Dataline, gevestigd in het West-Vlaamse Loppem, is een Belgische ontwikkelaar van ERP-/MIS-oplossingen voor productiebedrijven in de grafische sector. Het softwarebedrijf dat naam maakte met zijn programma MultiPress is marktleider in de Benelux en kent elders in Europa een sterke groei. Met meer dan 10.000 actieve gebruikers op meer dan duizend sites is MultiPress een van de meest gebruikte ERP-programma's in de Europese grafische sector. De EDP (European Digital Press) heeft MultiPress al voor het derde opeenvolgende jaar tot de beste ERP-/MIS-software voor grafische bedrijven uitgeroepen. Na een eerste bekroning in 2019 scoorde Dataline in 2020 opnieuw met zijn elektronische rekeneenheid waarmee web-to-print-platformen hun online bestellingen kunnen automatiseren. Onlangs werd het Belgische groeibedrijf opnieuw bekroond, dit keer voor twee toepassingen: Multiflow dat gerobotiseerde processen automatiseert en het analyse-instrument MAS Audit. Daaruit blijkt de aanleg van het softwarebedrijf om toepassingen uit te werken waarmee drukkerijen hun kosten kunnen drukken en hun rendement kunnen verhogen dankzij automatisatie.
...

Dataline, gevestigd in het West-Vlaamse Loppem, is een Belgische ontwikkelaar van ERP-/MIS-oplossingen voor productiebedrijven in de grafische sector. Het softwarebedrijf dat naam maakte met zijn programma MultiPress is marktleider in de Benelux en kent elders in Europa een sterke groei. Met meer dan 10.000 actieve gebruikers op meer dan duizend sites is MultiPress een van de meest gebruikte ERP-programma's in de Europese grafische sector. De EDP (European Digital Press) heeft MultiPress al voor het derde opeenvolgende jaar tot de beste ERP-/MIS-software voor grafische bedrijven uitgeroepen. Na een eerste bekroning in 2019 scoorde Dataline in 2020 opnieuw met zijn elektronische rekeneenheid waarmee web-to-print-platformen hun online bestellingen kunnen automatiseren. Onlangs werd het Belgische groeibedrijf opnieuw bekroond, dit keer voor twee toepassingen: Multiflow dat gerobotiseerde processen automatiseert en het analyse-instrument MAS Audit. Daaruit blijkt de aanleg van het softwarebedrijf om toepassingen uit te werken waarmee drukkerijen hun kosten kunnen drukken en hun rendement kunnen verhogen dankzij automatisatie. "Het klantenbeheer, offertes berekenen, de timing opvolgen, het productie- en opdrachtenbeheer, de logistiek, de kostenbeheersing, dashboards en de facturatie zijn maar enkele van de talrijke mogelijke functies waarmee u tijd, middelen en geld in uw bedrijf kunt besparen", legt Dataline uit. MultiPress integreert alle commerciële, administratieve, financiële en logistieke processen en verbindt die met de productie en de rapportage binnen een managementsysteem. Dirk Deroo, de CEO van Dataline, heeft overigens zijn eigen idee over wat een concurrerend grafisch bedrijf is: "Een bedrijf met zo laag mogelijke loonkosten, een zo hoog mogelijk automatiseringsniveau en een voldoende ruime winstmarge om te kunnen investeren. De bedrijven die dat begrepen hebben, maken gebruik van onze software." En hij gaat voort: "Sterker automatiseren zonder het personeelsbestand uit te breiden, is nodig om een hogere omzet te krijgen. Ik ga er nooit mee akkoord om MultiPress in een onderneming te integreren, als we de klant niet in staat stellen om zijn kosten met minstens tien procent te verminderen." Als leverancier van ERP-software voor grafische bedrijven is Dataline een referentie geworden, terwijl het bedrijf ook in het buitenland blijft groeien. "Van alle bedrijven in de Benelux die over een ERP-systeem beschikken, heeft 70 procent voor onze software gekozen", stelt Dirk Deroo. "Het beeld van de grafische industrie dat vaak de ronde doet, is dat van een krimpende sector. Die bedrijfstak is echter niet beperkt tot kranten en tijdschriften, maar omvat ook tal van andere segmenten, zoals verpakkingen, grootformaat-toepassingen, textieldruk, interieurdecoratie, enzovoort" Dataline zoekt naar Europese expansie via overnames of partnerships. In 2020 bijvoorbeeld heeft