Onlineprinters is met 10.000 orders per dag één van de grote Europese e-business printbedrijven. Fries vertelde dat volledige automatisatie zeer duur en niet zinvol is. Het gaat om de juiste mix tussen standaardisatie, automatisatie en competente medewerkers. Concreet betekent dit dat voor het samenstellen van de combinatievellen in de prepress voor combinatiedrukwerk (ganging), de mengeling van algoritmes en menselijke inbreng vandaag voor Onlineprinters nog steeds de beste aanpak is. In de afwerking wordt een machine per vouwtype ingezet: "We automatiseren niet maar standaardiseren en zetten daar specifieke workflows voor op. Er blijven wel producten over waarvoor automatisatie wel nuttig is." De klantenservice is deels geautomatiseerd en deels niet. Op het vlak van marketing wordt vandaag volop ingezet op automatische biedstrategieën (automated smart bidding) voor Google Ads campagnes. Het moet ervoor zorgen dat het marketinggeld op een betere manier wordt besteed zodat meer geld uit bestellingen terugvloeit. Het automatische beheer van die marketingbudgetten steunt op analyses van het klantengedrag in de gebruikersinterface, de click-through-ratios (CTR) en de averige conversion rates (CVR); business intelligence analyses; vooropgestelde doelen, enz. Een andere promotietool zijn 1:1 e-mail marketingcampagnes in 11 verschillende talen die volledig automatisch naar categorieën van klanten worden verstuurd. De categorieën zijn volgens klantengedrag samengesteld. Automatisatie heeft Onlineprinters geholpen met het verkorten van de productietijden voor zijn klanten. Fries neemt als voorbeeld België: "Vroeger produceerden we voor onze klanten in 3 à 4 werkdagen zonder extra kosten en in 1 tot 2 werkdagen met extra kosten. Vandaag produceren we in 1 tot 2 werkdagen zonder extra kosten." Michaël Fries vat zijn betoog op het eind nog eens in een notendop samen: Automatisatie, mensen en maximale klantentevredenheid." Jos Steutelings, de nieuwe Managing Director van het VIGC, sloot het congres af. De besprekingen over een derde editie van het evenement zijn lopende.