In het laatste nummer van december verscheen in het weekblad 'Le Vif' een paginagrote advertentie van Facebook. Nadat de reclamemarkt bij het begin van de coronacrisis zo goed als stilgevallen was, begon die op het einde van de zomer weer te herleven. De tweede golf van het coronavirus bezorgde de reclamemarkt echter een nieuwe opdoffer, terwijl tegelijk de digitale transitie nog aan snelheid won. "Ook al verliest de gedrukte pers terrein, toch heeft de groei van het internet niet tot de verdwijning van de gedrukte pers geleid zoals sommigen voorspeld hadden," merkt Olivier Standaert op in 'Le Vif'. Olivier Standaert doceert aan de afdeling journalistiek van de UCLouvain. "Crisissen leiden altijd tot een vernieuwde belangstelling voor de pers (...). De kwalitatief hoogstaande media blijven vuurtorens," is zijn analyse. Volgens Zenith, het agentschap van Publicis Media dat zich in de ROI-aspecten (return on investment) van de reclame specialiseert, zal de online reclame in 2021 goed zijn voor 52% van de reclame-uitgaven. Het grootste deel van de reclame-uitgaven op het internet komt van kleine, lokale bedrijven die de totaliteit van hun budget op Google en Facebook besteden. Grote groepen daarentegen voorzien weliswaar een deel van hun budget voor online reclame, maar blijven toch ook in reclame in de traditionele media investeren. "De bedrijfssectoren die het verst gaan in het gebruik van de nieuwe digitale kanalen, zijn technologie, media, financiën en professionele dienstverlening. En zelfs in die sectoren steunen merken nog altijd op de traditionele media om naambekendheid bij een ruim publiek te verkrijgen en om de waarden van het merk te onderstrepen," stelt Matt James, voorzitter van het agentschap Zenith.

In het laatste nummer van december verscheen in het weekblad 'Le Vif' een paginagrote advertentie van Facebook. Nadat de reclamemarkt bij het begin van de coronacrisis zo goed als stilgevallen was, begon die op het einde van de zomer weer te herleven. De tweede golf van het coronavirus bezorgde de reclamemarkt echter een nieuwe opdoffer, terwijl tegelijk de digitale transitie nog aan snelheid won. "Ook al verliest de gedrukte pers terrein, toch heeft de groei van het internet niet tot de verdwijning van de gedrukte pers geleid zoals sommigen voorspeld hadden," merkt Olivier Standaert op in 'Le Vif'. Olivier Standaert doceert aan de afdeling journalistiek van de UCLouvain. "Crisissen leiden altijd tot een vernieuwde belangstelling voor de pers (...). De kwalitatief hoogstaande media blijven vuurtorens," is zijn analyse. Volgens Zenith, het agentschap van Publicis Media dat zich in de ROI-aspecten (return on investment) van de reclame specialiseert, zal de online reclame in 2021 goed zijn voor 52% van de reclame-uitgaven. Het grootste deel van de reclame-uitgaven op het internet komt van kleine, lokale bedrijven die de totaliteit van hun budget op Google en Facebook besteden. Grote groepen daarentegen voorzien weliswaar een deel van hun budget voor online reclame, maar blijven toch ook in reclame in de traditionele media investeren. "De bedrijfssectoren die het verst gaan in het gebruik van de nieuwe digitale kanalen, zijn technologie, media, financiën en professionele dienstverlening. En zelfs in die sectoren steunen merken nog altijd op de traditionele media om naambekendheid bij een ruim publiek te verkrijgen en om de waarden van het merk te onderstrepen," stelt Matt James, voorzitter van het agentschap Zenith.