In de wereld van vandaag is goede timing lastig. Op het moment dat ik deze edito schrijf, gaat het niet goed met de bestrijding van de coronapandemie. Hopelijk is dat alweer wat afgevlakt als u deze uitgave van Verpakking & Label Magazine onder ogen krijgt. Gelukkig opnieuw boordevol industrienieuws, want we mochten weer gewoon op reportage in de afgelopen maanden! En er stonden wat events op het programma. Meest tot de verbeelding sprekend in ons eigen land was natuurl...

In de wereld van vandaag is goede timing lastig. Op het moment dat ik deze edito schrijf, gaat het niet goed met de bestrijding van de coronapandemie. Hopelijk is dat alweer wat afgevlakt als u deze uitgave van Verpakking & Label Magazine onder ogen krijgt. Gelukkig opnieuw boordevol industrienieuws, want we mochten weer gewoon op reportage in de afgelopen maanden! En er stonden wat events op het programma. Meest tot de verbeelding sprekend in ons eigen land was natuurlijk de succesvolle Empack in Mechelen. Het aantal standhouders en bezoekers was natuurlijk minder dan voorgaande edities, maar iedereen was blij er weer te zijn. En gelukkig konden wij onze eerste Verpakking & Label Magazine Awards probleemloos en feestelijk uitreiken. Ook Fachpack, met iedereen consequent met een mondmasker, was een waar verpakkingsfeest. Dat gold ook voor de uitreiking van de vierde EFTA Benelux Awards in Antwerpen in combinatie met de viering van het 40-jarig jubileum van de belangenvereniging van flexodrukkers. Maar er is nog veel meer verpakkingsnieuws te melden. Zo verzorgt de Universiteit van Gent vanaf het komend najaar een hagelnieuwe master na master in Sustainable Food Packaging. En start vanaf komend jaar een wetenschappelijke studie naar de functionaliteit van papieren verpakkingen met een barrièrecoating. Mede ingegeven door de publieke opinie die het liefst alle plastic verpakkingen zou zien verdwijnen. Maar zijn die wel zo makkelijk te vervangen? En hebben plastic verpakkingen niet eigenlijk een heel nuttige functie? Deze vraag stellen is wat mij betreft hem beantwoorden. Dat dat wil niet zeggen dat wij met zijn allen niet kritisch hoeven te kijken naar de mate van verpakkingen en daar waar oververpakking op de loer ligt, deze te bestrijden. Zonder daarmee het kind oftewel het product met het badwater weg te hoeven gooien. Want dat moet natuurlijk te allen tijde worden voorkomen: productbescherming is prioriteit nummer 1 als het gaat om de verschillende functies van een verpakking. Met als goede nummer 2 een dusdanig goede verwerking van het verpakkingsafval dat ook plastic verpakkingen een beter imago krijgen. Design for recycling, dat moet het worden in 2022 en verder. En liefst ook nog een mooi design, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ons dat lukt als sector. Ik wens u een mooie decembermaand en alvast alle goeds voor 2022!