het bedrijf een distributieakkoord voor Spanje afgesloten met de leverancier Cyan. En in 2021 nam Dataline twee bedrijven in Nederland over, waaronder concurrent Insad Grafisch. "Ook in 2023 willen we overnames realiseren. We hebben een shortlist opgesteld met interessante bedrijven in haast alle Europese landen. De focus ligt daarbij op Spanje, Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen", vertelt Dirk Deroo. Volgens de CEO wordt 35 procent van de omzet buiten de Benelux gerealiseerd. "Dertig procent van die 35 procent wordt in Frankrijk gerealiseerd." Internationaal gezien is Dataline actief in 25 landen, terwijl het programma MultiPress in 13 talen vertaald is. Na de Benelux is Frankrijk dus de tweede belangrijke markt voor Dataline. Het Belgische softwarebedrijf telt er meer dan duizend gebruikers in een twintigtal Franse bedrijven, hoofdzakelijk in de sector van de grootformaatdruk. Drupa 2016 was het begin van het Franse avontuur voor Dataline, dat overweegt om in 2023 een Franse concurrent over te nemen. Daardoor kan de commerciële ontwikkeling van Dataline in Frankrijk een versnelling hoger geschakeld worden - die ontwikkeling wordt nu verzekerd door een netwerk van lokale vertegenwoordigers. Sinds kort maakt ook Patrick Bidault, die in de sector naam heeft als CERM-consultant, deel uit van dat netwerk. Hij heeft de taak om de positie van Dataline in de segmenten van de commerciële druk en de digitale druk te versterken. Terwijl Dataline in de Benelux hoofdzakelijk actief is bij offsetdrukkers, heeft het bedrijf in Frankrijk echter vooral bekendheid verworven in de sectoren van de large format printing en de signs. "De verklaring daarvoor was dat er in Frankrijk geen concurrent was die een software voor de productie van signs en de grootformaatdruk aanbood", zegt Dirk Deroo. "Het feit dat we de grafische sector kennen is een sterke troef in vergelijking met andere spelers die niet in de sector gespecialiseerd zijn. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat we toegevoegde waarde zullen blijven aanbieden in de verschillende segmenten van de Franse grafische markt." Dankzij zijn specialiteit kent Dataline een internationale groei als leverancier van de grafische sector. Wanneer je de CEO vraagt of hij ook commerciële kansen ziet voor drukkerijen die zich buiten de landsgrenzen willen ontwikkelen, toont Dirk Deroo zich optimistisch. Volgens hem doen de Belgen hun voordeel met het feit dat ze een warme en niet-agressieve manier van werken hebben, wat de uitwisseling vergemakkelijkt. Andere drukkerijen in het buitenland overnemen, is een aanpak waar hij niet meteen heil inziet. Een internationale samenwerking dicht hij echter wel meer kansen toe: "Ik spreek met heel wat drukkers en ze weten niet altijd in welke machine ze moeten investeren. Het is ook niet altijd mogelijk voor een drukkerij om in alle noodzakelijke machines te investeren. In die context kan een samenwerking of een partnership een oplossing zijn waar beide partijen hun voordeel mee doen. Een samenwerking op lange termijn hangt echter af van de prijs van het eindproduct. Heel wat Belgische en Nederlandse klanten werken samen dankzij MultiPress. En ik ben ervan overtuigd dat ook in Frankrijk heel wat Frans-Belgische allianties gevormd kunnen worden die concurrerende prijzen kunnen hanteren. Om dat mogelijk te maken, moet men maximaal automatiseren, de opdrachten op dezelfde manier verwerken en een meerwaarde bieden in vergelijking met de online handel. Het idee bestaat erin om dezelfde basisprijs te bieden als een online drukkerij, maar met meer diensten en varianten, zoals lamineren, reliëfdruk, metalliseren, enzovoort? Daar heb je goede software voor nodig waarmee je automatisch de prijs van al die varianten kunt berekenen. Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om de winstmarges op die manier te verhogen. MultiPress is zo ontworpen dat het de samenwerking binnen een bedrijf met meerdere vestigingen of een grensoverschrijdende samenwerking met een ander bedrijf eenvoudig maakt."