Zeefdruk Dejonghe is gevestigd in het fabriekspand van een voormalige weverij op een boogscheut van de kerk van Meulebeke. De kernactiveit is het in onderaanneming bedrukken van geconfectioneerd textiel. De zeefdrukactiviteiten zijn goed voor 85 à 90 procent van het zakencijfer. Anderhalf jaar geleden werd geïnvesteerd in borduurmachines. Aanleiding was de groeiende vraag van klanten naar deze techniek voor het personaliseren van textielproducten. Met de overname van PK-Design.be werd Zeefdruk Dejonghe ook actief in de B2B-markt van het digitaal printen van werfborden, immoborden, banners, spandoeken en zelfklevers. In het atelier staan voor deze activiteit twee Arizona-vlakbedprinters en een Mutoh-rollenprinter opgesteld.
...

Zeefdruk Dejonghe is gevestigd in het fabriekspand van een voormalige weverij op een boogscheut van de kerk van Meulebeke. De kernactiveit is het in onderaanneming bedrukken van geconfectioneerd textiel. De zeefdrukactiviteiten zijn goed voor 85 à 90 procent van het zakencijfer. Anderhalf jaar geleden werd geïnvesteerd in borduurmachines. Aanleiding was de groeiende vraag van klanten naar deze techniek voor het personaliseren van textielproducten. Met de overname van PK-Design.be werd Zeefdruk Dejonghe ook actief in de B2B-markt van het digitaal printen van werfborden, immoborden, banners, spandoeken en zelfklevers. In het atelier staan voor deze activiteit twee Arizona-vlakbedprinters en een Mutoh-rollenprinter opgesteld. Zoon Marc Dejonghe kwam in 2006 aan het hoofd van het bedrijf dat zijn vader 45 jaar geleden oprichtte. Marc Dejonghe is gebeten door de zeefdruktechniek en bouwde de firma uit tot een bekende en performante textielzeefdrukkerij. "Onze markt is die van de volume orders en de volumeprijzen. Oplagen van 50 en 100 stuks zijn courant, maar klanten bestellen eveneens oplagen van 500 tot 5000 stuks. Gecombineerde orders van bijvoorbeeld T-shirts, met sweaters, bodywarmers of jassen komen vaak voor. Onze klanten (de wederverkopers) verkopen aan de toeristische diensten van steden, aan pretparken in binnen- en buitenland, de evenementensector, bedrijven (bedrijfskleding), enz." Marc Dejonghe illustreert de verschillende behoeften van de klanten met bedrukt textiel uit de rekken en van de schappen in de showroom: een bedrukt bedrijfspolo, een 8-kleuren T-shirt dat verkocht wordt bij een pretparkattractie, t-shirts voor toeristische diensten, een shirt voor een ondernemersnetwerk, een draagtas in 6 groentinten, enz. De huiscollectie voor de textielproducten waarvan Zeefdruk Dejonghe ook de verdeler is, is die van de Franse fabrikant Sol's Europe. Het begin van de samenwerking dateert van 2011. De productcatalogus van Sol's is een omvangrijk en inspirerend boekwerk: van t-shirts en polo's tot badstoffen, zwemkleding, caps en accessoires. Dejonghe heeft naast Sol's nog andere merkenfabrikanten in zijn assortiment. Klanten blijven vrij om hun eigen textielproducten aan te leveren. De volumemarkt van het textielprinten is het actieterrein van Zeefdruk Dejonghe. Heeft de firma ook een oplossing voor de kleine oplagen en het full colour fotoprinten? Marc Dejonghe: "In dat geval moet je een beroep doen op digitale printprocessen. We kunnen hiervoor digitaal transferdrukken inzetten. We beschikken eveneens over een desktop Polyprint TexJet DTG-textielprinter, waarmee in inkjet rechtstreeks op textiel kan worden geprint. De mogelijkheden voor digitale productie hebben we dus in huis want we willen op de hoogte blijven van elke beschikbare technologie. Het rechtstreeks digitaal printen op textiel heeft vooralsnog geen prioriteit zolang we dat niet kunnen organiseren in functie van onze efficiënte en gestandaardiseerde productieworkflow voor volumezeefdruk. Het rechtstreeks beprinten van t-shirts zou in dit geval een onderdeel kunnen zijn van een online zakenmodel met een aantrekkelijke webshop maar we zijn daar nu niet mee bezig. We starten wel af en toe met nieuwe projecten -ook online- om te kijken of die levensvatbaar zijn en we die kunnen integreren in onze workflow. Flex-opdruk is naast of in combinatie met zeefdruk een andere techniek die hier veelvuldig wordt ingezet. Een voor de hand liggende toepassing is die van