Duurzaamheid was de leidraad voor fruitgroothandel Group A. De Witte bij de aanschaf van een aantal Bandall-banderolleerinstallaties voor haar verpakkingsbedrijf Starpack. Om in te spelen op de wens van supermarkten naar milieuvriendelijkere fruitverpakkingen nam Starpack - gevestigd in Sint-Katelijne-Waver - in oktober vier banderolleermachines in gebruik. "Het gaat om twee volautomatische lijnen en twee standalone machines", vertelt Alexander van Orshaegen, marketingcommunicatie manager van Group A. De Witte.
...

Duurzaamheid was de leidraad voor fruitgroothandel Group A. De Witte bij de aanschaf van een aantal Bandall-banderolleerinstallaties voor haar verpakkingsbedrijf Starpack. Om in te spelen op de wens van supermarkten naar milieuvriendelijkere fruitverpakkingen nam Starpack - gevestigd in Sint-Katelijne-Waver - in oktober vier banderolleermachines in gebruik. "Het gaat om twee volautomatische lijnen en twee standalone machines", vertelt Alexander van Orshaegen, marketingcommunicatie manager van Group A. De Witte. Deze laatste worden gebruikt voor kleine oplage of om te helpen als de twee volautomatische niet geheel toereikend zijn bij heel grote bestellingen, verduidelijkt Van Orshaegen. "Ze kunnen ook prima gebruikt worden om mock-ups - proefverpakkingen - te maken van nieuwe verpakkingen voor eventueel nieuwe klanten." Starpack is de eerste in België die fruit kan aanbieden in een volledige kraft-verpakking met een banderol. "Van de aandacht die dat oplevert, willen we ook profiteren bij de werving van nieuwe klanten", stelt Van Orshaegen. De nieuwe verpakking kan voor veel verschillende producten worden gebruikt, vervolgt de marketingcommunicatie manager. "Als het product maar binnen de gangbare grenzen van maat en gewicht zit. Op dit moment zijn de meest voorkomende producten die we met een banderol verpakken kiwi's, limoenen en passievruchten. Maar ook steenfruit - vruchten met een harde pit, red. -, tomaten en hardfruit, zoals appelen en peren, verpakken we in een banderolverpakking. We hebben al veel positieve reacties van onze klanten gekregen en zien zeker een gezonde toekomst voor deze duurzame manier van verpakken." De twee volautomatische machines werken aan een snelheid van ongeveer dertig schaaltjes per minuut. De capaciteit komt daarmee in totaal op 3600 per uur. Hoeveel er concreet per dag worden geproduceerd hangt geheel af van de bestellingen. Datzelfde geldt voor hoe lang de installaties per dag draaien, zo vertelt Van Orshaegen. "Op een vrijdag is dat meer dan op een dag eerder in de week, omdat het weekend voor de deur staat." Maar er is zeker nog capaciteit over voor nieuwe klanten. Starpack nam ruim de tijd om een perfect product-verpakking combinatie aan de supermarkt aan te kunnen bieden. "De machines werden begin oktober geïnstalleerd en zijn toen eerst getest. De afstemming van de banderol aan de kraft-verpakkingen met de verschillende soorten fruit en groenten, je kan jezelf voorstellen dat een testfase van belang is. Dat heeft wel een aantal weken in beslag genomen, zowel bij de machineleverancier als bij ons in Starpack. Vanaf begin november is de lijn volledig in productie gegaan." Starpack nam de machine en de verpakking ook concreet op verzoek van een grote retailklant op in haar gamma. "Deze klant wilde zo min mogelijk plastic in zijn verpakking. We zijn niet volledig op deze verpakkingswijze overgeschakeld en we bieden ook nog de mogelijkheid van de klassieke verpakking. Met de nieuwe full kraft-verpakking zijn we voor deze klant begonnen met kiwi's, limoenen en passievruchten. Inmiddels heeft Starpack een tweede grote klant in de retail voor deze volledig kartonnen fruitverpakking. " De klassieke verpakkingen, die Group A. de Witte ook nog volop produceert, variëren enorm in uitvoering. Het kan bijvoorbeeld gaan om een kartonnen schaaltje met een topfolie en een etiket voor de benodigde informatie en om de verpakking goed af te kunnen sluiten. Maar die verpakking kan ook bestaan uit netjes voor bijvoorbeeld de sinaasappels of citroen, kistjes of EPS-kunststofverpakkingen. Er is een sterke trend richting full kraft", signaleert Van Orshaegen. "Voor sommige oplossingen is er nog geen goed alternatief voor plastic. Bijvoorbeeld als het gaat om de houdbaarheid van een product. En het voordeel van plastic is dat het product hygiënisch is verpakt, omdat er geen direct contact mogelijk is met het artikel." Starpack kwam al snel bij Bandall als leverancier van de banderolleermachines. "Met Bandall hadden we meteen een goede samenwerking en ook op het gebied van prijs en kwaliteit hadden ze goede referenties. Het product wordt op deze manier ook zo ecologisch mogelijk verpakt. Ook de consument is daar gevoelig voor. Deze ziet ook meteen dat het om een ecologische verpakking gaat. De banderol sluit de verpakking goed af en bepaalt automatisch de strakheid van het lint. Het product wordt goed beschermd, maar is nog wel zichtbaar voor de consument. Omdat alle informatie nu al op de banderol staat is er ook geen apart etiket meer nodig, wat ook alweer verpakkingsafval bespaart. Op dat etiket van een reguliere verpakking staan de barcode, de product- en merknaam, de origine van het product en dat alles uiteraard in twee talen. Die informatie wordt nu automatisch op de banderol meegegeven." De banderollen worden door Max Aarts geleverd. J+S Packaging levert alle andere kartonnen schaaltjes. "Zij zijn ook gevestigd in Sint-Katelijne-Waver dus dat is een groot voordeel. Die worden hier gevouwen geleverd en ook bij J+S van de bedrukking voorzien. Zij leveren ons ook alle mogelijke fruitverpakkingen in de vorm van netten en kistjes." De schaaltjes zijn uitgevoerd in een e-golfkarton dat, afhankelijk van hoeveel stuks fruit er in een verpakking gaan, varieert in gewicht. "Het is voor de zekerheid in alle gevallen een iets zwaarder en steviger karton dan officieel vereist is. Dat doen we om het product optimaal te beschermen."