Hoewel Stanley/Stella bij het grote publiek nauwelijks bekend is, is het bedrijf een marktleider in zijn sector in Europa - namelijk B2B-kledij. Bij de textieldrukkers is Stanley/Stella een referentie voor hoogwaardige en duurzame kledij die bedrukt kan worden. Stanley/Stella werd in 2012 door Jean Chabert opgericht en produceert en distribueert milieuvriendelijke kledij die voor grote bedrijven of andere merken gepersonaliseerd kan worden. T-shirts, hoodies, sweatshirts en jassen zijn maar enkele voorbeelden van het aanbod. Het bedrijf kent een sterke groei en was in 2020 een van de Trends Gazellen bij de Brusselse bedrijven. "Sinds Stanley/Stella op de markt is, kent de verkoop gemiddeld een groei van vijftig procent per jaar", onderstreept Jean Chabert. Voor 2022 schuift het Belgische kledingbedrijf een omzet van 175 miljoen euro naar voren. Het groeibedrijf telt meer dan 140 medewerkers, is gevestigd in Oudergem en werkt met 230 distributeurs en zeven productiebedrijven. Stanley/Stella is actief in 34 landen en heeft vijf ecocertificaties. "Die opmerkelijke groei hebben we gerealiseerd dankzij onze sterke waarden: uitmuntendheid, innovatie, verantwoorde omgang met het milieu en respect voor de mens. Die waarden maken deel uit van het DNA van het bedrijf", deelde Stanley/Stella mee ter gelegenheid van het tienjarig bestaan. Op het verjaardagsevent op 22 september 2022 waarvoor in Tour & Taxis bijna 650 mensen kwamen opdagen, overliep het bedrijf enkele grote realisaties: de opening van een gerobotiseerd distributiecentrum in het Verenigd Koninkrijk, het opstellen van een verantwoordelijkheidscharter, de invoering van een nieuw logo en de lancering van het merk in de Verenigde Staten. "We zien veel mogelijkheden in de Verenigde Staten om de Amerikaanse bedrijven te overtuigen van onze duurzame aanpak van mode en druk. We zijn er ons van bewust dat de weg lang en moeilijk zal zijn, maar wat telt, is dat we actie ondernemen. Daarom zijn we begonnen met een ploeg aan te werven die onze activiteiten in de Verenigde Staten moet uitbouwen", deelt het bedrijf mee.
...

Hoewel Stanley/Stella bij het grote publiek nauwelijks bekend is, is het bedrijf een marktleider in zijn sector in Europa - namelijk B2B-kledij. Bij de textieldrukkers is Stanley/Stella een referentie voor hoogwaardige en duurzame kledij die bedrukt kan worden. Stanley/Stella werd in 2012 door Jean Chabert opgericht en produceert en distribueert milieuvriendelijke kledij die voor grote bedrijven of andere merken gepersonaliseerd kan worden. T-shirts, hoodies, sweatshirts en jassen zijn maar enkele voorbeelden van het aanbod. Het bedrijf kent een sterke groei en was in 2020 een van de Trends Gazellen bij de Brusselse bedrijven. "Sinds Stanley/Stella op de markt is, kent de verkoop gemiddeld een groei van vijftig procent per jaar", onderstreept Jean Chabert. Voor 2022 schuift het Belgische kledingbedrijf een omzet van 175 miljoen euro naar voren. Het groeibedrijf telt meer dan 140 medewerkers, is gevestigd in Oudergem en werkt met 230 distributeurs en zeven productiebedrijven. Stanley/Stella is actief in 34 landen en heeft vijf ecocertificaties. "Die opmerkelijke groei hebben we gerealiseerd dankzij onze sterke waarden: uitmuntendheid, innovatie, verantwoorde omgang met het milieu en respect voor de mens. Die waarden maken deel uit van het DNA van het bedrijf", deelde Stanley/Stella mee ter gelegenheid van het tienjarig bestaan. Op het verjaardagsevent op 22 september 2022 waarvoor in Tour & Taxis bijna 650 mensen kwamen opdagen, overliep het bedrijf enkele grote realisaties: de opening van een gerobotiseerd distributiecentrum in het Verenigd Koninkrijk, het opstellen van een verantwoordelijkheidscharter, de invoering van een nieuw logo en de lancering van het merk in de Verenigde Staten. "We zien veel mogelijkheden in de Verenigde Staten om de Amerikaanse bedrijven te overtuigen van onze duurzame aanpak van mode en druk. We zijn er ons van bewust dat de weg lang en moeilijk zal zijn, maar wat telt, is dat we actie ondernemen. Daarom zijn we begonnen met een ploeg aan te werven die onze activiteiten in de Verenigde Staten moet uitbouwen", deelt het bedrijf mee. Bij Stanley/Stella is duurzaamheid tot in de kleinste details terug te vinden, zoals de fairtradekoffie die de medewerkers drinken (tijdens ons bezoek viel dat meteen op). "Het is onze doelstelling om onze bevoorradingsketen honderd procent duurzaam te maken, maar we weten dat er in de toekomst heel wat hinderpalen zullen zijn", verklaart Jean Chabert in het duurzaamheidsrapport van Stanley/Stella. De omslag