Noblesse oblige: Cosmeticagigant L'Oréal is een van de voortrekkers als het gaat om verduurzaming van de verpakkingen. Het lanceerde dit jaar haar duurzaamheidsprogramma "L'Oréal voor de toekomst", waarin de laatste reeks ambities van de Groep voor 2030 wordt vastgelegd. Of zoals het door het concern wordt geformuleerd: "In de context van groeiende ecologische en sociale uitdagingen versnelt L'Oréal zijn transformatie naar een model dat de planetaire grenzen respecteert en zijn engagement inzake zowel duurzaamheid als inclusie versterkt."
...

Noblesse oblige: Cosmeticagigant L'Oréal is een van de voortrekkers als het gaat om verduurzaming van de verpakkingen. Het lanceerde dit jaar haar duurzaamheidsprogramma "L'Oréal voor de toekomst", waarin de laatste reeks ambities van de Groep voor 2030 wordt vastgelegd. Of zoals het door het concern wordt geformuleerd: "In de context van groeiende ecologische en sociale uitdagingen versnelt L'Oréal zijn transformatie naar een model dat de planetaire grenzen respecteert en zijn engagement inzake zowel duurzaamheid als inclusie versterkt." L'Oréal werkt haar duurzaamheidsambitie als volgt uit. Tegen 2025 zullen alle locaties van L'Oréal CO2-neutraal zijn door de energie-efficiëntie te verbeteren en 100 procent hernieuwbare energie te gebruiken. Tegen 2030 zal 100 procent van het plastic dat wordt gebruikt in de verpakkingen van L'Oréal-producten, afkomstig zijn van gerecycleerde of biobased bronnen. Om zijn consumenten in staat te stellen duurzamere keuzes te maken, heeft L'Oréal een systeem ontwikkeld voor het labelen van milieu- en sociale impact op producten ontwikkeld, variërend van een waardering van A (meeste impact) tot E (minste). Volgens L'Oréal is het door onafhankelijke auditor gevalideerd. De labels en bijbehorende scores zijn toegankelijk op de webpagina's van de producten. Het eerste merk dat deze nieuwe methode vanaf dit jaar heeft geïmplementeerd, is Garnier voor zijn haarverzorgingsproducten. Deze labeling wordt geleidelijk uitgebreid naar andere landen, merken en productcategorieën van L'Oréal. Tegen 2030 wil L'Oréal de totale uitstoot van broeikasgassen per afgewerkt product met 50 procent verminderd hebben ten opzichte van 2016. Tegen 2025 zullen alle productie-, administratieve en onderzoekslocaties van de Groep CO2-neutraal zijn door de energie-efficiëntie te verbeteren en 100 procent hernieuwbare energie te gebruiken. Daarnaast wil L'Oréal bijdragen aan het oplossen van de wereldwijde uitdagingen door dringende sociale en ecologische behoeften te ondersteunen. Het trekt 150 miljoen euro uit om urgente sociale en milieukwesties aan te pakken. "In de afgelopen tien jaar hebben we ons bedrijf ingrijpend getransformeerd en duurzaamheid centraal gesteld in ons bedrijfsmodel. Met onze nieuwe toezeggingen gaan we een nieuwe fase van versnelling van die transformatie in. We gaan verder dan onze eigen directe milieu-impact, doordat we consumenten helpen duurzamere keuzes te maken en een positieve sociale en ecologische bijdrage leveren. Als marktleider zijn we van mening dat het onze rol is om bij te dragen aan de opbouw van een inclusieve en duurzame samenleving", aldus Alexandra Palt, chief corporate responsibility officer van L'Oréal. Tot slot wil L'Oréal 150 miljoen euro zal uittrekken om wereldwijd urgente sociale en milieu- kwesties aan te pakken, zoals het herstel van natuurlijke zee- en bosecosystemen en projecten die verband houden met de circulaire economie. Sinds 2005 heeft de Groep de CO2-uitstoot van zijn fabrieken en distributiecentra in absolute termen met 78 procent verminderd, waardoor de oorspronkelijke doelstelling van 60 procent tegen 2020 werd overtroffen, terwijl het productievolume in dezelfde periode met 37 procent toenam. Eind 2019 had L'Oréal 35 CO2-neutrale locaties waaronder 14 fabrieken. Een trend die de afgelopen jaren op dit gebied in de huidverzorgings- en cosmeticasector ook steeds vaker voorkomt, is de hervulbare cosmeticaverpakking. Bij deze artikelen kan de primaire verpakking meerdere keren worden gebruikt; gebruikers hoeven alleen de consumptiegoederen te vervangen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij vloeibare zeep. Hier bieden fabrikanten over het algemeen navulverpakkingen voor zeep van maxi-formaat aan die voor meerdere navullingen kunnen worden gebruikt en dus materiaal besparen. Steeds meer cosmeticafabrikanten bieden ook navulbare oplossingen voor schoonheidsproducten. Hier