de voetbalshirts: de naam van de sponsor wordt gezeefdrukt, het rugnummer is een flex-opdruk. Transferdrukken passen we toe voor het printen op tassen, petjes en andere textielobjecten die niet passen op onze carrousels. Het zijn allemaal technieken die thuishoren in een modern zeefdrukbedrijf met een breed productaanbod." Marc Dejonghe: "Bij zeefdruk is het gebruik van de juiste inkt belangrijk, digitale textieldruk vraagt om de juiste voorbehandeling. Zeefdrukinken onderscheiden zich op het vlak van kleurkracht. Zeefdruktextiel is bovendien zeer duurzaam. Het kan veel wasbeurten verdragen waarbij de kleurechtheid van het gedrukte beeld of de grafische elementen bewaard blijven." Zeefdruk Dejonghe werkt bijna hoofdzakelijk met Plastisol-inkten. Die leveren de hoogste dekkracht en zijn geschikt voor veel verschillende textielvezels. Voor specifieke toepassingen zoals het bedrukken van keukenhanddoeken die bij hoge temperaturen worden gewassen, wordt gedrukt met inkten op waterbasis. We wandelen tussen de zeefdrukcarrousels in het productieatelier. Het bedrukt textiel verlaat de lange droogtunnels (IR + warme lucht droging). Marc Dejonghe "Door hun lengte kan er langer worden gedroogd. Dat is beter voor de toestand van het bedrukte textiel dat geen schok- effect te verwerken krijgt zoals wanneer kort en hevig wordt gedroogd." De uitbraak van het coronavirus zou ondernemers in heel veel sectoren treffen. Ook de textieldrukkerijen die voor hun opdrachten afhankelijk zijn van kleine en grote bedrijven en organisaties. Daar was Marc Dejonghe zich goed van bewust. Hij besloot snel te handelen en de kansen te benutten en liet de webshop bedruktemondmaskers.be ontwerpen. "We gingen hiermee voor de eerste keer uitgebreid B2B en het is een schot in de roos." Voor onbedrukte mondmaskers geldt een leveringstermijn van 3 dagen, voor bedrukte exemplaren zijn dat 10 dagen. Eénlagige mondmaskers worden eerst geconfectioneerd vooraleer te worden bedrukt in zeefdruk. De moeilijker te bedrukken dubbellagige mondmaskers worden gepersonaliseerd door middel van transferdruk. Mondmaskers met een 'all over print' worden geconfectioneerd vanaf digitaal beprinte rollen polyestertextiel uit het atelier van Zeefdruk Dejonghe. De zeefdrukkerij uit Meulebeke verdeelt daarnaast nog 100% katoenen mondmaskers met neusbrug voor het grote publiek die eveneens kunnen worden bedrukt. In het productieatelier staan de vier zeefdrukcarrousels van de Oostenrijkse fabrikant MHM. Op een van de machines worden t-shirts en daarna fleece truien bedrukt. Herhaalopdrachten kunnen in het geheugen van deze zeefdrukcarrousel worden opgeslagen. De machine bedrukt tussen 250 à 500 kledingstukken per uur of 750 keukenhanddoeken per uur. Het prepareren van de zeven op de zeefdrukramen gebeurt met een modern productieapparaat. In een eerste fase wordt de filmemulsie voor de zeefdrukvorm automatisch op de zeef aangebracht en gedroogd. In een tweede fase wordt het drukbeeld op de zeef geprint, belicht en de niet uitgeharde emulsie uitgespoeld waardoor het zeefdruksjabloon ontstaat. Deze procesgang verloopt in een gesloten circuit. Het reinigen van de zeven na het drukproces vindt eveneens in een gesloten circuit plaats. De reinigingsvloeistof wordt hergebruikt tot het product verzadigd is en dan door een gespecialiseerde firma opgehaald. Zeefdruk Dejonghe stockeert een 700-tal zeefdrukramen waarvan de nummers corresponderen met jobs in het machinegeheugen van een van de zeefdrukcarrousels. 150 zeefdrukramen zijn constant in circulatie voor herbelichting. Een recentere investering is die in borduurmachines: een borduurmachine met 4 koppen met tot 15 kleuren per kop en een borduurmachine met 1 kop. "Het is altijd mijn plan geweest om Zeefdruk Dejonghe tot een van de grootste en snelst leverende textielzeefdrukkerijen in Vlaanderen uit te bouwen. Eind 2019 draaiden we op alle machines volop productie maar in maart kwam de coronacrisis. Dankzij bedruktemondmaskers.be hebben we weinig gebruik moeten maken van het stelsel van technische werkloosheid door overmacht. We werkten voor de Covid-19-pandemie met 7 FTE's, het zijn er nu 6. We hebben de eerste coronagolf dankzij nieuwe activiteiten goed weerstaan."