Hij drukt, zij 'scrapt'. We hebben het over Grégory Gros en Isabelle Wespes, de zaakvoerders van de ambachtelijke drukkerij Imprimascrap, die in 2013 opgericht werd en in Le Roeulx (Soignies) gevestigd is. In het bedrijf leven ze hun passie voor oude druktechnieken uit. Imprimascrap realiseert drukwerk met machines uit de jaren 1850 tot 1970. Machines die Grégory Gros opspoort, repareert en onderhoudt. Imprimascrap is goed bekend in de regio 'Le Centre'. Het bedrijf drukt onder meer de lokale munt, 'Le Lupi'. Op de ambachtelijke drukkerij wordt een beroep gedaan om voedingsverpakkingen (chocolade en bakkersproducten), cilindervormige reclamevoorwerpen of nog uitnodigingen en naamkaartjes te personaliseren.

Opdrachten intern uitvoeren

Om op de groeiende vraag in te spelen, heeft Imprimascrap onlangs bij Igepa Belux drie digitale print- en snijsystemen besteld. Binnen twee tot acht weken worden een printer (JV 100-160 met ecosolventinkten) en een snijplotter (CB-130 AR) van Mimaki plus een sublimatieprinter (SureColor SC-F500) van Epson geleverd. Voor Grégory Gros is het de bedoeling om meer concurrentieel te worden door de digitale productie binnenshuis uit te voeren. "Alles wat digitaal geproduceerd moest worden, werd uitbesteed. Sinds een tijdje echter merkten we een groeiende vraag naar zelfklevers voor verpakkingen, naar fotoreeksen en naar geschenkverpakkingen in kleine oplagen. We zagen dat er daar een markt open lag", legt Grégory Gros uit. "Sinds enkele maanden is alleen al de vraag naar textieltoepassingen met bijna veertig procent gestegen", voegt hij er nog aan toe. "We krijgen bijvoorbeeld veel vragen om T-shirts of jasjes in zeefdruk te personaliseren, in oplagen van 5 tot 15 stuks. Maar zeefdruk is daar geen concurrerende techniek voor. Overigens, in plaats van opdrachten uit te besteden, verwezen we onze klanten door naar collega's. Maar nu kunnen we direct digitaal printen, volgens het budget van de klant en de gewenste kwaliteit." Met de nieuwe digitale uitrusting zal Imprimascrap kunnen inspelen op een ruimere waaier vragen van professionele klanten. De ambachtelijke drukkerij denkt daarbij vooral aan fotoafdrukken (op uiteenlopende materialen) en aan gepersonaliseerde producten zoals zelfklevers, sport- en werkkledij, en uiteenlopende hebbedingen. "Met de sublimatieprinter kunnen we dragers bedrukken die uit minimum 60 procent polyester bestaan, en zelfs keramische bekers die met een polyesterbasis behandeld zijn."

Verliefd op oude druktechnieken

Hoewel de vraag vermindert, blijft Imprimascrap zijn kernactiviteit in ere houden, de oude druktechnieken. "Er is hoe langer hoe minder vraag naar typografie omdat de klanten beseffen dat de prijs ervan hoger is dan die van met offset of digitaal gedrukte producten die je op het internet vindt. Op het vlak van de prijs kan de techniek niet met de online drukkerijen concurreren, maar we leveren wel een andere drukkwaliteit. En een deel van de klanten houdt vast aan de ambachtelijke techniek omdat ze verliefd zijn op dat procedé en de kwaliteit ervan. De typografie heeft zijn specifieke doelgroepen", vertelt Grégory Gros.

Hij drukt, zij 'scrapt'. We hebben het over Grégory Gros en Isabelle Wespes, de zaakvoerders van de ambachtelijke drukkerij Imprimascrap, die in 2013 opgericht werd en in Le Roeulx (Soignies) gevestigd is. In het bedrijf leven ze hun passie voor oude druktechnieken uit. Imprimascrap realiseert drukwerk met machines uit de jaren 1850 tot 1970. Machines die Grégory Gros opspoort, repareert en onderhoudt. Imprimascrap is goed bekend in de regio 'Le Centre'. Het bedrijf drukt onder meer de lokale munt, 'Le Lupi'. Op de ambachtelijke drukkerij wordt een beroep gedaan om voedingsverpakkingen (chocolade en bakkersproducten), cilindervormige reclamevoorwerpen of nog uitnodigingen en naamkaartjes te personaliseren.Om op de groeiende vraag in te spelen, heeft Imprimascrap onlangs bij Igepa Belux drie digitale print- en snijsystemen besteld. Binnen twee tot acht weken worden een printer (JV 100-160 met ecosolventinkten) en een snijplotter (CB-130 AR) van Mimaki plus een sublimatieprinter (SureColor SC-F500) van Epson geleverd. Voor Grégory Gros is het de bedoeling om meer concurrentieel te worden door de digitale productie binnenshuis uit te voeren. "Alles wat digitaal geproduceerd moest worden, werd uitbesteed. Sinds een tijdje echter merkten we een groeiende vraag naar zelfklevers voor verpakkingen, naar fotoreeksen en naar geschenkverpakkingen in kleine oplagen. We zagen dat er daar een markt open lag", legt Grégory Gros uit. "Sinds enkele maanden is alleen al de vraag naar textieltoepassingen met bijna veertig procent gestegen", voegt hij er nog aan toe. "We krijgen bijvoorbeeld veel vragen om T-shirts of jasjes in zeefdruk te personaliseren, in oplagen van 5 tot 15 stuks. Maar zeefdruk is daar geen concurrerende techniek voor. Overigens, in plaats van opdrachten uit te besteden, verwezen we onze klanten door naar collega's. Maar nu kunnen we direct digitaal printen, volgens het budget van de klant en de gewenste kwaliteit." Met de nieuwe digitale uitrusting zal Imprimascrap kunnen inspelen op een ruimere waaier vragen van professionele klanten. De ambachtelijke drukkerij denkt daarbij vooral aan fotoafdrukken (op uiteenlopende materialen) en aan gepersonaliseerde producten zoals zelfklevers, sport- en werkkledij, en uiteenlopende hebbedingen. "Met de sublimatieprinter kunnen we dragers bedrukken die uit minimum 60 procent polyester bestaan, en zelfs keramische bekers die met een polyesterbasis behandeld zijn."Hoewel de vraag vermindert, blijft Imprimascrap zijn kernactiviteit in ere houden, de oude druktechnieken. "Er is hoe langer hoe minder vraag naar typografie omdat de klanten beseffen dat de prijs ervan hoger is dan die van met offset of digitaal gedrukte producten die je op het internet vindt. Op het vlak van de prijs kan de techniek niet met de online drukkerijen concurreren, maar we leveren wel een andere drukkwaliteit. En een deel van de klanten houdt vast aan de ambachtelijke techniek omdat ze verliefd zijn op dat procedé en de kwaliteit ervan. De typografie heeft zijn specifieke doelgroepen", vertelt Grégory Gros.