Persen- en machinebouwer Bobst zou een aanzienlijk deel van Hal 10 in beslag hebben genomen, maar kondigt nu aan volgend jaar niet op Drupa of andere vakbeurzen te staan. Het Zwitserse bedrijf kiest voor andere vormen van interactie met klanten, zoals live streaming demonstraties. Ook bouwt ze haar 'Competence Centers' uit tot 'Smart Factories' waar klanten complete productielijnen in actie kunnen komen bekijken. 'Het aantal evenementen en vakbeurzen in de industrie is de laatste tien jaar aanzienlijk toegenomen. Tegelijkertijd zijn er allerlei nieuwe communicatiemiddelen ontstaan om informatie te delen", stelt Bobst in een verklaring voor haar besluit. Bovendien zegt het bedrijf hiermee haar milieu-impact aanzienlijk te reduceren.

Xerox stelt in een korte verklaring dat de corona-pandemie voor aanhoudende onzekerheid zorgt rond het organiseren van grote evenementen. Bovendien wil het Amerikaanse bedrijf de introductie van nieuwe producten niet uitstellen. In een bericht aan relaties licht ze het besluit nader toe - 'We hebben dit besluit niet lichtvaardig genomen' - en wijst er op dat dit soort beslissingen ook elders plaatsvinden: 'Zelfs Wimbledon is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog afgelast'. Xerox mikt nu liever op een virtueel evenement eind dit jaar en zegt te hopen in 2021 klanten en partners weer in levende lijve te ontmoeten op een eigen bijeenkomst - maar alleen als dat veilig mogelijk is. Ze benadrukt dat de grafische markt voor Xerox belangrijk is en blijft.

Xerox maakte de afgelopen jaren turbulente tijden door. Begin november 2019 verkocht het bedrijf haar 25% aandeel in de Fuji-Xerox joint venture aan Fujifilm, nadat in 2018 een voorgenomen overname van Xerox door Fujifilm mislukte. In december bracht Xerox vervolgens een vijandelijk overnamebod uit op HP, maar dat liep mis en is vanwege de corona-crisis inmiddels gestaakt. Ondertussen liet het Japanse Fuji-Xerox weten dat ze haar nog lopende partnerschap met Xerox na 31 maart 2021 niet zal verlengen. Ze zal op 1 april 2021 haar naam te veranderen in 'Fujifilm Business Innovation' om vanaf dat moment ook in de VS en Europa de concurrentie aan te gaan met Xerox - juist op tijd voor Drupa'21 dat vooralsnog van 20 tot en met 30 april 2021 in de agenda staat.

(Grafisch Nieuws in samenwerking met De Grafische Vakpers)

Persen- en machinebouwer Bobst zou een aanzienlijk deel van Hal 10 in beslag hebben genomen, maar kondigt nu aan volgend jaar niet op Drupa of andere vakbeurzen te staan. Het Zwitserse bedrijf kiest voor andere vormen van interactie met klanten, zoals live streaming demonstraties. Ook bouwt ze haar 'Competence Centers' uit tot 'Smart Factories' waar klanten complete productielijnen in actie kunnen komen bekijken. 'Het aantal evenementen en vakbeurzen in de industrie is de laatste tien jaar aanzienlijk toegenomen. Tegelijkertijd zijn er allerlei nieuwe communicatiemiddelen ontstaan om informatie te delen", stelt Bobst in een verklaring voor haar besluit. Bovendien zegt het bedrijf hiermee haar milieu-impact aanzienlijk te reduceren.Xerox stelt in een korte verklaring dat de corona-pandemie voor aanhoudende onzekerheid zorgt rond het organiseren van grote evenementen. Bovendien wil het Amerikaanse bedrijf de introductie van nieuwe producten niet uitstellen. In een bericht aan relaties licht ze het besluit nader toe - 'We hebben dit besluit niet lichtvaardig genomen' - en wijst er op dat dit soort beslissingen ook elders plaatsvinden: 'Zelfs Wimbledon is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog afgelast'. Xerox mikt nu liever op een virtueel evenement eind dit jaar en zegt te hopen in 2021 klanten en partners weer in levende lijve te ontmoeten op een eigen bijeenkomst - maar alleen als dat veilig mogelijk is. Ze benadrukt dat de grafische markt voor Xerox belangrijk is en blijft.Xerox maakte de afgelopen jaren turbulente tijden door. Begin november 2019 verkocht het bedrijf haar 25% aandeel in de Fuji-Xerox joint venture aan Fujifilm, nadat in 2018 een voorgenomen overname van Xerox door Fujifilm mislukte. In december bracht Xerox vervolgens een vijandelijk overnamebod uit op HP, maar dat liep mis en is vanwege de corona-crisis inmiddels gestaakt. Ondertussen liet het Japanse Fuji-Xerox weten dat ze haar nog lopende partnerschap met Xerox na 31 maart 2021 niet zal verlengen. Ze zal op 1 april 2021 haar naam te veranderen in 'Fujifilm Business Innovation' om vanaf dat moment ook in de VS en Europa de concurrentie aan te gaan met Xerox - juist op tijd voor Drupa'21 dat vooralsnog van 20 tot en met 30 april 2021 in de agenda staat.(Grafisch Nieuws in samenwerking met De Grafische Vakpers)