van het rapport is volledig vervaardigd met textielafval. De stichter en CEO van het bedrijf is er zich goed van bewust dat de textielindustrie een van de sterkst vervuilende activiteiten op de planeet is. Dat inzicht heeft trouwens tot de oprichting van Stanley/Stella geleid. Van meet af aan had het bedrijf de ambitie om binnen zijn mogelijkheden de ecologische impact van de textielindustrie te beperken en naar een eerlijkere maatschappij te streven. Om daarin te slagen, wil het bedrijf alle schakels in de bevoorradingsketen in overeenstemming brengen met zijn verantwoordelijkheidscharter: "We pakken het hele ecosysteem aan, van de katoenteelt tot de verkoop van kledingstukken. Vandaag kan geen enkel industrieel project, wat ook de sector is, het licht zien zonder de integratie van een maatschappelijk project. Bedrijven die dat nalaten, blijven niet bestaan. Men merkt overigens dat jongeren zich almaar minder tot zulke bedrijven aangetrokken voelen", zegt Jean Chabert. Om zijn ambitie te onderstrepen werkt het bedrijf volgens de normen van 'Organic Content Standard' (OCS) en 'Global Organic Textile Standard' (GOTS). Kledingstukken in biokatoen vertegenwoordigen een belangrijk deel van het aanbod van Stanley/Stella. Het traject van de weefsels die het bedrijf ontwerpt, begint in India en Turkije waar de biokatoen geteeld wordt, en loopt dan via Bangladesh, ten oosten van India, waar de kledingstukken gemaakt worden. Die worden vervolgens naar Europa verscheept en op de Europese markt gedistribueerd. Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn goed voor meer dan de helft van de omzet. Stanley/Stella is lid van de Fairwear Foundation, die zich inzet om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Stanley/Stella heeft zich geëngageerd om de koopkracht van zijn lokale medewerkers significant te verhogen. Meer dan dertig medewerkers werken ter plaatse in overeenstemming met de engagementen en waarden die het bedrijf verdedigt. Stanley/Stella verkoopt in Europa kledingstukken die bedrukt kunnen worden en dat is een sector waarin ongeveer 150.000 spelers actief zijn. "Ons partnernetwerk vertegenwoordigt minder dan één procent van dat totaal," geeft Jean Chabert mee. "De partners die met ons willen samenwerken, moeten op hun beurt bijdragen aan ons project om de impact terug te dringen. En als dat niet mogelijk is, verwachten we dat ze complementaire initiatieven nemen om de negatieve impact te compenseren. De tevredenheid van de klant is van essentieel belang, maar we willen echt dat hij ook verantwoordelijkheid op zich neemt." Met zijn verantwoorde en duurzame visie, waarin het hele ecosysteem geïntegreerd is, slaagt Stanley/Stella erin om in een sterk concurrerende en internationale markt op te vallen. De kledingstukken worden in Azië geproduceerd, maar worden in Europa door het netwerk van partners bedrukt en afgewerkt. Dankzij die werkwijze kan Jean Chabert snel de eindklanten bevoorraden. In België telt het bedrijf 16 officiële doorverkopers. In de Benelux zijn dat er meer dan 37 en in heel Europa werkt Stanley & Stella met 230 partners. PAS Print in Antwerpen (zie kader) en Quatrième Dimenson in Namen maken deel uit van het netwerk, maar hebben nog geen GOTS-certificatie - iets waar Stanley/Stella op aandringt. "Om de consument 100% organische en duurzame afgewerkte en gepersonaliseerde kleding te garanderen, moedigen we onze doorverkopers aan om gebruik te maken van druktechnieken met de GOTS-certificatie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van niet-toxische inkten en van duurzame productiemethodes," onderstreept Stanley/Stella. Een kledingstuk in biokatoen mag dan al in alle productiefases volgens de Global Organic Textile Standard (GOTS) gecertificeerd zijn, als het drukprocedé niet gecertificeerd is, verliest het kledingstuk zijn certificatie. Om te vermijden dat de klant het etiket met het GOTS-logo uit het kledingstuk moet knippen, moet dus ook de drukker het GOTS-certificaat hebben. Dat vereist dat hij inkten en andere producten die door GOTS goedgekeurd zijn, gebruikt. Meestal worden textielinkten op basis van water aanbevolen. Daarnaast worden vluchtige organische componenten, PVC, ftalaten, formaldehyde, zware metalen en APEO (alkylfenolethoxylaten) die in detergenten gebruikt worden, geweerd. De schoonmaak moet dus zonder solvents gebeuren. Bij de zeefdruk moeten de rasters behandeld worden in een schoonmaakeenheid met gesloten circuit. Het geniet ook de voorkeur om rasters met een hogere kwaliteit van doek en een langere levensduur te kiezen, om de afvalhoeveelheid te verminderen.