Papieren flessen

De grote merken zoeken proactief naar duurzame alternatieven en effenen de weg voor de overstap naar papieren verpakkingen. Absolut Vodka bijvoorbeeld maakte onlangs bekend dat het bedrijf een fles op papierbasis uittest voor zijn topproduct. Een initiatief dat uit het engagement van het bedrijf voor een duurzame toekomst voortvloeit. Elin Furelid, director of Future Packaging bij Absolut, haalde de hoge recyclagecijfers en de aantrekkelijke structuur van papier als belangrijke factoren voor die beslissing aan. Volgens TheSpiritsBusiness.com heeft Absolut de doelstelling om in 2030 koolstofneutraal te zijn en heeft het bedrijf daar een traject voor uitgetekend. Zo stoten de distilleerderijen van Absolut 98 procent minder emissies uit dan het gemiddelde van de industrie. Dat is verbluffend en verstevigt ook de leiderspositie van het bedrijf op het vlak van duurzame praktijken.
...

De grote merken zoeken proactief naar duurzame alternatieven en effenen de weg voor de overstap naar papieren verpakkingen. Absolut Vodka bijvoorbeeld maakte onlangs bekend dat het bedrijf een fles op papierbasis uittest voor zijn topproduct. Een initiatief dat uit het engagement van het bedrijf voor een duurzame toekomst voortvloeit. Elin Furelid, director of Future Packaging bij Absolut, haalde de hoge recyclagecijfers en de aantrekkelijke structuur van papier als belangrijke factoren voor die beslissing aan. Volgens TheSpiritsBusiness.com heeft Absolut de doelstelling om in 2030 koolstofneutraal te zijn en heeft het bedrijf daar een traject voor uitgetekend. Zo stoten de distilleerderijen van Absolut 98 procent minder emissies uit dan het gemiddelde van de industrie. Dat is verbluffend en verstevigt ook de leiderspositie van het bedrijf op het vlak van duurzame praktijken. Een ander voorbeeld is Diageo. Dat drankenbedrijf werkt samen met Pilot Lite om Pulpex een stevige positie op de markt te bezorgen. Pulpex is een Brits bedrijf dat papieren flessen vervaardigt en er naar streeft om de grenzen van de duurzame verpakkingen te verleggen. Pulpex creëert papieren flessen op maat voor uiteenlopende vloeibare producten en Diageo is van plan om de whisky Johnnie Walker in flessen van Pulpex te verpakken. Volgens Diageo dragen die flessen met hun doordachte ontwerp bij tot de verwezenlijking van SDG12 (SDG: Sustainable Development Goals van de VN) door Diageo. Via die doelstelling wordt naar een 'verantwoorde consumptie en productie' gestreefd. Bekende merken zoals PepsiCo, Unilever en Castrol hebben ook de krachten met Pulpex gebundeld om papieren flessen voor hun producten te ontwikkelen. Dat verpakkingsproduct stelt merken in staat om de vorm van de verpakkingen te herdenken zonder de veelzijdigheid en de kwaliteit ervan in het gedrang te brengen. Die voorbeelden maken duidelijk dat voedings- en drankenmerken papieren verpakkingen op grote schaal invoeren. Mars kondigde aan dat het een papieren wikkel voor zijn repen uittest om de traditionele wikkel in kunststof te vervangen. Nestlé van zijn kant heeft een snelle verpakkingslijn ontwikkeld om Kit-Kats in papier te verpakken. De merken zijn de motor achter de innovaties in de papieren verpakkingsoplossingen. Ze investeren in onderzoek en ontwikkeling om verpakkingsmateriaal te creëren dat zowel duurzaam als functioneel is. Via hun samenwerking met verpakkingsproducenten verleggen ze de grenzen van wat met papieren verpakkingen mogelijk is. En daarbij verkennen ze vooruitstrevende technologieën en technieken om de duurzaamheid van papieren verpakkingen te verhogen, om ze beter bestand te maken tegen vocht, en om ze andere gewilde eigenschappen te bezorgen. Archipelago Technology, een speler op het vlak van verpakkingscoatings, speelt met een innovatie op de vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen in. De coatingmachine van het bedrijf maakt gebruik van de Powerdrop -technologie - een industriële inkjettechnologie die met grote precisie en consistentie viskeuze vloeistoffen in de vorm van druppeltjes op een ondergrond aanbrengt. Powerdrop kan met kleverige coatings werken waar andere technologieën, zoals verneveltechnieken, het moeilijk mee hebben. Belangrijk is dat elke druppel terechtkomt waar hij terecht moet komen en nergens anders. Met Powerdrop kunnen verpakkingsproducenten stijve papieren verpakkingen van een coating voorzien die de verpakking waterdicht maakt en tegelijk de papieren binnenzijde zuiver houdt zodat de verpakking gerecycleerd kan worden. Omdat Powerdrop sterk geconcentreerde coatingvloeistoffen gebruikt die heel precies aangebracht kunnen worden, kan er aanzienlijk op energie bespaard worden terwijl er ook geen overtollige coatingresten verwerkt moeten worden. Daardoor onderscheidt het systeem zich door zijn lage bedrijfskosten en zijn beperkte emissies van broeikasgassen. Powerdrop kan helpen om op