De gebruikers van de digitale persen Cheetah 2.0. van Xeikon kunnen in de toekomst etiketten direct in lijn met goud- en zilverkleurige tinten veredelen. Met die nieuwe droge toners wil Xeikon een digitaal alternatief voor traditionele technieken, zoals lamineren of flexografie, aanbieden. "Die traditionele technieken gaan gepaard met hoge kosten wegens de dure materialen en gereedschappen en wegens de grote hoeveelheid afval die ontstaat terwijl men naar de juiste afstelling zoekt. De mogelijkheid om metaalkleur digitaal aan te brengen, vermindert de kosten, voorkomt secundaire processen en opent nieuwe mogelijkheden om etiketten met een grote toegevoegde waarde, personalisatie bijvoorbeeld, te ontwerpen", stelt Xeikon.

Volgens de fabrikant hebben de goud- en zilverkleurige toners een Flop-index van 6-8. De Flop-index meet de verandering in helderheid van een metaalkleur wanneer die onder alle gezichtshoeken gekanteld wordt. De metaalkleuren kunnen in de vijfde kleureenheid van de Xeikon Cheetah 2.0 (CX 30/50/300/500) met een drukbreedte van 317 en 508 mm gebruikt worden.

De nieuwe metaaltoners van Xeikon werden tijdens het evenement Xeikon Café Europe voorgesteld dat vorige week in het Lierse hoofdkantoor van het bedrijf gehouden werd. Ze zijn vanaf deze maand beschikbaar voor alle gebruikers van een Xeikon Cheetah 2.0.

Xeikon Café Europe in Lier

Na twee jaar waarin grafische evenementen geannuleerd of uitgesteld werden, konden we opnieuw het Xeikon Café Europe live meemaken op de zetel van de digitalepersenbouwer uit Lier. Xeikon had het evenement aangekondigd als een alternatief voor de internationale beurs Labelexpo Europe. Die internationale vakbeurs die oorspronkelijk in september 2021 in Brussel had moeten plaatsvinden, werd eerst verschoven naar april 2022 en vervolgens weer tot september 2023. De reden daarvoor was niet langer de coronacrisis, maar de internationale bevoorradingsproblemen en de oorlog in Oekraïne. Als alternatief was er dus het Xeikon Café Europe dat van 26 tot 28 april in Lier plaats vond en waar zo'n 550 bezoekers uit 27 landen op afkwamen. Op het programma van de drie opendeurdagen: live demonstraties van persen en afwerkapparatuur, presentaties van nieuwe toepassingen en lezingen. De technologische nieuwigheden, waaronder de nieuwe toner Titon die met voedingsmiddelen in contact kan komen, werden op de persengamma's Cheetah 2.0. en Panther 2.0. getoond. Bij de sprekers lieten Marco Boer, David Zwang en Vicki Strull hun licht schijnen op de evolutie van de grafische industrie, artificiële intelligentie en de invloed van 'branding en design'.

De gebruikers van de digitale persen Cheetah 2.0. van Xeikon kunnen in de toekomst etiketten direct in lijn met goud- en zilverkleurige tinten veredelen. Met die nieuwe droge toners wil Xeikon een digitaal alternatief voor traditionele technieken, zoals lamineren of flexografie, aanbieden. "Die traditionele technieken gaan gepaard met hoge kosten wegens de dure materialen en gereedschappen en wegens de grote hoeveelheid afval die ontstaat terwijl men naar de juiste afstelling zoekt. De mogelijkheid om metaalkleur digitaal aan te brengen, vermindert de kosten, voorkomt secundaire processen en opent nieuwe mogelijkheden om etiketten met een grote toegevoegde waarde, personalisatie bijvoorbeeld, te ontwerpen", stelt Xeikon.Volgens de fabrikant hebben de goud- en zilverkleurige toners een Flop-index van 6-8. De Flop-index meet de verandering in helderheid van een metaalkleur wanneer die onder alle gezichtshoeken gekanteld wordt. De metaalkleuren kunnen in de vijfde kleureenheid van de Xeikon Cheetah 2.0 (CX 30/50/300/500) met een drukbreedte van 317 en 508 mm gebruikt worden.De nieuwe metaaltoners van Xeikon werden tijdens het evenement Xeikon Café Europe voorgesteld dat vorige week in het Lierse hoofdkantoor van het bedrijf gehouden werd. Ze zijn vanaf deze maand beschikbaar voor alle gebruikers van een Xeikon Cheetah 2.0.