Na een succesvolle FESPA-editie in München dit voorjaar is het straks de beurt aan Sign2Com, de vakbeurs voor signage en visuele communicatie, in Kortrijk Xpo. De zestiende editie van deze gespecialiseerde beurs verzamelt gedurende drie dagen de toonaangevende spelers uit de sector. Exhibition manager Peter Vanbrackel rekent op een goed gevulde beursvloer op 8, 9 en 10 oktober 2023. Een honderdtal exposanten tekenen alvast present in Kortrijk. Het seminarieprogramma, samengesteld door de redactie van M&C Magazine, speelt in op actuele sectortrends zoals innovatie, duurzaamheid, automatisering en technologische evoluties in de print- en signbranche. Een overzicht.
...

Na een succesvolle FESPA-editie in München dit voorjaar is het straks de beurt aan Sign2Com, de vakbeurs voor signage en visuele communicatie, in Kortrijk Xpo. De zestiende editie van deze gespecialiseerde beurs verzamelt gedurende drie dagen de toonaangevende spelers uit de sector. Exhibition manager Peter Vanbrackel rekent op een goed gevulde beursvloer op 8, 9 en 10 oktober 2023. Een honderdtal exposanten tekenen alvast present in Kortrijk. Het seminarieprogramma, samengesteld door de redactie van M&C Magazine, speelt in op actuele sectortrends zoals innovatie, duurzaamheid, automatisering en technologische evoluties in de print- en signbranche. Een overzicht. 13u30-14u00 + Q&A Digitaliserings- vs automatiseringsmythe ontkrachtDoor Tom Peire, de CEO van Four Pees. Nederlands gesproken'Digitalisering' en 'automatisering' zijn termen die overal de ronde doen en vaak voor verwarring zorgen. Bovendien vervaagt ook de grens tussen 'workflows' en 'automatisering', wat ook weer tot verkeerde assumpties leidt. In zijn presentatie ontmantelt Tom Peire, de CEO van Four Pees, deze mythes en verduidelijkt hij de nuances tussen digitalisering en automatisering en dankzij zijn jarenlange expertise onthult hij ook de essentiële elementen voor een succesvolle implementatie van automatisering. 14u30-15u00 + Q&A Print in the Digital Age! Riding the Waves of Innovation.Door Jos Steutelings, de managing director van VIGC Kenniscentrum Grafische Innovatie. Slides Engels, presentatie in het NederlandsIn deze presentatie staat Jos Steutelings stil bij de cruciale rol die print in ons dagelijks leven speelt. We mogen volgens de topman van VIGC best met meer trots over onze sector spreken want innovatie en ondernemerschap zijn alom tegenwoordig in onze productiebedrijven en bij onze leveranciers. Hoe evolueert de markt van drukwerk en waar zitten de technologische ontwikkelingen? Het tonen van enkele interessante grafische producten en diensten zal zeker aanzetten om met nog meer bewondering naar print en onze sector in het algemeen te kijken. 15u30-16u00 + Q&A Is green an easy colour to match? Sustainability in the print industryDoor Kris Walewijns, Global Strategy & New Business Development manager bij Canon Production Printing. Engels of Nederlands gesprokenNa de covidpandemie (en nadat de wereld er niet meer over praatte) is duurzaamheid het nummer één onderwerp in het bedrijfsleven vandaag. Maar zo eenvoudig is dat niet, zeker niet in onze geliefde drukkerij. Hoe pakken we dit aan, hoe doen we het samen als branche goed? 16u30-17u00 + Q&A The future of signage and visual communication, businessdebat in samenwerking met FESPA BelgiëNederlands gesprokenMet Andreas Foriers (Creafor), Femke Helon (3Motion), Jean Van Houtryve (Visix) en Mieke Neven (Burocad). Het debat wordt gemodereerd door Kurt De Cat, de hoofdredacteur van Grafisch Nieuws en M&C Magazine. De beursdag wordt afgesloten met een businessdebat in samenwerking met FESPA Belgium over de toekomst van de branche. Hoe ervaren de deelnemende printproductiebedrijven de conjunctuur in de sector? Waar liggen de grote uitdagingen? Hoe duurzaam is de sector en wat betekent dat in de praktijk? Wat leren we uit de meest recente FESPA Census? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens het debat. Na het panelgesprek kan u napraten en netwerken op de afsluitende FESPA-drink op de beursvloer. 10u30-11u00 + Q&A Ben jij al een Indrukmaker?Door Marc Vandenbroucke, general manager van Febelgra, en Kelly De Meuter, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij de sectorfederatie. Nederlands gesprokenFebelgra onthulde eind augustus 'De Indrukmakers'. Deze pro-printbeweging heeft een duidelijke missie: 11 miljoen Belgen weer en meer printgezind maken. Het startschot werd gegeven met een spraakmakende kortfilm. Wie zijn De Indrukmakers? Hoe kwam deze campagne tot stand? En wat heeft dit dynamische collectief nog meer in petto? Laat je inspireren en word ook een Indrukmaker! Want druk maakt indruk. 11u30-12u00 + Q&A Printen op textiel - een lange weg naar duurzaamheidDoor Peter Buttiens, de CEO van ESMA vzw, de European Specialist Printing Manufacturers Association. In April 2022 heeft de Europese Commissie de Green Deal voor textiel gelanceerd en dat heeft een reden. De textielsector heeft een enorme schaduwkant over de jaren opgebouwd. Het gaat om het alom gekend probleem van de bergen textielafval in bepaalde delen van de wereld en de grote hoeveelheden die verbrand worden. Daarboven is er een overproductie en dus ook overstock (zelfs na solden). Dit zijn de vastgegroeide problemen door de lange supply chain maar ook consumentengedrag met fast-fashion als een heet hangijzer. Alle productiestappen moeten duurzamer worden ten opzichte van water en energieverbruik alsook veiligere chemicaliën. Digitaal inkjet printen speelt hier een belangrijke rol. Toch gaat de overgang van zeefdruk naar inkjet erg traag bij textiel maar de deadlines van 2030 en 2050 in de Green Deal op gebied van decarbonisering versnellen de race naar duurzaamheid. In de presentatie zal een kijk genomen worden naar waar we nu staan, welke problemen er nog zijn en waar de doelstellingen zich bevinden. Met de robotsering en automatisering staan we voor een nieuwe wending in de textiel waar zelf AI een rol zal spelen.