één enkele productielijn duizenden tonnen CO2 te besparen, terwijl het systeem een oplossing vormt voor de uitdaging om de structurele integriteit van papieren verpakkingen in stand te houden wanneer die aan vloeistoffen worden blootgesteld. Op die manier biedt het systeem leefbare en milieuvriendelijke alternatieven voor kunststoffen borden, bekers en flessen voor eenmalig gebruik. Wegens het enorme potentieel van die markt kunnen we verwachten dat er zich nog snel andere innovaties aandienen die aan de vraag naar verpakkingsalternatieven in papier tegemoet komen. En hopelijk worden al enkele van die alternatieven op Drupa gedemonstreerd. De transitie van verpakkingen in kunststof en glas naar papieren verpakkingen houdt voor verscheidene betrokkenen tal van voordelen in. Consumenten bijvoorbeeld hebben op verschillende manieren baat bij de overstap naar papieren verpakkingen. In de eerste plaats sluit een papieren verpakking aan bij de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten en verpakkingen. Door merken te kiezen die van duurzaamheid een prioriteit gemaakt hebben, kunnen consumenten milieuvriendelijke keuzes maken en aan een groenere toekomst bijdragen. Daarnaast voelt een papieren verpakking prettig aan en heeft ze een esthetische aantrekkingskracht die de productervaring in haar geheel ten goede komt. Een papieren verpakking roept een luxueus, natuurlijk en rustiek gevoel op dat klanten aanspreekt die op zoek zijn naar een authentiek en organisch imago. Bovendien weegt een papieren verpakking zo goed als niets en is ze gemakkelijk te manipuleren zodat consumenten ze gemakkelijk kunnen dragen en ze op een verantwoorde manier kunnen elimineren. Retailers kunnen de populariteit van papieren verpakkingen gebruiken om hun milieu-imago te verbeteren en om milieubewuste shoppers aan te trekken. Door producten in een papieren verpakking aan te bieden, kunnen retailers zich van hun concurrenten onderscheiden en een groeiend marktsegment van bewuste consumenten aantrekken. Dat kan tot een groter aantal bezoekers, een grotere omzet en een sterkere klantengetrouwheid leiden. Bovendien kunnen retailers samenwerken met merken die voorrang aan duurzaamheid en milieuverantwoordelijkheid geven en op die manier hun merkimago en marktpositie verstevigen. Binnen de hele aanvoerketen creëert het gebruik van papieren verpakkingen kansen voor innovatie en groei. Verpakkingsproducenten, papierleveranciers en andere spelers kunnen samenwerken om nieuwe technologieën en oplossingen te ontwerpen die op de vraag naar duurzame verpakkingen inspelen. Die transitie stimuleert de ontwikkeling van een kringloopeconomie waarbinnen materialen gerecycleerd wordt, de afvalhoeveelheid teruggedrongen wordt en de milieu-impact tot een minimum beperkt wordt. Merken die papieren verpakkingen invoeren, verbeteren hun imago en reputatie door zichzelf als verantwoordelijke en vooruitstrevende bedrijven te positioneren. Duurzaamheid wint aan belang bij de consumenten en merken die duurzame praktijken toepassen, mogen een grotere klantengetrouwheid en een positieve perceptie verwachten. Door papieren verpakkingen in te voeren, maken bedrijven duidelijk dat ze zich engageren om de hoeveelheid plastics te verminderen en tot een groenere toekomst bij te dragen. Dat kan uitmonden in een sterkere merknaam, een grotere klantengetrouwheid en een concurrentievoordeel op de markt. Zowat overal verstrengen regeringen de regelgeving in verband met plastic verpakkingen zodat een wettelijke context ontstaat die het gebruik van duurzame alternatieven bevordert. Door proactief op papieren verpakkingen over te stappen, kunnen merken zich aan de veranderende wetgeving aanpassen en de kans op boetes of meerkosten verminderen. Die proactieve aanpak kan de reputatie van het merk verbeteren en duidelijk maken dat het zijn verantwoordelijkheid op maatschappelijk en milieuvlak ernstig neemt. De verpakkingsindustrie staat op de drempel van een grote transformatie waarbij papieren verpakkingen zich als het belangrijkste alternatief voor plastic en glas aandienen. Bekende merken in de voedings- en drankenindustrie staan in de frontlinie van die transformatie en beseffen hoe belangrijk het is om duurzaam te werken en om aan de eisen van de consument op dat vlak tegemoet te komen. Door papieren verpakkingen in te voeren, dragen die bedrijven niet alleen bij tot een beter milieu, maar genieten ze ook een grotere klantengetrouwheid, een verbeterd merkimago en voldoen ze aan de veranderende regels. In de loop van de volgende tien jaar houdt de verpakkingsrevolutie een aanzienlijke groei, innovatie en een duurzamere toekomst voor de sector in zijn geheel in. De samenwerking tussen merken, retailers en beleidsmakers is essentieel om die revolutie vooruit te doen gaan en om uiteindelijk de weg naar een groene en duurzame wereld te effenen.