Volgens Kristof Van Cleemput (Global Communications Manager Agfa) hebben beide Chinese fabrieken begin januari weliswaar enige tijd stilgelegen, maar daarna is de productie terug opgestart. Hij benadrukt dat de daar geproduceerde Agfa-platen specifiek bestemd zijn voor de Chinese markt: in Europa en andere delen van de wereld zal van een verstoring van de levering dan ook geen sprake zijn.

In augustus 2018 ging Agfa een strategische samenwerking aan met Lucky HuaGuang Graphics. De Chinese partner stelt aan Agfa capaciteit ter beschikking en produceert platen met gebruikmaking van Agfa-technologie. De betreffende fabrieken van Lucky HuaGuang staan in Nanyang in de provincie Henan, waar Covid-19 (de nieuwe naam voor het coronavirus) volgens cijfers van de Chinese overheid vrijwel dagelijks slachtoffers maakt. Grafisch Nieuws ontving nog geen reactie van het bedrijf over de actuele situatie.

Vorig jaar maakte ook Kodak een samenwerking met Lucky HuaGuang bekend, waarbij Sonora-platen voor de Chinese markt in fabrieken in Xiamen worden geproduceerd.

Agfa is overigens al sinds eind jaren '80 actief in China en in 2018 telde Agfa 670 Chinese medewerkers op een totaal van ruim 10.000. Begin 2019 werd het 30-jarige bestaan van haar fabrieken in Wuxi (nabij Shanghai) gevierd. Daar werden aanvankelijk onder andere röntgenfilms geproduceerd en ook - tot op de dag van vandaag - offsetplaten. Begin 2010 ging een joint-venture van start met de Chinese distributeur Shenzhen Brothers onder de naam Agfa Graphics Asia, met de verwachting al in het eerste jaar een omzet van 200 miljoen euro te realiseren.

Van Cleemput stelt dat de voorbereidingen van Agfa voor deelname aan zowel Fespa in Madrid (24-27 maart) als Drupa (16-16 juni) ongewijzigde doorgang vinden: "We staan in contact met de organisatoren en hebben daar alle vertrouwen in." Vanuit Lucky HuaGuang Graphics zijn door Agfa nog geen signalen ontvangen rond de Drupa-deelname: "Zij besluiten daar zelf over." Het bedrijf staat, evenals Agfa, met een eigen stand in Hal 4.

De meest recente exposantenlijst van Drupa (peildatum 19 februari) telt 1.684 standhouders; de meeste bedrijven op de lijst zijn afkomstig uit Duitsland (451), gevolgd door China met 352 exposanten.

Drupa-directeur Sabine Geldermann zei vorige week dat Messe Düsseldorf de ontwikkelingen rond Covid-19 nauwgezet in de gaten houdt en proactief maatregelen neemt op bijvoorbeeld hygiënegebied. Heidelberg liet weten dat de Drupa-deelname van haar Chinese partner Masterwork vooralsnog niet ter discussie staat.

Volgens Kristof Van Cleemput (Global Communications Manager Agfa) hebben beide Chinese fabrieken begin januari weliswaar enige tijd stilgelegen, maar daarna is de productie terug opgestart. Hij benadrukt dat de daar geproduceerde Agfa-platen specifiek bestemd zijn voor de Chinese markt: in Europa en andere delen van de wereld zal van een verstoring van de levering dan ook geen sprake zijn.In augustus 2018 ging Agfa een strategische samenwerking aan met Lucky HuaGuang Graphics. De Chinese partner stelt aan Agfa capaciteit ter beschikking en produceert platen met gebruikmaking van Agfa-technologie. De betreffende fabrieken van Lucky HuaGuang staan in Nanyang in de provincie Henan, waar Covid-19 (de nieuwe naam voor het coronavirus) volgens cijfers van de Chinese overheid vrijwel dagelijks slachtoffers maakt. Grafisch Nieuws ontving nog geen reactie van het bedrijf over de actuele situatie.Vorig jaar maakte ook Kodak een samenwerking met Lucky HuaGuang bekend, waarbij Sonora-platen voor de Chinese markt in fabrieken in Xiamen worden geproduceerd.Agfa is overigens al sinds eind jaren '80 actief in China en in 2018 telde Agfa 670 Chinese medewerkers op een totaal van ruim 10.000. Begin 2019 werd het 30-jarige bestaan van haar fabrieken in Wuxi (nabij Shanghai) gevierd. Daar werden aanvankelijk onder andere röntgenfilms geproduceerd en ook - tot op de dag van vandaag - offsetplaten. Begin 2010 ging een joint-venture van start met de Chinese distributeur Shenzhen Brothers onder de naam Agfa Graphics Asia, met de verwachting al in het eerste jaar een omzet van 200 miljoen euro te realiseren.Van Cleemput stelt dat de voorbereidingen van Agfa voor deelname aan zowel Fespa in Madrid (24-27 maart) als Drupa (16-16 juni) ongewijzigde doorgang vinden: "We staan in contact met de organisatoren en hebben daar alle vertrouwen in." Vanuit Lucky HuaGuang Graphics zijn door Agfa nog geen signalen ontvangen rond de Drupa-deelname: "Zij besluiten daar zelf over." Het bedrijf staat, evenals Agfa, met een eigen stand in Hal 4. De meest recente exposantenlijst van Drupa (peildatum 19 februari) telt 1.684 standhouders; de meeste bedrijven op de lijst zijn afkomstig uit Duitsland (451), gevolgd door China met 352 exposanten.Drupa-directeur Sabine Geldermann zei vorige week dat Messe Düsseldorf de ontwikkelingen rond Covid-19 nauwgezet in de gaten houdt en proactief maatregelen neemt op bijvoorbeeld hygiënegebied. Heidelberg liet weten dat de Drupa-deelname van haar Chinese partner Masterwork vooralsnog niet ter discussie staat.