Het evenement werd georganiseerd in het historisch kloosterhotel Elzenveld in het centrum van Antwerpen. Op dezelfde locatie waar 25 jaar eerder Xeikon-oprichter Lucien De Schamphelaere tijdens een internationale persconferentie op 23 juni 1993, zijn eerste digitale vierkleurenmachine aan de wereld voorstelde: "De DCP-1... Welkom in het tijdperk van het kleurendrukken op kleine oplagen." Tijdens het officiële gedeelte van het verjaardagsevenement werden de opgenomen beelden van de historische speech van De Schamphelaere geprojecteerd in de zaal. Een paar maand na de aankondiging van de DCP-1, in september 1993, toonde Indigo zijn E-Print 1000 op de Ipex in Birmingham en had Agfa (als OEM) twee Chromapress-versies van de DCP-1 op zijn stand.
...

Het evenement werd georganiseerd in het historisch kloosterhotel Elzenveld in het centrum van Antwerpen. Op dezelfde locatie waar 25 jaar eerder Xeikon-oprichter Lucien De Schamphelaere tijdens een internationale persconferentie op 23 juni 1993, zijn eerste digitale vierkleurenmachine aan de wereld voorstelde: "De DCP-1... Welkom in het tijdperk van het kleurendrukken op kleine oplagen." Tijdens het officiële gedeelte van het verjaardagsevenement werden de opgenomen beelden van de historische speech van De Schamphelaere geprojecteerd in de zaal. Een paar maand na de aankondiging van de DCP-1, in september 1993, toonde Indigo zijn E-Print 1000 op de Ipex in Birmingham en had Agfa (als OEM) twee Chromapress-versies van de DCP-1 op zijn stand.Xeikon vroeg journalisten Ed Boogaard en Laurel Brunner een boek te schrijven over de weg die het digitaal printen heeft afgelegd. Het boek met de titel 'Past Print Future' werd op een beperkte eerste oplage van 500 exemplaren gedrukt en officieel voorgesteld tijdens het verjaardagsfeest. Het boek brengt een breed en eerlijk verhaal over de pioniersjaren van het digitaal drukken; de opkomst van Post-Script; de hevige concurrentiestrijd met het Indigo van Benny Landa; de opgang, neergang en wederopstanding van Xeikon vanaf 2002 onder de firma Punch International van Guido Dumarey; de overname van Xeikon door de Flint Group in november 2015; het omarmen van inkjet door Xeikon; het heden en de (verre) toekomst van de digitale printtechnologie in het algemeen.Over de beginjaren lezen we in het boek dat oud-Agfa werknemer Lucien De Schamphelaere in 1988 met het project Xeikon van start gaat. Xeikon is een combinatie van de woorden 'xerox' (droog) en 'eikon' (beeld). Samen staat er dus 'droog beeld'. De Schamphelaere stond mee aan de wieg van de eerste monochrome digitale pers van Agfa, de P400, die op de Hannover Messe in 1982 werd voorgesteld. De revolutionaire P400 deed De Schamphelaere dromen van een digitale kleurenpers. Voor de configuratie van de kleurenmachine, bekeek Xeikon vier opties: één enkel station maar meerdere passes (doorgangen); meerdere stations - één enkele pass (single pass); vellen of vertrekkend van de rol. "We hebben gekozen voor een configuratie met een papierbaan en meerdere stations", zegt De Schamphelaere. "Het belangrijkste voordeel van het concept met meerdere drukstations is dat een vierkleurenpers volgens deze bouwwijze minstens vier keer sneller is dan een machine met meerdere passes."In het boek staat ondermeer ook beschreven waarom uiteindelijk voor het elektrofotografisch procedé met droge toner werd gekozen en voor de geïntegreerde verticale configuratie voor het duplexprinten.Benoit Chatelard, CEO van de Digital Solutions divisie van de Flint Group, kwam in 2017 aan het hoofd van Xeikon. Hij maakte een eind aan het Trillium-project - een persconcept van Xeikon dat werkte met vloeibare toner- en richtte de pijlen van Flint en Xeikon op inkjet. Xeikon besteedt vandaag de helft van zijn R&D-inspanningen aan inkjet en bouwt verder op de kennis en ervaring die Flint in inkjet heeft. Chatelard is ervan overtuigd dat hij niet enkel in staat zal zijn om op het vlak van inkjet de achterstand in te halen, maar ook om de concurrentie een stapje voor te zijn. Voor Xeikon moet inkjet niet alleen belangrijk worden voor bepaalde labelsegmenten. Chatelard zegt in het boek dat verpakkingen in golfkarton de 'next big thing' zijn. "Daarna kijken we naar flexibele verpakkingen, maar hier moeten nog een aantal horden worden genomen. Elders in de markt zal Xeikon zich blijven concentreren op tonergebaseerde rollenpersen. We willen onze bestaande en beproefde technologie maximaal blijven gebruiken. We stellen vast dat er nog steeds ruimte voor verdere verbetering is."