Volgens cijfers van de Vereniging van de Duitse Verf- en Drukinktenindustrie (VdL) kromp het inktgebruik met name in de tijdschriftensector, maar ook in de verpakkingenmarkt liep het volume licht terug. De gezamenlijke omzet van de Duitse drukinktproducenten kwam in 2020 uit op 767 miljoen euro. Dit jaar zal het inktvolume naar verwachting van de VdL met min 2 procent dalen en de omzet met min 1 procent.

Onder de VdL-leden bevinden zich ook verfproducenten. Die verkochten in 2020 juist 35 procent meer verf als gevolg van de door corona-maatregelen sterk toegenomen doe-het-zelf schilderbeurten. Dat volume zal dit jaar weer afnemen. Makers van industriële lakken voor de auto- en meubelindustrie kregen vorig jaar een flinke terugval te verduren, maar voorzien in 2021 forse stijgingen.

Ondertussen waarschuwde de Europese vereniging van inktproductenten EuPIA deze maand voor stijgende kosten. De prijzen voor pigmenten, harsen en oplosmiddelen gaan wereldwijd omhoog. Bovendien wordt transport steeds duurder, mede doordat het scheepsvervoer van containers verstoord is geraakt door de coronacrisis.

Volgens cijfers van de Vereniging van de Duitse Verf- en Drukinktenindustrie (VdL) kromp het inktgebruik met name in de tijdschriftensector, maar ook in de verpakkingenmarkt liep het volume licht terug. De gezamenlijke omzet van de Duitse drukinktproducenten kwam in 2020 uit op 767 miljoen euro. Dit jaar zal het inktvolume naar verwachting van de VdL met min 2 procent dalen en de omzet met min 1 procent.Onder de VdL-leden bevinden zich ook verfproducenten. Die verkochten in 2020 juist 35 procent meer verf als gevolg van de door corona-maatregelen sterk toegenomen doe-het-zelf schilderbeurten. Dat volume zal dit jaar weer afnemen. Makers van industriële lakken voor de auto- en meubelindustrie kregen vorig jaar een flinke terugval te verduren, maar voorzien in 2021 forse stijgingen.Ondertussen waarschuwde de Europese vereniging van inktproductenten EuPIA deze maand voor stijgende kosten. De prijzen voor pigmenten, harsen en oplosmiddelen gaan wereldwijd omhoog. Bovendien wordt transport steeds duurder, mede doordat het scheepsvervoer van containers verstoord is geraakt door de coronacrisis.