De cloud-gebaseerde toepassing maakt track & trace-toepassingen voor etiketten mogelijk. De oplossing is ontworpen om merkeigenaars die etiketten en verpakkingen online willen brengen, te helpen om het succes van hun campagnes beter te meten of om de supply chain te controleren.
...

De cloud-gebaseerde toepassing maakt track & trace-toepassingen voor etiketten mogelijk. De oplossing is ontworpen om merkeigenaars die etiketten en verpakkingen online willen brengen, te helpen om het succes van hun campagnes beter te meten of om de supply chain te controleren.Jeroen Van Bauwel (foto), Directeur Product Management bij Xeikon, legt uit: "Bij het creëren van deze slimme labeloplossing voor merkeigenaars hebben we samengewerkt met UPM Raflatac en Magic Add om het 'slimme' deel in het labelontwerp te verwerken. Deze intelligente labeloplossing omvat technologie die de functionaliteit van labels en verpakkingen uitbreidt tot buiten de traditionele printmethodes. Wat spannend is, is de technologie achter de actie".Elk pakket wordt uniek gemaakt met een afbeelding, tekst, een nummer of een code en is klaar om met standaardtoepassingen te worden gescand. Er zijn een aantal opties, zoals QR-codes, die consumenten de mogelijkheid bieden om hun product gedurende de gehele levenscyclus te volgen. Eindgebruikers kunnen de plaats van herkomst van hun product en elke stap van daaruit tot aan de consument traceren. Zij kunnen de opslagomstandigheden tijdens het transport controleren en de reis van het product van de leverancier naar de retailer volgen. De wetenschap dat hun product authentiek is, geeft de consument vertrouwen in het merk. Slimme labels stellen de fabrikanten in staat met hun klanten te blijven communiceren, zelfs nadat de eerste aankoop is gedaan en het product naar huis is gebracht.De interactie met de consument door middel van slimme labels heeft eindeloze creatieve mogelijkheden. Informatie kan bestaan uit recepten, wijnaanbevelingen, details en advies over voedingscalorieën, gezondheids- en voedingsinformatie. Belangrijk voor de farmaceutische sector is dat er een extra laag informatie kan worden toegevoegd om te communiceren over belangrijke richtlijnen en veiligheidswaarschuwingen. In de voedingssector kunnen merken het slimme label gebruiken om de herkomst en samenstelling van hun product aan te geven. Omdat het slimme label het product uniek traceerbaar maakt, is er volledige transparantie in de hele toeleveringsketen.Tegelijkertijd kunnen de merkeigenaar en de productleverancier gegevens verzamelen die hen helpen bij het onderzoek naar de voorkeuren van de consument en de meest populaire producten, een kopersprofiel opbouwen en reclamecampagnes verbeteren. Convertors kunnen hun toepassingsgebied verbreden en nieuwe functionaliteit bieden aan hun klanten, en marketeers kunnen meer zinvolle en gerichte campagnes plannen.Xeikon toonde tijdens Labelexpo voorbeelden van zijn slimme labeloplossing. Aan de hand van drie zakjes koffie met drie verschillende etiketontwerpen laat het experiment de merkeigenaars zien welke van de drie de 'bestseller' in de markt is. Het voorbeeld toont live gegevens van de reis van de koffie van een specifieke koffieboer naar de winkel en de eindgebruiker.