is veel vraag naar verpakkingen die zowel hoogwaardig als visueel aantrekkelijk zijn. Het in New York gevestigde cosmeticamerk Kjaer Weis heeft bijzonder eenvoudige maar elegante navulbare cosmetica in zijn portfolio. Dit komt omdat de Deense oprichter Kirsten Kjaer Weis vindt dat hoogwaardige ingrediënten niet de enige doorslaggevende factor zijn: duurzame en luxe verpakkingen zijn net zo belangrijk. Vanaf de eerste dag omvatte haar concept geen wegwerpcosmetica. In plaats daarvan heeft Kirsten Kjaer Weis zich altijd gefocust op de verpakking bij het ontwerpen van haar producten, en biedt ze talloze navulbare oplossingen voor haar hele productassortiment. Berry Bramlage, 's werelds grootste producent van kunststof cosmeticaverpakkingen, heeft dit jaar een reeks potten gelanceerd die zowel een premium uitstraling hebben als inspelen op de vraag naar duurzaamheid bij de consument. Want ook kunststof kan een premium uitstraling hebben, preekt de fabrikant voor eigen parochie, aangezien ze in allerlei mogelijke vormen, kleuren, veredeling en constructies kunnen worden gefabriceerd. Het nieuwe Infinity Quartz-assortiment biedt een waaier aan mogelijkheden (inclusief post-consumer gerecycleerd plastic, (PCR), afwerkingen en decoratie-opties om te voldoen aan de meest uiteenlopende producteigenschappen en merkdoelstellingen. Daarnaast zijn ze hervulbaar of herbruikbaar. De potjes zijn verkrijgbaar in de maten 50ml en 75ml. De pot van 50 ml heeft het uitneembare interieur van Berry Bramlage's Natura Pack. Hierdoor kunnen consumenten de pot behouden en de lege binnenpot eenvoudig vervangen door een nieuwe volle, die apart te koop is. De pot wordt vervaardigd van PET of PP, afhankelijk van de vereisten van individuele producten. Zowel de PET- als PP-variant zijn gecertificeerd voor voedselcontact, wat met name speelt bij gevoelige of natuurlijke ingrediënten. Doppen worden geproduceerd in hetzelfde materiaal als de potten. Met de verwijderbare PP binnenlaag zorgt dat ervoor dat de verschillende onderdelen gemakkelijk gescheiden kunnen worden voor recycling. Er zijn ook twee speciale versies van de pot verkrijgbaar, een waarvan de pot volledig is gemaakt van PCR-PET en een tweede gemaakt van PP met talk. "Dit geeft de potten een uitzonderlijk zachte afwerking om de consument een sterkere zintuiglijke ervaring te bieden", aldus de fabrikant in een toelichting. "De dikke wandconstructie van de lichtgewicht potten zorgt ervoor dat ze op het schap toch een hoogwaardige uitstraling hebben. Bij de doorzichtige PET-potten lijkt het binnenste gedeelte binnenin opgehangen voor een sterk visueel effect." Infinity Quartz-potten kunnen in verschillende kleuren worden geproduceerd. Een ruime keuze aan geavanceerde decoratietechnieken zoals hot stamping, zeef-, tampon- en digitaaldruk, lakken en labelen, maakt het mogelijk om ze te personaliseren voor individuele producten en merken. Daarnaast wordt de 50 ml Berry Bramlage's Ambiente Deo 2000 ovale deodorantstick nu geproduceerd met 95 procent gekleurd post-consumer gerecycled (PCR) plastic. De deostick kan ook geleverd worden met een label van 100 procent gerecycleerd polyethyleen (PE) - 50 procent post-consumer en 50 procent post-industrieel. En voor wat betreft de Ambiente Deo 2000-verpakking kan Barry Bramlage nog wel even door met verduurzamen. Zij is verkrijgbaar in vier maten - 10 ml, 15 ml, 50 ml en 75 ml - en wordt door veel wereldwijde merken gebruikt voor een verscheidenheid aan toepassingen, waaronder deodorants, parfums, zonbeschermings- en huidverzorgingsproducten. P&G Beauty gaat vanaf 2021 de verpakkingen Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences en Aussie recyclen, verminderen en hergebruiken. Volgens Procter & Gamble zijn de producten in de badkamers van maar liefst 200 miljoen Europeaanse huishoudens te vinden. De toonaangevende verzorgingsmerken zullen een navulsysteem voor hun shampoo lanceren, dankzij een nieuwe herbruikbare verpakking van 100 procent aluminium en een recycleerbaar navulzakje, gemaakt van 60 procent minder plastic ten opzichte van de standaardverpakking. P&G Beauty meldt verder op schema te liggen om het gebruik van nieuw plastic in shampoos en conditionerflessen tegen eind 2021 met 50 procent te verminderen. Door het aantal nieuwe plastic flessen te verminderen, te hergebruiken en te recyclen, hoeven volgens P&G jaarlijks 300 miljoen minder nieuwe plastic flacons te worden geproduceerd.