De internationale Fespa Global Print Expo valt vroeg in dit Drupa-jaar. Op 19 maart gaan de deuren open van RAI Amsterdam (zie blz. 12). Een kleine vijfhonderd exposanten worden in de Nederlandse hoofdstad verwacht. De vakbeurs vindt plaats in een onzeker economisch klimaat. Kijk naar wat er momenteel in ons land gebeurt: de maakindustrie heeft het moeilijk, er wordt gesproken over herstructureringen bij busbouwers en chocoladeproducenten, de inflatie is nog niet onder controle, de uitzendactiviteit zit in een dalende lijn, enzovoort. Ook internationaal zijn er heel wat spanningen en de gevolgen van de volatiele geopolitiek sijpelen door tot in onze lokale productie...

De internationale Fespa Global Print Expo valt vroeg in dit Drupa-jaar. Op 19 maart gaan de deuren open van RAI Amsterdam (zie blz. 12). Een kleine vijfhonderd exposanten worden in de Nederlandse hoofdstad verwacht. De vakbeurs vindt plaats in een onzeker economisch klimaat. Kijk naar wat er momenteel in ons land gebeurt: de maakindustrie heeft het moeilijk, er wordt gesproken over herstructureringen bij busbouwers en chocoladeproducenten, de inflatie is nog niet onder controle, de uitzendactiviteit zit in een dalende lijn, enzovoort. Ook internationaal zijn er heel wat spanningen en de gevolgen van de volatiele geopolitiek sijpelen door tot in onze lokale productiebedrijven. Gelukkig zijn er optimistische ondernemers die de handen uit de mouwen steken en opportuniteiten zien in de huidige economie. Volgens Michael Ryan, bij Fespa verantwoordelijk voor de organisatie van de vakbeurzen, schrijven veel printproductiebedrijven een groot deel van hun succes toe aan hun aanpassingsvermogen, het aanbieden van een breder scala aan toepassingen en het bedienen van verschillende verticale markten om optimaal te kunnen inspelen op de voortdurend veranderende marktomstandigheden. Het gaat inderdaad om kansen detecteren en beseffen dat als de ene markt vertraagt, een andere kan groeien. Een thema waar Fespa terecht veel aandacht aan schenkt en waar we in dit nummer ook volop op focussen is duurzaamheid. De vraag van klanten naar duurzame producten neemt toe en uit de Fespa Print Census blijkt dat 72 procent van de drukwerkinkopers op zoek is naar milieuvriendelijke producten en processen. Wie zoekt, die vindt. In het artikel op blz. 26 zoeken we een antwoord op de vraag 'Hoe duurzaam is het aanbod van uw leveranciers?'. De interesse voor duurzame media en dito verbruiksmaterialen neemt toe. Maar het is niet altijd eenvoudig om door het bos de bomen te zien. Duurzaam produceren is complex. Al trekken printproductiebedrijven meer en meer de kaart van een professioneel milieubeheer. Het momentum is daar. In dit nummer brengen we het verhaal van Créaset en Hecht die de EMAS-registratie in handen hebben (zie blz. 36). "Een commercieel voordeel dat ook het bedrijf ten goede komt", klinkt het. De innovatiecentra VIGC en Centexbel-VKC hebben eind vorige maand hun gezamenlijke GRACE-project opgestart rond circulaire economie. Het project focust specifiek op de Large Format Printing en Sign-sector. Sectorfederatie Febelgra organiseert op 28 maart een duurzaamheidscongres in Brussel. Een ander topic waar veel printbedrijven willen werk van maken, is het verkorten van de doorlooptijden en het verhogen van de kostenefficiëntie. De oplossing voor deze vraagstukken ligt voor een stuk in het investeren in nieuwe technologieën zoals automatisering, print-on-demand businessmodellen, e-commercesystemen en gestroomlijnde workflows. In dit verband juich ik het gezamenlijke initiatief van Fespa Belgium en VIGC toe om op 15 april een masterclass Generative AI in Large Format Printing te organiseren. Deze dag heeft als doel om diepgaand te verkennen waar AI toegevoegde waarde kan bieden binnen de grootformaatsector. Een domein waar de versnelling duidelijk is ingezet en waarvan we het potentieel vandaag nog niet ten volle kunnen inschatten. Er staat de komende maanden veel op de agenda, doe er uw voordeel mee. Ik wens u alvast veel leesplezier.