"Kijk niet achterom, want die kant ga je niet op", luidde een van de vele managementwijsheden die tijdens de tweedaagse Print4All-conferentie, eind maart, voorbijkwamen. Toch mocht een korte terugblik op het ook voor de beursorganisatie 'onverwacht grote succes' van Print4All 2018 niet ontbreken. Die nieuwe grafische vakbeurs, een krachtenbundeling van Grafitalia, Converflex en InPrinting, was vorig jaar onderdeel van 'The Innovation Alliance'. Dat evenement combineerde op zijn beurt weer vijf vakbeurzen tot 'Europa's grootste evenement voor de maakindustrie'. Het 17 hallen tellende Fiere Milano wist in totaal 150.000 bezoekers op de been te brengen, waarvan er ook ruim 35.000 de twee hallen van Print4All wisten te vinden. Daarmee is een gezonde basis gelegd voor de volgende editie van 2021, stelt beursmanager Guiseppe Garri: "...

"Kijk niet achterom, want die kant ga je niet op", luidde een van de vele managementwijsheden die tijdens de tweedaagse Print4All-conferentie, eind maart, voorbijkwamen. Toch mocht een korte terugblik op het ook voor de beursorganisatie 'onverwacht grote succes' van Print4All 2018 niet ontbreken. Die nieuwe grafische vakbeurs, een krachtenbundeling van Grafitalia, Converflex en InPrinting, was vorig jaar onderdeel van 'The Innovation Alliance'. Dat evenement combineerde op zijn beurt weer vijf vakbeurzen tot 'Europa's grootste evenement voor de maakindustrie'. Het 17 hallen tellende Fiere Milano wist in totaal 150.000 bezoekers op de been te brengen, waarvan er ook ruim 35.000 de twee hallen van Print4All wisten te vinden. Daarmee is een gezonde basis gelegd voor de volgende editie van 2021, stelt beursmanager Guiseppe Garri: "We laten opnieuw de volledige keten van de grafische industrie zien. De som is meer dan de delen."Op het programma van de Print4All-conferentie stond een reeks sprekers van binnen en buiten de industrie die de blik vooral op de toekomst richtten. Zij werden afgewisseld met paneldiscussies waarin grafische brancheorganisaties, productiebedrijven en toeleveranciers bespraken in hoeverre de huidige stand van zaken aansluit op verschillende toekomstscenario's.Alberto Mattiello is professor 'Digitale Innovatie' aan de Bocconi Universiteit en geeft leiding aan een 'Future Thinking' project. Hij benadrukte hoe je als innoverend bedrijf niet moet proberen je product te verbeteren met technologie, maar moet nadenken over hoe alles rondom dat product zal veranderen dankzij technologie. Mattiello telde in de tech-wereld - overigens: "Iedereen bevindt zich in de tech-wereld, ook de grafische industrie" - inmiddels 890 boeken-gerelateerde start-ups, die gezamenlijk voor 925 miljoen dollar aan investeringen hebben opgehaald. Zij richten zich op allerlei aspecten rondom het boek, van creatie tot bestelling en logistiek. De grafische industrie moet nadenken over welke rol zij in die veranderende wereld rondom het boek wil spelen. Als voorbeeld gaf hij het concept 'Cloud Kitchens', dat volledig ingerichte keukens verhuurt aan restaurants die geen gasten meer ontvangen maar nog uitsluitend maaltijden aan huis bezorgen. Mattiello: "Soms moet je dingen afleren om nieuwe dingen te kunnen aanleren."Innovator en investeerder Daniele Pes van Corner Stones, die op de tweede dag de veranderende klantervaring en -verwachting onder de loep nam, sloot zich daar bij aan met een pleidooi voor 'reverse mentoring': "Luister naar start-ups. Zij beginnen immers altijd vanuit een potentiële nieuwe behoefte van de consument of van een marktsegment. En dat kan ook interessant zijn voor jouw bedrijf."De technologische ontwikkelingen versnellen bovendien, stelde Mattiello. Dankzij de 4e industriële revolutie, 5G, Artificiële Intelligentie en bijvoorbeeld quantum computing zijn er eigenlijk geen grenzen meer aan rekenkracht en daarom zal een technologie als augmented reality een hoge vlucht kunnen nemen. Carlo Maffè, eveneens verbonden aan de Bocconi Universiteit, ziet als gevolg daarvan bijvoorbeeld de rol van verpakkingen ingrijpend veranderen: "De winkelschappen zoals we die nu kennen bestaan straks immers niet meer." Volgens Maffè stelt de groeiende e-commerce ook andere eisen aan verpakkingen en ontstaan daardoor nieuwe mogelijkheden: "De verpakking wordt vooral ook een middel om de juiste connectie met de consument te maken." Bovendien verwacht hij dat er naast de primaire en secundaire verpakking ook een tertiaire ontstaat: "Augmented reality voegt nog een extra laag toe aan verpakkingen, met niet alleen informatie maar met name ook beleving."Het is precies die 'beleving' die voor Enrico Peroni, Brand Design Manager van het befaamde motormerk Ducati, centraal staat in alle communicatie-uitingen: "Je moet een plek in het hoofd van je klanten weten te veroveren, zodat ze je nooit vergeten." Hij gaf toe dat digitale communicatiekanalen bij Ducati op de eerste plaats staan om dat te bereiken, maar benadrukte dat drukwerk toch ook zeker niet valt weg te denken: "Het is een belangrijke manier om tastbaar aanwezig te zijn bij je klant."