Ondanks de coronacrisis raken veel vacatures moeilijk ingevuld. Twee op de drie bedrijven die willen aanwerven, ondervinden grotere moeilijkheden dan normaal om geschikt personeel te vinden, blijkt uit een recente Voka-enquête bij 600 Vlaamse ondernemingen.

Ook de zoektocht naar geschikte drukkers, digital print operators, operatoren drukafwerking, enzovoort in de printmediasector blijft een uitdaging voor zowel uitzendkantoren als printmediabedrijven. Schaarste op de arbeidsmarkt, onvoldoende technisch talent en toenemende vergrijzing maken de zoektocht alleen maar moeilijker.

Persoonlijke coach

In die context slaan de vormingsfondsen GRAFOC (printmedia-industrie) en Travi (uitzendsector, het vroegere VFU) de handen in elkaar voor een pilootproject in Oost-Vlaanderen dat tot eind 2021 loopt. Het project wil uitzendkrachten coachen op de werkvloer bij grafische bedrijven.

"Een goede begeleiding van de uitzendkracht op de werkvloer is doorslaggevend als we een langdurige tewerkstelling voor ogen hebben bij een vacature. Vaak hebben bedrijven daar zelf onvoldoende tijd of kennis over", stellen de vormingsfondsen. "Een persoonlijke coach van GRAFOC met jarenlange ervaring in het actief begeleiden van mensen op zoek naar werk, biedt de oplossing."

Technische vaardigheden en soft skills

In samenspraak met de uitzendkracht en het uitzendkantoor wordt van bij de start een gratis jobcoach aangeboden. Deze jobcoach met kennis van de sector zet in op de versterking van zowel de technische vaardigheden als de soft skills van de uitzendkracht en is een duidelijk aanspreekpunt. "We mikken hierbij op alle profielen, met of zonder affiniteit met de grafische sector: offsetdrukker, digital print operator, flexodrukker, zeefdrukker, rotatiedrukker, allround operator drukafwerking, snijder, vouwer, enzovoort", stelt Henk Van der Beke, opleider bij GRAFOC.

Het samenwerkingsproject moet de vroegtijdige uitstroom van uitzendkrachten beperken en het slaagpercentage naar een vast contract verhogen. De jobcoach voorziet persoonlijke begeleiding op de werkvloer aan de hand van verschillende bezoeken en individuele gesprekken tijdens het uitzendtraject. De technische competenties en soft skills van de uitzendkracht worden gemonitord.

Ondanks de coronacrisis raken veel vacatures moeilijk ingevuld. Twee op de drie bedrijven die willen aanwerven, ondervinden grotere moeilijkheden dan normaal om geschikt personeel te vinden, blijkt uit een recente Voka-enquête bij 600 Vlaamse ondernemingen.Ook de zoektocht naar geschikte drukkers, digital print operators, operatoren drukafwerking, enzovoort in de printmediasector blijft een uitdaging voor zowel uitzendkantoren als printmediabedrijven. Schaarste op de arbeidsmarkt, onvoldoende technisch talent en toenemende vergrijzing maken de zoektocht alleen maar moeilijker.In die context slaan de vormingsfondsen GRAFOC (printmedia-industrie) en Travi (uitzendsector, het vroegere VFU) de handen in elkaar voor een pilootproject in Oost-Vlaanderen dat tot eind 2021 loopt. Het project wil uitzendkrachten coachen op de werkvloer bij grafische bedrijven."Een goede begeleiding van de uitzendkracht op de werkvloer is doorslaggevend als we een langdurige tewerkstelling voor ogen hebben bij een vacature. Vaak hebben bedrijven daar zelf onvoldoende tijd of kennis over", stellen de vormingsfondsen. "Een persoonlijke coach van GRAFOC met jarenlange ervaring in het actief begeleiden van mensen op zoek naar werk, biedt de oplossing."In samenspraak met de uitzendkracht en het uitzendkantoor wordt van bij de start een gratis jobcoach aangeboden. Deze jobcoach met kennis van de sector zet in op de versterking van zowel de technische vaardigheden als de soft skills van de uitzendkracht en is een duidelijk aanspreekpunt. "We mikken hierbij op alle profielen, met of zonder affiniteit met de grafische sector: offsetdrukker, digital print operator, flexodrukker, zeefdrukker, rotatiedrukker, allround operator drukafwerking, snijder, vouwer, enzovoort", stelt Henk Van der Beke, opleider bij GRAFOC.Het samenwerkingsproject moet de vroegtijdige uitstroom van uitzendkrachten beperken en het slaagpercentage naar een vast contract verhogen. De jobcoach voorziet persoonlijke begeleiding op de werkvloer aan de hand van verschillende bezoeken en individuele gesprekken tijdens het uitzendtraject. De technische competenties en soft skills van de uitzendkracht worden gemonitord.