Zegt de naam Ghiandoni u nog niets? Dat familiebedrijf uit Court-Saint-Étienne (Waals-Brabant) kwam in 2020 na de overname van de drukkerij Oleffe in de drukkerijsector terecht. Oleffe was de marktleider in het domein van de B2B-kalender in de Benelux. De drie broers Oleffe aan het hoofd van de drukkerij gaven hun knowhow van meer dan vijftig jaar door aan de nieuwe eigenaars, vader en zoon Salvatore en Maxime Ghiandoni. Salvatore Ghiandoni stelde zich, als de zakenman die hij is, al snel een duidelijk doel: waarde creëren en nieuwe marktaandelen op een concurrerende markt veroveren. "Gezien onze moderne uitrusting en onze positie als marktleider op de kalendermarkt lag het voor de hand om onze producten te diversifiëren naar de sector van de papierwaren voor het grote publiek", legt Maxime Ghiandoni uit. "We produceerden al papierwaren voor doorverko...

Zegt de naam Ghiandoni u nog niets? Dat familiebedrijf uit Court-Saint-Étienne (Waals-Brabant) kwam in 2020 na de overname van de drukkerij Oleffe in de drukkerijsector terecht. Oleffe was de marktleider in het domein van de B2B-kalender in de Benelux. De drie broers Oleffe aan het hoofd van de drukkerij gaven hun knowhow van meer dan vijftig jaar door aan de nieuwe eigenaars, vader en zoon Salvatore en Maxime Ghiandoni. Salvatore Ghiandoni stelde zich, als de zakenman die hij is, al snel een duidelijk doel: waarde creëren en nieuwe marktaandelen op een concurrerende markt veroveren. "Gezien onze moderne uitrusting en onze positie als marktleider op de kalendermarkt lag het voor de hand om onze producten te diversifiëren naar de sector van de papierwaren voor het grote publiek", legt Maxime Ghiandoni uit. "We produceerden al papierwaren voor doorverkopers die ze aan krantenwinkels en andere handelszaken aanboden. Dit jaar komen we met ons eigen merk voor papierwaren op de markt en daarbij hebben we de ambitie om op lange termijn een grote speler te worden." Daarom heeft het familiebedrijf in 2022 hard gewerkt aan een collectie tweetalige kalenders. Die collectie wil innoveren door met de regels te breken van wat al op de markt te vinden is. "We zijn van een wit blad vertrokken. We hebben gekeken wat de concurrentie al deed en vooral naar wat nog niet bestond. We hebben alles geanalyseerd: de sectoren, de klantentypes, de formaten, de onderwerpen, de leeftijdsgroepen van de consumenten...", legt Amandine Murru uit die bij Ghiandoni verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de papierwaren. Dat werk resulteerde in meer dan vijftig kalendermodellen voor het grote publiek die in zes verschillende collecties onder het merk Ghiandoni gebundeld werden. "De grootste collectie kalenders in de Benelux in de sector van de papierwaren", stelt Maxime Ghiandoni. "Onze kalenders richten zich tot iedereen, van 7 tot 77 jaar", legt Amandine Murru uit. "Er zijn collecties voor kinderen en volwassenen en voor verschillende doeleinden. Iedereen zal er zijn gading in vinden, ongeacht of dat voor de schoonheid van de illustraties is, of om zijn vrije tijd creatief op te vullen of gewoon voor de praktische en functionele kant van de kalender. "Er is een grafisch aspect, met aantrekkelijke onderwerpen", zegt Murru. Ghiandoni biedt ook kalenders aan met formaten die sterk verschillen van de klassieke formaten op de markt. "We hebben geprobeerd om de kalender opnieuw uit te vinden door hem esthetisch aantrekkelijker te maken en tegelijk zijn bruikbaarheid te behouden", zegt Maxime Ghiandoni. Onze kalenders voor de sector van de papierenwaren hebben niet alleen de FSC-certificatie, maar bieden ook hetzelfde kwaliteitsniveau als ons professionele kalenders, zowel op het vlak van het papier als dat van de afwerking. Voor ons was het belangrijk om een merk voor het grote publiek te creëren, dat ons kwaliteitsbewustzijn weerspiegelt, en dat zowel op het vlak van het product zelf, als op dat van de dienstverlening en de originaliteit." Vorig jaar kon Ghiandoni al een beperkte collectie van zijn gamma papierwaren uittesten via een honderdtal verkooppunten in België, hoofdzakelijk in Wallonië. De officiële voorstelling van het nieuwe kalendermerk was op de 'Paper Show' in Mechelen. Na de beurs zullen de kalenders in de loop van het jaar geleidelijk hun weg naar boekenwinkels en handels in kantoorbenodigdheden vinden. De KMO, die vier miljoen B2B-kalenders per jaar produceert, heeft nu al zijn eerste bestellingen voor de zomer binnen. De familie Ghiandoni wil de voormalige drukkerij Oleffe een nieuwe adem geven. "Beter doen dan de broers Oleffe kunnen we niet, daarom doen we het anders. Door onze producten te diversifiëren en het segment van de papierwaren aan te pakken." Maxime Ghiandoni steekt zijn ambitie om het bedrijf internationaal te ontwikkelen, niet onder stoelen en banken. "Sinds we de drukkerij overgenomen hebben, is het aandeel van onze uitvoer buiten de Benelux gestegen van tien tot 25 propcent", vertelt Maxime Ghiandoni. "De drukkerij van morgen vergt meer dan alleen maar het métier van drukker. Je moet ook een neus voor zaken hebben. De drukkerij moet zich aanpassen aan de huidige wereld en kijken wat er in de buitenwereld gebeurt", besluit Ghiandoni.