In een tijd dat de platenindustrie klappen krijgt van streaming- en andere downloadplatforms, heeft het originele initiatief van de rapper Orelsan alvast de verdienste om cd's weer in de smaak te doen vallen. De Franse rapper Orelsan maakte bekend dat hij op goed geluk gouden tickets in vijf exemplaren van zijn nieuwe album 'Civilisation' verstopt had. Dat marketingmanoeuvre is geïnspireerd op de wereld van 'Sjakie en de chocoladefabriek' waarin je met een ticket toegang krijgt tot de betoverde chocoladefabriek van Willy Wonka. Met de tickets van Orelsan krijg je levenslang toegang voor twee personen tot de concerten van de rapper (niet op festivals).

Hoogdringende vraag

De Imprimerie Chauvat Bertau (ICB) die in Pontcarré (Seine-et-Marne, Frankrijk) gevestigd is, werd door het muzieklabel van rapper Orelsan gecontacteerd om de gouden tickets te realiseren. "Het was een hoogdringende vraag en ik wist niet voor wie de gouden tickets bestemd waren", vertelt Pierre Bertau, de directeur van de drukkerij. "De productie van hoogwaardige producten in kleine aantallen is onze kracht. De vijf gouden tickets hebben we in twee dagen gerealiseerd", voegt hij er nog aan toe. De tickets werden gemaakt met folietechniek.

ICB werd in 1949 opgericht en is een familiebedrijf (derde generatie) met zeven werknemers. De drukkerij heeft zich gespecialiseerd in boekdruk, offset- en digitale druk, lasersnijden en veredelingstechnieken zoals vergulden en stempelen. Een jaar geleden investeerde de drukkerij in een nieuwe lamineermachine Neptune van D&K waarmee verguldsel (films) aangebracht kan worden.

Fysieke drager als toegevoegde waarde

Dit is niet de eerste ongewone marketingactie die Orelsan onderneemt om zich te promoten. Hij bracht ook al een cd als collector's item uit, een manier om de fysieke drager die de cd is, aantrekkelijk te maken en hem extra waarde te bezorgen. Daarnaast deed de rapper een beroep op grafici voor de release van zijn album 'Civilisation 15'. Hij liet verschillende cd-designs maken. Elk van die designs, die door Raegular (een Parijs grafisch kunstenaar die ook als Samuel Lamidey bekend staat) ontworpen werden, stemt overeen met een song op het album. De grafische ontwerpen maken gebruik van elementen uit het universum van de rapper. Elk design werd in een beperkte serie (met oplages tussen 1200 en 30.000 exemplaren) uitgebracht, met daarnaast nog een speciale reeks van 500 exemplaren. Die aanpak loonde want sinds de zomer zijn al vier designs van het album uitverkocht. Dat heeft de rapper ertoe aangezet om vier nieuwe edities van zijn cd aan te kondigen, in het rood, groen, blauw en zwart. Die reeksen worden telkens tot 30.000 exemplaren beperkt.

De nieuwe cd van Orelsan werd in eerste instantie in vijftien verschillende designs uitgebracht.
In een tijd dat de platenindustrie klappen krijgt van streaming- en andere downloadplatforms, heeft het originele initiatief van de rapper Orelsan alvast de verdienste om cd's weer in de smaak te doen vallen. De Franse rapper Orelsan maakte bekend dat hij op goed geluk gouden tickets in vijf exemplaren van zijn nieuwe album 'Civilisation' verstopt had. Dat marketingmanoeuvre is geïnspireerd op de wereld van 'Sjakie en de chocoladefabriek' waarin je met een ticket toegang krijgt tot de betoverde chocoladefabriek van Willy Wonka. Met de tickets van Orelsan krijg je levenslang toegang voor twee personen tot de concerten van de rapper (niet op festivals). De Imprimerie Chauvat Bertau (ICB) die in Pontcarré (Seine-et-Marne, Frankrijk) gevestigd is, werd door het muzieklabel van rapper Orelsan gecontacteerd om de gouden tickets te realiseren. "Het was een hoogdringende vraag en ik wist niet voor wie de gouden tickets bestemd waren", vertelt Pierre Bertau, de directeur van de drukkerij. "De productie van hoogwaardige producten in kleine aantallen is onze kracht. De vijf gouden tickets hebben we in twee dagen gerealiseerd", voegt hij er nog aan toe. De tickets werden gemaakt met folietechniek.ICB werd in 1949 opgericht en is een familiebedrijf (derde generatie) met zeven werknemers. De drukkerij heeft zich gespecialiseerd in boekdruk, offset- en digitale druk, lasersnijden en veredelingstechnieken zoals vergulden en stempelen. Een jaar geleden investeerde de drukkerij in een nieuwe lamineermachine Neptune van D&K waarmee verguldsel (films) aangebracht kan worden.Dit is niet de eerste ongewone marketingactie die Orelsan onderneemt om zich te promoten. Hij bracht ook al een cd als collector's item uit, een manier om de fysieke drager die de cd is, aantrekkelijk te maken en hem extra waarde te bezorgen. Daarnaast deed de rapper een beroep op grafici voor de release van zijn album 'Civilisation 15'. Hij liet verschillende cd-designs maken. Elk van die designs, die door Raegular (een Parijs grafisch kunstenaar die ook als Samuel Lamidey bekend staat) ontworpen werden, stemt overeen met een song op het album. De grafische ontwerpen maken gebruik van elementen uit het universum van de rapper. Elk design werd in een beperkte serie (met oplages tussen 1200 en 30.000 exemplaren) uitgebracht, met daarnaast nog een speciale reeks van 500 exemplaren. Die aanpak loonde want sinds de zomer zijn al vier designs van het album uitverkocht. Dat heeft de rapper ertoe aangezet om vier nieuwe edities van zijn cd aan te kondigen, in het rood, groen, blauw en zwart. Die reeksen worden telkens tot 30.000 exemplaren beperkt.