Normaal krijgen verpakkende bedrijven hun etiketten keurig, gedrukt en wel op het juiste materiaal aangeleverd door een van de vele uitstekend gekwalificeerde etikettendrukkerijen die België rijk is. In dat opzicht zou er dus geen enkele reden zijn om een vakbeurs te bezoeken die vooral voor etikettendrukkers bedoeld is.
...

Normaal krijgen verpakkende bedrijven hun etiketten keurig, gedrukt en wel op het juiste materiaal aangeleverd door een van de vele uitstekend gekwalificeerde etikettendrukkerijen die België rijk is. In dat opzicht zou er dus geen enkele reden zijn om een vakbeurs te bezoeken die vooral voor etikettendrukkers bedoeld is. Echter, wilt u als verpakkend bedrijf echt een compleet beeld hebben, van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van etikettendruk, -veredeling en materialen dan moet u echt eens een kijkje nemen op Labelexpo van 11 tot en met 14 september in Brussels Expo. En dat is voor het eerst sinds 2019. Want vanwege de coronapandemie en de daarop volgende leveringsproblemen, ook onder andere veroorzaakt door een langdurige staking in een gespecialiseerde papierfabriek in Finland, werd de huidige editie een aantal malen uitgesteld. En dat zal het aantal innovaties alleen maar ten goede zijn gekomen. Extra veel te zien dus. Etiketten zijn tegenwoordig ware kunststukjes, zowel voor wat betreft de bedrukking, de veredeling als het etikettenmateriaal zelf. Dat heeft alles te maken met de onmisbare functie die een etiket op een verpakking heeft. Dat wil zeggen meerdere functies. Zo moet een etiket de consument aan de ene kant zo exact mogelijk informeren over de inhoud van de verpakking. Aan de andere kant moet een etiket dat liefst ook nog op een zo aantrekkelijk mogelijke manier doen. Om - in samenspel met de verpakking - de consument te verleiden het product te kopen. Aantrekkelijk is in dit geval een ruim begrip, want net als de verpakking moet het etiket naadloos aansluiten bij hoe de merkeigenaar het product wil positioneren. Gaat het om een luxe product, dan zal ook het etiket dat moeten uitstralen. Daarin heeft naast het drukwerk en het materiaal ook de veredeling een belangrijke rol. Dat drukken kan overigens heel gemakkelijk in diverse technieken - flexo, zeefdruk en digitaal - in één drukdoorgang. Maar het kan ook zijn dat een product vooral 'groen' gepositioneerd wordt. Ook dan kan het etiket daarop naadloos worden aangepast. Zowel in design als materiaal. Wat dat betreft zijn er diverse varianten van een duurzaam etiket: van hernieuwbaar of gerecycleerd materiaal, recycleerbaar of dunner materiaal, linerless of afwasbaar. Al deze varianten kunt u terplekke bekijken en vergelijken op Labelexpo, want de aanbieders staan er keurig verzameld in een totaal aantal van ruim zeshonderd. En om een bezoek nog aantrekkelijker te maken voor een verpakkend bedrijf, heeft Labelexpo haar focus sinds een aantal edities ook uitgebreid richting verpakkingsfolie. Argumenten genoeg voor een bezoek aan Brussels Expo. Wellicht tot ziens!?