Na een zoektocht van drie jaar heeft Yun een oplossing gevonden voor haar huidverzorgingsproducten met microcapsules. Op basis van meer dan tien jaar onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen, bracht Yun in 2017 een aantal nieuwe producten op basis van goede bacteriën op de markt tegen veelvoorkomende huidaandoeningen. Met name voor de producten met microcapsules was het wel 'even' goed zoeken voor de juiste verpakking. En dan met name de doseerkop.
...

Na een zoektocht van drie jaar heeft Yun een oplossing gevonden voor haar huidverzorgingsproducten met microcapsules. Op basis van meer dan tien jaar onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen, bracht Yun in 2017 een aantal nieuwe producten op basis van goede bacteriën op de markt tegen veelvoorkomende huidaandoeningen. Met name voor de producten met microcapsules was het wel 'even' goed zoeken voor de juiste verpakking. En dan met name de doseerkop. Dat was overigens geen beletsel voor de populariteit van het product. Yun Probiotherapy is inmiddels in 1000 tot 1500 fysieke apotheken te koop, aldus Tim Henkens, R&D manager van Yun. "De overige plusminus 3500 apotheken in België kunnen de producten ook altijd rechtstreeks via hen en bij de groothandel bestellen. Waar het in de beginjaren vooral in fysieke apotheken, de apotheek-groothandel en de eigen webshop van Yun werd verkocht, wordt het nu ook voor een belangrijk deel via online apotheken verkocht." Iets wat volgens Henkens vooral aan COVID-19 is te danken. Tegelijkertijd vervijfvoudigde Yun het aantal verkochte producten in België sinds de start in 2017. Henkens schat het verkochte volume van haar grootste product, een Acne-product met levende bacteriën in microcapsules van 1 tot 1,5 mm in diameter, op 40.000 stuks per jaar. Van haar overige producten, zonder levende bacteriën zijn er dat 15.000 tot 20.000. Yun startte in 2017 met drie personen. Inmiddels staan er 21 medewerkers op de payroll. Het verpakkingsdesign en het productgamma zijn sinds de start in 2017 nagenoeg hetzelfde gebleven. Yun heeft de afgelopen jaren vooral energie gestoken in het verbeteren van de microcapsules, verklaart Henkens. "Het ging daarbij vooral om de verlenging van de houdbaarheid van de levende bacteriën in combinatie met een zo laag mogelijke concentratie bewaarmiddelen." Omdat het om een relatief nieuw product ging, was er daarin nog veel te verbeteren. Waar de houdbaarheid in 2017 nog zes maanden was, is dat inmiddels geëvolueerd naar negen maanden. "Uit het labo komen juist de eerste nieuwe potjes af, met een houdbaarheid van 18 maanden. Het gaat om een nieuwe generatie microcapsules - die tevens gepatenteerd zijn - waarin de bacteriën nog beter zijn opgesloten in de kern van de capsule, zodat contaminatie van het product wordt tegengegaan. Deze nieuwe generatie microcapsules met verbeterde houdbaarheid zullen een belangrijke stap zijn voor de internationalisering van onze innovatieve huidverzorgingsproducten." Waar het bestaande verpakkingsdesign geen reden gaf tot verandering, heeft Yun inmiddels wel een intensieve zoektocht afgelegd naar de juiste verpakking. En dan met name een verpakking met een geschikte doseerunit voor de producten die microcapsules bevatten. "Ze moeten deze de capsules vlot doorlaten, maar vervolgens ook weer goed sluiten om de inhoud in de flacon goed te converseren." Yun werkt het liefst met airless verpakkingen om contaminatie van buitenaf te voorkomen en gelijktijdig de concentratie bewaarmiddel zo laag mogelijk te houden. "Zij hebben verschillende barrières die het product beschermen tegen lucht, licht en water om de kwaliteit van de inhoud zo lang mogelijk te waarborgen." Daarom mag het pompsysteem absoluut niet 'lekken'. Yun betrekt haar verpakkingen van Frapak (Zeewolde, NL) inmiddels de derde leverancier. Dat wil zeggen voor de kleine verpakkingen van 50 ml. Hierin worden namelijk de producten met microcapsules verkocht. Voorheen betrok het die bij Toly (Louvain-la-Neuve) en daarvoor bij RPC (inmiddels Barry), maar deze voldeden niet. Zo vertelt Henkens. "Die van RPC leidden tot lekkage (voor de grote volumes van 200ml) en van die Toly was de pompbellow als barrière te hard voor de nieuwe generatie microcapsules." De pompbellow is een rubberen ringetje in het interieur van de doseerkop dat de capsules moet doorlaten maar daarna de flacon weer goed afsluiten om te voorkomen dat er zuurstof bij het product komt." Dus moesten we op zoek naar een verpakking met zachtere componenten in het pompsystemen, zodat de capsules er toch nog door kwamen. Daar zijn we een jaar mee bezig geweest." De 200 ml flacons betrekt Yun overigens nog wel steeds van Toly omdat deze geen microcapsules bevatten. "Deze verpakkingen zijn het best om lekkage en lucht tegen te gaan." De verpakkingen van Yun zijn zonder uitzondering van PP. "Dat is toch het meest inerte materiaal om het product goed te kunnen beschermen. Niet het meest ecologische verpakkingsmateriaal, maar het biedt de beste bescherming voor de capsules en de formulatie. Hierdoor kunnen we met lage concentraties bewaarmiddel werken wat enerzijds goed is voor behoud van het microbioom van de huid alsook voor de humane huidbarrière. Een ander verpakkingsmateriaal is dan misschien wel milieuvriendelijker maar brengt dan ook een kortere houdbaarheid met zich mee. Dat is iets om de komende jaren verder uit te zoeken. De ontwikkelingen staan wat dat betreft niet stil." Yun is op dit moment ook bezig met het testen van een nieuw soort verpakking - alsook andere verpakkingsmaterialen zoals HDPE of PET - voor haar zepen in de vorm van een pompflacon. "Nu is het product verpakt in een Toly-flacon met een - te - korte tuit. We zijn nu op zoek naar een verpakking met een langere tuit, zodat het product makkelijker onder de douche gedoseerd kan worden." Yun richt zich zelf op R&D, verwerking van bacteriën en productie van de gepatenteerde microcapsules. Het overige deel van de productie en afvullen heeft Yun volledig elders ondergebracht. Het merendeel bij Cos- made in Heist-op-den-Berg, op de sprays na. Henkens: "Cosmade kan namelijk geen sprays met drijfgassen afvullen en dat is dus ondergebracht bij A&L Jeubis, in het Limburgse Brustem." Met het testen en vinden van de juiste kleine pompflacons is Yun het laatste jaar volop bezig geweest. Nu het die zorg achter de rug heeft, kan het uitijken naar een uitbreiding van het productgamma met nieuwe formules voor huidverzorgingsproducten. Overigens heeft Yun zich tijdens de uitbraak van de coronacrisis in maart nog op een andere manier nuttig kunnen maken. "Wij beschikten over alcohol, polymeren om de alcohol in te dikken en de geschikte Toly-pompflacons zodat we ook te hulp kon schieten met handdesinfectiegel. Er waren tekorten voor al die producten." Yun heeft in die tijd zo'n 20.000 tot 25.000 stuks geproduceerd. Nu zijn er volop van die gels op de markt en aangezien dit voor Yun geen corebusiness is, is het bedrijf daar weer mee gestopt. "Onze focus ligt op producten met levende bacteriën en niet van dode", aldus Henkens ter besluit met een veelzeggende knipoog.